محمد بحرانی به تازگی متنی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که در آن درباره تفاوت های «مطالبه» و «طلب کاری» توضیح داده شده است.
به گزارش سینماسینما، بحرانی متن زیر را منتشر کرد:
این مطلب را از دوستم آرش شهیدی خواندم و من را به فکر واداشت.احتمالا با او موافقم:
به نظرم یکی از چیزهایی که بعد از انتخابات به شدت باید به آن توجه کرد، تفاوتِ بینِ «مطالبه» و «طلبکاری» ست. مطالبه از بابِ «مفاعله»، و معنایش انجامِ کاری مشترک توسطِ فاعل و مفعول است. مطالبه خواستنی فعالانه است. خواستن، از مسیرِ حضورِ فعال در صحنه، و نقد، در عینِ حمایت. طلبکاری اما به کلی از جنسِ دیگریست. طلبکاری، خواستنِ منفعلانه است. خواستن، بی که هیچ مسئولیتی توسطِ خواهنده پذیرفته شود.
این عبارت که «ما سهمِ خود را انجام دادیم، دیگر نوبتِ شماست»، برایِ من بویِ طلبکاری میدهد نه مطالبه. این که تصور کنیم تمامِ ماجرا همان رأییست که دادهایم (یا حتا ندادهایم) و قرار است از این به بعد تا چهار سالِ دیگر همه باز به خلوتگاهِ زندگیهایِ شخصیمان بخزیم و تنها طلبکارِ دولت باشیم، به کلی تصورِ نادرستیست. برایِ اصلاحِ چیزهایی در این کشور که آزارمان میدهد، راهی به جز پذیرشِ مسئولیت و حضور در صحنه وجود ندارد. بترسیم از رفتارِ طلبکارانهای که نهایتش تنها یأس است. اگر بنایمان بر انتظار داشتن و خواستن از دولت است، طلبکاری را کنار بگذاریم، مطالبه را بیاموزیم، و تمرین کنیم.
،،،،،
نظر شما چیست رفقا؟
،،،،
عکس ،همین جوری است و هدف خاصی ندارد.کچلی است که بیخودی می خندد
پی نوشت :دوباره تاکید می کنم که متن نوشته ی دوست عزیزم آرش شهیدی است و من فقط مجددا به اشتراک گذاشتمش.من هم مثل شما همچنان بهش فکر می کنم.ممنونم که در کامنتها اینقدر دقیق و مهربانانه نظرات مخالف و موافقتون رو نوشتید.حال آدم خوب می شه از رفقایی مثل شما

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- «۱۰۰۱» با محسن کیایی میآید
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از نامزدهای انتخاباتی
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- معرفی هیات داوران دو بخش جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- برشهای کوتاه/ شوخی جناب خان با شبنم مقدمی در برنامه خندوانه/ بازیگری که فوتبالیست میشود
- برنامه ویژه «دست در دست» برای انتخابات ریاست جمهوری
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «فارست گامپ» با صدای محمد بحرانی + تیزر
- «دراکولا»ی مدیری نوروز ۱۴۰۰ میآید
- نشست خبری فیلم بیحسی موضعی / گزارش تصویری
- ترانه تیتراژ سریال “دوپینگ” چگونه شکل گرفت/ تلفیق نوستالژی با رپ
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود





