اصغر فرهادی و خاویر باردم دو روز پس از پایان فیلمبرداری «همه میدانند» در اسپانیا، در یک نشست خبری، از تجربه ساخت این فیلم گفتند. این دو هنرمند، بر ضرورت نامرئی شدن کارگردان و بازیگر در یک فیلم تاکید کردند.
بنابر اعلام خبرگزاری افه، اصغر فرهادی، کارگردان و سینماگر ایرانی برنده دو جایزه اسکار که آخرین اثر خود یعنی فیلم «همه میدانند» را با نقشآفرینی خاویر باردم ساخته است، در نشستی در مرکز کنده دوکه مادرید با حضور جمعی از کارگردانان و بازیگران هنرهای نمایشی اسپانیا، گفت: «فیلمی که در آن فقط کارگردان دیده شود، کارکرد ندارد، بلکه کارگردان باید در اثر خود نامرئی باشد. هر اندازه حضور کارگردان کمتر باشد، فضای بیشتری برای بیننده وجود دارد.»
صحبت زیاد فرهادی با باردم در جریان فیلمبرداری
او در مورد خاویر باردم هنرپیشه اسپانیایی این فیلم تاکید نمود که وی، متعلق به نژاد بازیگرانی است که فاصله با شخصیت را کاملا حذف میکند و هر ثانیه باید به آنچه که اجرا میکند، معتقد باشد.
فرهادی افزود: «باردم، بازیگری است که مجبور شدم با او بیشترین صحبت را حتی تا آخرین پلان فیلم داشته باشم.»
باردم به نوبه خود تصریح نمود که بازیگر نیز باید با تسلیم خود به تخیل، به نوعی ناپدید شود. آشکار است که با آنچه که داری، کار میکنی، اما مهم است که جرات داشته باشیم و جهش خیالی بکنیم.
فرهادی در باره دلیل ساخت فیلم «همه میدانند» که فیلمبرداری آن ۱۴ هفته به طول انجامید، گفت: «منشا ساخت این فیلم به سفری برمیگردد که ۱۲ سال پیش به جنوب اسپانیا داشتم و هنگامی بود که خیابان ها پر از تصاویر یک دختر بچه گم شده بود که او را به گروگان گرفته بودند.»
این کارگردان ایرانی در مورد شخصیت باردم در این فیلم، تاکید کرد که وی مردی بیگناه، معمولی و گرفتار وضعیتی دشوار است.
شیوه کارگردانی اصغر فرهادی
محتوای این فیلم که تاکنون فقط خلاصهای از آن منتشر شده، در مورد زنی است که به همراه خانواده از بوئنوس آیرس آرژانتین به دهکده زادگاه خود برای شرکت در یک مراسم عروسی سفر میکند، اما آنچه که باید دیدار کوتاه خانوادگی باشد، به خاطر وقایع پیش بینی نشدهای، تغییر مییابد.
این فیلم، یک درام خانوادگی است که افزون بر باردم، بازیگران دیگری نظیر پنلوپه کروز، ریکاردو دارین، ادواردو فرناندز و باربارا لنی در آن نقش آفرینی میکنند.
به رغم اینکه این فیلم به زبان اسپانیولی فیلمبرداری شده، برای فرهادی هیچ مشکلی ایجاد نکرده است. او در این مورد با یادآور شدن اینکه فیلمهایی که او بیشترین الهام را از آنها گرفته، فیلمهایی بودند نظیر «راشومون» از کوروساوا که به زبان دیگر هستند، خاطرنشان ساخت که همه چیز را میشود در دو کلمه خشونت و محبت خلاصه کرد.
فرهادی افزود: «کارگردانی به معنی دانستن بیشتر از دیگران نیست، من باید حرف دیگران را نیز گوش کنم. این نیست که ندانم کارم را چگونه انجام دهم، بلکه به صحبت با بقیه اعتماد دارم، اگر فقط یک متن را اجراا کنیم، خسته کننده است.»
وضعیت خوب زنان در سینمای ایران
این کارگردان ایرانی در باره پرسشی در مورد تبعیض علیه زنان در سینما، تاکید نمود که در ایران، وضعیت بسیار متفاوتی با بقیه جهان در این زمینه وجود دارد. او تاکید کرد: «بر روی زنان، فشارهای بسیاری از نحوه لباس پوشیدن گرفته تا حقوق اجتماعی وجود دارد، اما به رغم همه آنها، نتایج ویژهای کسب کردهاند. در ایران، زنان به نسبت مردان فعالتر هستند، ما عکاسان و کارگردانان زن بسیار خوب و بیشتر از دیگر کشورها داریم.»
با این حال وی تاکید کرد که در جهان سینما به طور کلی، قدرت در دستان مردهاست که باعث میشود که رفتار با زنان، اغلب از کلیشهها خارج نشود.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





