حامد بهداد به مناسبت سالروز بستری شدن عباس کیارستمی متنی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، بهداد نوشت:
روایتی از یک عکس تکان دهنده همزمان با سالروز بستری شدن «عباس کیارستمی»
نویسنده: شکوه مقیمى
هر انسانی در قلب خود قصه ای دارد و برای همه ما پیش آمده است حسرت لحظات! اینکه مدام در خودت تکرار کنی: «کاش زمان کمی به عقب برگردد»، یک ماه، دوماه، سه ماه، نه! اصلاً ده سال، صدسال، هزاران سال، به قد قصه های هزارویک شب، برسی به آنجا که آدمی نخستین قصه را از سینه بیرون کشید و به زبان روایت درآورد. دلت می خواهد بیشتر فرصت داشته باشی، از نو دنیایت را بسازی، با آن چیزهایی که حالامی دانی و آن روزها نمی دانستی، هرچه هم که فراتر می روی و بیشتر قد می کشی زمان مصرانه تر پابه پایت پیش می آید، خودنمایی می کند و تو را خموده تر! حسرت ها دیگر به هیات رویا درمی آیند، آنقدر در جانت ته نشین و به همان میزان از تو دور می شوند که تو را از تو دور می کنند، انگار عضوی از وجودت کنده شده و هرچه زمان کش می آید این افسوس ها قطورتر و حبابی تر می شوند. شاید عمیق ترینِ این حسرت ها درون از کف دادن عزیزان نهفته باشد. اما حسرت هایی هستند که عمومیت پیدا می کنند و «ای کاش»های شخصی به «ای وای»های عمومی و افسوسی همه گیر دگرگون می شوند. ۱۵ اسفند ۹۴ یکی از آن روزهاست، کاش زمان به عقب بر می گشت و عباس کیارستمی در آن زمان و مکان تصمیم دیگری می گرفت، کاش با آن ساک کوچکش که برای سفری یک هفته ای آماده کرده بود نه تنها به بیمارستان جم، که به هیچ بیمارستان دیگری نمی رفت و تعطیلات نوروزش را همچون پزشکانش، به شکلی دیگر می گذراند و چندی بعد در تیرماه تیر خلاص را به دوستدارانش نمی زد. حالادیگر کیارستمی نیست، به همین سادگی و مسببان ثبت روز ۱۵اسفند ۹۴ به عنوان روزی حسرت آلود، تا آنجایی که خودشان نشانمان داده اند شاد و بی ذره ای عذاب وجدان به کارشان ادامه می دهند و حتماً در حال ریختن برنامه برای سفرهای نوروز ۹۶ هستند. درست است که زمان و گردش فصول در سوگ کسی بازنمی ایستد اما آنچه در اذهان عمومی از این رخداد تلخ باقی مانده با هزاران گردش گوناگون هم محو نمی شود. مانند صحبتی که بهمن کیارستمی در مورد تهدید عده ای از پزشکان برای امتناع از ویزیت و جراحی از ۱۴ اسفند در صورت عدم پرداخت کارانه ها نوشت: «چه کارانه پرداخت شد چه نشد، لطف کنید و بعد از چهاردهم اسفند کسی را جراحی نکنید.» ای کاش همانگونه که «عباس کیارستمی» خود در «باد و برگ» نوشته است پس از آن روزهای تاریک و تلخ، در آستانه آخرین بهارش دوباره جوان برمی خاست، پس از آن صبح که به شکل جوانی خانه را ترک کرده بود و شب با اندوهی هزارساله به خانه بازگشته بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- رقابت «برای رعنا» در جشنواره بوسان
- حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر