آیدین آغداشلو عکس زیر را منتشر کرد و در شرح آن نوشت:

در پس ظاهر آرام و فاصله دار و نامداخله گر عباس کیارستمى، هنرمندى پنهان بود حساس و مشفق و نگران و مهربان، که در لایه بردارى آثارش مى توانیم ببینیم چه طور و چه قدر عمیق، پرواى آدم هاى ساده را دارد، پرواى جا هاى ساده را دارد و پرواى اشیاء ساده را، و چه عمیق و کاونده و نافذ مى تواند لحظه هایى دراز. با حیرت ومهر. غذا دادن پرنده اى به جوجه هایش را نظاره کند و یا – اگر لازم بداند ساعت ها – به تماشاى بالا و پایین رفتن هاى یکنواخت تکه چوبهاى گیر افتاده در کنج دریا بنشیند… و آدم ها که جاى خود دارند، که مضطرب عاقبت همه ى آن هاست: از پسر بچه ى لباسى براى عروسى تا بچه ى متعهد و وفادار خانه ى دوست، تا آدم هایى که در روزمرگى گیر کرده اند، تا متقلب کلوزآپ، تا همه ى زلزله زده هاى سه گانه ى مشهورش.
این جور نگاه و این شفقت بى کرانِ بى شعارِ بى هیاهو را در کار چند فیلم ساز دیگر هم نسلش هم مى شود سراغ کرد: در کار سهراب شهید ثالث و در کار امیر نادرى. این نگاه حاصل دغدغه ى نسلى از هنرمندان کار آمد است که با هم و در کنار هم روئیده اند که در میان اینان، کیارستمى به سادگى مینیمالیستى ناب خود دست پیدا کرد و در رسیدن به «واقعیتى» که «حقیقت» را متعاقب آن مى دانست به پیرایه زدائى مداوم دل بست همه چیز را تقلیل داد : تمامى لوازم صحنه آرایى اش به داخل یک خودروى پاترول منحصر شد و در بازسازى طبیعت انباشته ى اطرافش، به ساختن پنجاه اصله درخت تبریزى اکتفا کرد. دوربین عکاسى اش را روى برف ها و درختان و درهاى فرسوده و شیشه هاى باران خورده چرخاند و یک بار – به سان یک عارف بودایى – اشاره کرد که انگار درختان با او سخن مى گویند. در شاعرى هم همین طور بود، و در گزیدن اشعار قدما هم: پیرایه را پوست مى دانست و جوهر ناب شعر را مى طلبید. در ویدیو هاى آخرى که ساخت – و در کار هاى دیجیتال بزرگش با استفاده از نقاشى امپرسیونیست ها – با افزوده هایى اندک، به معنایى درخشان رسید. اما آیا در سال هاى واپسین عمرش، شفقتش را از مردمان باز گرفت؟ گمان نمى کنم. شاید به درجات عارفى به سامان رسیده در کار جمع بندى جهان رسید که در نقیضى با مزه و شگفت انگیز، سعى یکسره و خستگى ناپذیرش در تقلیل همه چیز، جایش را با نگاهى حیران به کل جهان – مانند نگاه ترنس مالیک – معاوضه کرد! و این طور شد که…
– مقدمه کاتالوگى درباره عباس کیارستمى، بهار ۱۳۹۶
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





