به گزارش سینماسینما، نشست پرسش و پاسخ فیلم «ماهورا» با حضور حمید زرگرنژاد (کارگردان)، علیرضا جلالی (تهیهکننده)، مرتضی غفوری (مدیر فیلمبرداری)، ساعد سهیلی، بهاره کیانافشار، کامران تفتی و مهدی صبایی (بازیگران) و دیگر عوامل فنی و هنری، شامگاه پنجشنبه (۱۹ بهمن) در پردیس سینمای ملت برگزار شد.
این نشست با یاد و نام مرحوم حمید آخوندی، دیگر تهیهکننده این فیلم سینمایی و یک دقیقه سکوت برای گرامیداشت او آغاز شد.
در همین ارتباط، جلالی با گرامیداشت یاد زندهیاد آخوندی گفت: «ایشان برای این کار زحمات زیادی کشیدند و در حال حاضر نیستند که نتیجه زحماتشان را ببینند. ما در طول فیلمبرداری «ماهورا» یا درون آب بودیم و یا روی آب.
بهاره کیانافشار، بازیگر «ماهورا» هم در اینباره گفت: «از نبودن پدر عزیزی که در این فیلم همراه ما بود و امروز نیست دلگیرم. حضور در این فیلم را هرچند کوتاه مغتنم میدانم.»
در ادامه، کامران تفتی از دو فیلم خوبی که در جشنواره دیده است گفت؛ نخست «تنگه ابوقریب» که اشکش را درآورده است و «مغزهای کوچک زنگ زده» که به نظرش عالی بوده. او در باره «ماهورا» هم گفت: «برخی آدمها به دلیل اینکه اول جنگ حضور داشتند و برخی که پایان جنگ بودند اسمشان از قلم افتاده است. همینکه آقای زرگرنژاد سراغ کسانی رفت که نادیده گرفته شدهاند بس بود که در این فیلم حضور داشته باشم. ما در شرایط هیچ چیزی نداشتن این فیلم را ساختیم و حتی به ما یک فشنگ هم ندادند.»
همچنین ساعد سهیلی درباره حضور در این فیلم گفت: «من سرم درد میکند برای بازی در کارهای سخت ولی فکر نمیکردم این کار تا این اندازه سخت باشد. خیلی خوشحال بودم که با چنین گروهی کار کردم.»
او درباره لهجهاش در این فیلم توضیح داد: «من درمورد این لهجه تعصب دارم و مطمئنم که درست است. من سه مشاور داشتم و سه ماه درآنجا زندگی کردم. من با همین لهجه در آنجا صحبت میکردم که حتی بومیان آنجا لهجه من را باور میکردند و من صد در صد کارم را درست انجام دادم.»
در بخش دیگری از این نشست، حمید زرگرنژاد درباره چرایی ساخت چنین فیلمی توضیح داد: «من مستندی به نام «حلقه در خاک» دراین روستا ساخته بودم و همیشه فکر می کردم پتانسیل ساخت یک فیلم سینمایی بلند را دارد. از آنجا که نگه داشتن مخاطب برای یک فیلم ۹۰ دقیقهای مشکل است با وسواس فیلمنامه آن را نوشتم.»
این کارگردان درباره تکخوانی زن در «ماهورا» گفت: «یکی از چیزهای مهمی که در هور برای شکار مرغابی مهم، است صدای زیباست. مرغابی پرنده چموشی است و گرفتن این پرنده تنها با خواندن آواز امکان دارد. برای این آواز تمرینهای زیادی انجام دادیم.»
او در واکنش به تشابه «ماهورا» با «عقابها» پاسخ داد: «من حتی سقوط هواپیما را نشان ندادم. بیشتر یک لباس و بهانهای بود. اینکه یک هواپیما سقوط میکند، زیاد در سینمای ایران پرداخت نشده و تنها یک فیلم «عقابها» بوده به همین دلیل آن فیلم را برای شما تداعی میکند.»
علیرضا جلالی، تهیهکننده فیلم در همین ارتباط گفت: «مظلومیت یک طایفه را نشان دادن که کسی به آنها نگفته بجنگند و خودشان احساس تکلیف کردند، قابل تقدیر است. متاسفم که تاکنون این قوم دیده نشدهاند و به آنها پرداخته نشده است و درود میفرستم به شهدایشان.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- تهیهکننده فیلم پس از پخش تلویزیونی مطرح کرد؛ «شماره ۱۰» را بدون سانسور اکران میکنیم/ رویه اشتباه تلویزیون برای افزایش مخاطب
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی
- «موقعیت مهدی» پروانه نمایش گرفت
- پوستر «برای مرجان» منتشر شد
- مثبت چهل سال / نگاهی به فیلم «ماهورا»
- سینماها با فیلمهای جدید جان میگیرند
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- رونمایی از پوستر بینالمللی «ماهورا» برای نمایش در جشنواره جهانی فجر + عکس
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟