زمانی که رهبر معظم انقلاب از واژه آتش به اختیار برای دانشجویان استفاده کردند بسیاری از فعالان فرهنگی به این دو کلمه و تعبیر آن واکنش نشان دادند.
به گزارش سینماسینما، رهبر معظم انقلاب عصر روز ۱۷ خرداد ماه در دیدار جمعی از دانشجویان از وظایف تشکلهای دانشجویی، تلاش همهجانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه دانستند و فرمودند نگویید دیگر نمیشود در دانشگاه کار کرد؛ در دانشگاه خیلی میشود کار کرد. همهی هستههای فکری و فرهنگی و عملی و جهادی هرکدام کار کنند؛ مستقل؛ آتش به اختیار باشند. البته قرارگاه مرکزی دستور میدهد اما چنانکه قرارگاه مرکزی اختلال دارد، شما افسران جنگ نرم، آنجا آتش به اختیارید.
گاهی اوقات احساس میشود دستگاههای مرکزی فکری و فرهنگی و سیاسی دچار اختلالند و تعطیلند؛ اینکه در وضعیتی که ما اینهمه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان آهنگ قبل افطار پخش بشود یا نشود، این میشود مسئلهی اصلی، نامهنگاری میکنند؛ این پیداست این دستگاه اختلال پیدا کرده؛ مسئلهی اصلی را از فرعی تشخیص نمیدهند. وقتی اینجوری دستگاههای مرکزی اختلال دارند، آنوقت اینجا شما آتش به اختیارید.
این سخنان برای آنان که منتظر یک اشاره برای حرکت های فرهنگی هستند یک سرآغاز دوباره بود، بسیاری در شبکه های اجتماعی به واژه آتش به اختیار واکنش نشان دادند.
سیدمحمود رضوی تهیه کننده فیلم «ماجرای نیمروز» که بهترین فیلم جشنواره فجر انتخاب شد در صفحه توییتری خود با انتشار سه پیام به این کلمه واکنشی جالب نشان داد و نوشت:
«آتش به اختیار یعنی تنها ما نیستیم از دست این مدیران فرهنگی که دچار اختلال و تعطیلند خسته شدیم،آقا هم صبرشون طاق شده،مدیران خودتان بروید.»
«مدیران فرهنگی دچار اختلال و تعطیل مدیرانی هستندکه براساس قانون بقاء مدیر دراین۳۸سال همیشه مدیربوده وفقط ازاین دستگاه به آن دستگاه رفته اند.»
«قانون بقاء مدیر فرهنگی : مدیر فرهنگی نه تولید میشود و نه نابود میشود فقط از پستی به پست دیگر منتقل میشود و هدف او نابودی کامل فرهنگ است.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سید محمود رضوی تهیهکننده سریال «حضرت موسی(ع)» شد
- محمود رضوی: به دلیل دخالت برخی نهادها از سینما خداحافظی کردم
- واکنش محمود رضوی به حادثه ناوشکن جماران
- توِِئیت جنجالی سید محمود رضوی: به انقلاب شما هیچ پایبندی ندارم!
- انتقاد تهیهکننده «لاتاری» از کسانی که تبلیغات فیلمش را نژادپرستانه میدانند
- واکنش توییتری سیدمحمود رضوی به اقدام احمد نجفی
- «لاتاری» به جشنواره ملی فیلم فجر رسید
- واکنش تهیه کننده «لاتاری» به شایعه سازی درباره این فیلم
- کیهان: شورای عالی تهیهکنندگان برای باند بازی از «آتش به اختیار» هزینه کرد!
- رضا برجی: آتش به اختیار یعنی اعتراض به راحتطلبی و اشرافیت در فرهنگ
- مصداق «آتش به اختیار» از نظر مدیر مسئول روزنامه خراسان
- فیلمهای انتخاباتی ۶ کاندیدا را چه کسانی میسازند؟
- واکنش محمود رضوی به یک شایعه درباره مستندهای تبلیغاتی قالیباف
- سیدمحمود رضوی: دوست دارم با اصغرفرهادی کار کنم/ماجرای تصویر منتشر نشده رهبری/ قالیباف پول توجیبی نمیدهد!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





