کانون نمایشنامهنویسان و مترجمان تئاتر ایران، دَهمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از نمایشنامهنویسان و مترجمان برتر ادبیات نمایشی در دیماه ۱۴۰۱ برگزار میکند.
به گزارش سینماسینما، در این دوره بِهترین اثر ادبیات نمایشی ایران و نمایشنامههای ترجمهشده به زبان فارسی که در قالب کتاب از فروردینماه سال ۱۴۰۰ تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱ منتشر شده باشد، در بخشهای زیر انتخاب و معرفی خواهد شد:
۱- نمایشنامههای تألیفی چاپشده.
الف) نمایشنامههای غیر اقتباسی.
ب) نمایشنامههای اقتباسی.*
۲- نمایشنامههای ترجمهشدهی چاپشده.
۳- ناشر برگزیدهی ادبیات نمایشی.
*یادآوری۱: منظور از نمایشنامههای اقتباسی، نمایشنامههایی است که بر اساس متون داستانی، سینمایی، نمایشی، تاریخی، روایت، خاطره، زندگینامه، نامه، اشعار و هر متن دیگری نوشته میشود.
شرایط و مقررات:
۱- نمایشنامهها باید به زبان فارسی نوشته و منتشرشده باشد.
۲- از نظر موضوعی محدودیتی در دَهمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران وجود ندارد اما همچون دورههای گذشته، آثار حوزهی ادبیات نمایشی کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار نمیگیرد.
۳- در این دوره نمایشنامههایی مورد ارزیابی قرار میگیرند که میبایستی چاپ اول آنها مربوط به سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ باشد.
یادآوری ۲: ملاک چاپ آثار، سال انتشار و نوبت نخست چاپ، مندرج در شناسنامهی کتاب است.
۴- به برگزیدگان هر یک از بخشهای هشتمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در آیین پایانی این دوره، تندیس، لوح تقدیر و جوایز نقدی اهدا خواهد شد.
۵- نمایشنامهنویسان، مترجمان نمایشنامه و ناشران میبایستی چهار نسخه از هر عنوان نمایشنامهی منتشرشدهی خود را به دبیرخانهی دَهمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران ارسال کنند.
یادآوری ۳: همهی نمایشنامههای منتشرشده به صورت کتاب، بر اساس اطلاعات آمار مؤسسهی خانهی کتاب و ادبیات ایران، وارد این ارزیابی فرهنگی هنری خواهند شد.
گاهشمار دَهمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران:
۱- انتشار فراخوان: ۱۲ اردیبهشتماه ۱۴۰۲
۲- پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه: ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲
۳- آغاز داوری آثار: ۴شهریورماه ۱۴۰۲
۴- اعلام اسامی نامزدها: ۱دیماه ۱۴۰۲
۵- آیین پایانی: ۵ دیماه ۱۴۰۲
نشانی دبیرخانه: تهران، خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر (جنوبی)، نبش خیابان استاد خسرو شکیبایی، ساختمان آفتاب، طبقهی اول، خانهی تئاتر، دبیرخانهی دَهمین دورهی انتخاب آثار ادبیات نمایشی ایران.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کتاب «نمایشگان: مجموعه مقالات نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران» رونمایی شد
- انتشار دو نمایشنامه از علیرضا نراقی
- چهلمین کتاب ایوب آقاخانی منتشر شد
- انتشار نمایشنامه آیلتس ۶.۵ به دو زبان فارسی و انگلیسی
- آیین اختتامیه «چهار راه» نیمه اسفند برگزار میشود
- ترجمه نمایشنامه و فیلمنامه و دیدگاههای رایج
- نامزدهای مسابقه نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- «نمای نزدیک»/ نقش عنصر کشمکش در شخصیتپردازی
- تدارک اشکان خطیبی برای «نفرین قحطیزدهگان»
- «وقتی کبوترها ناپدید شدند» بازیگرانش را شناخت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





