دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز هنرهای نمایشی حوزهی هنری فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامهنویسی «چهارراه» را منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامهنویسی «چهارراه» که با طراحی و دبیری ایوب آقاخانی برگزار میشود، بدین شرح است:
«در دو دورهی گذشته گفتیم و به گوش نشست که مسابقهی ملیِ سراسری نمایشنامهنویسی اقتباسی «چهارراه» تلاشی است برای ایجاد و جلب دوبارهی توجه به جانِ «اقتباس» و مفهوم عملی آن، بالخاصه با دقت و تکیه بر ادبیات کهن این سرزمینِ سربلند و قدمتدار و صاحب تاریخ. لااقل در این گامهای نخست هدف ما همین است و همین خواهد بود تا سن بلوغ این مسابقه فرا رسد و ابعاد و پهنههایی جدید بیابد و امید که تا آن هنگام دستمان پُر باشد از حاصل این دورخیز و تقلا و همدلی و همسلیقگی.
توسعهی فرهنگ و وسعت بخشی به رابطهی ادبیات برآمده از یک خاک و مردمان سرزمینش راههای مختلفی دارد و توانهای متفاوتی میطلبد اما این کمینه ایدهی ما و توان ماست. امید که به ثمر بنشید و باردیگر در چهارراهِ تلاقی «تاریخ»، «هنر»، «ادبیات» و «تئاتر» به گوهری برسیم که جهانی در پی آن است: «جاودانگی با قلم در تاریخ».
و اما بعد…
یکی از پیچیدهترین و با ارزشترین اشکال درامنویسیِ اقتباسی در طول تاریخ تئاتر و نمایشنامهنویسی رویکرد «تذکرهای» یا «زندگی نامهای» یا به اصطلاح فرنگیاش «بیوگرافیکال» بوده و هنوز هم هست؛ والبته دیرینهدارترین شکل درامهای تاریخ را هم از زاویهای میشود چنین نامگذاری کرد و در این دسته قرار داد که یونان باستان به عنوان مهد تئاتر نخستین محصولات خود را در تاریخ با همین ویژگی ثبت کرده است؛ گیریم از مسیری متفاوت و کوره راههایی کم پشتوانهتر به خاطر ذات «سینه به سینه» بودن مرجع اقتباسشان.
دعوت دور سوم مسابقهی سراسری چهارراه را اختصاص یافته به آثاری بدانید که بر اساس زندگی شعرا و ادیبان ایرانی در تاریخ فرهنگ این کشور از سده پنجم تا یازدهم هجری قمری شکل گرفتهاند. دردانههایی که نامش در فهرست زیر قرار گرفته و بدون اولویت می تواند مدنظر علاقمندان قرار بگیرد:
_ حکیم ابوالقاسم «فردوسی» توسی (قرن هفتم هجری قمری)
_ «ابومحمّد مُشرفالدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف» متخلص به «سعدی» (قرن ششم هجری قمری)
_ «غیاثالدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری» (قرن پنجم هجری قمری)
_ «جمالالدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد» متخلص به «نظامی گنجوی» (قرن ششم هجری قمری)
_ «بهاءالدین محمد بن حسین عاملی» معروف به «شیخ بهایی» و با نام کامل «بهاءالدین محمد بن عزالدین حسین بن عبدالصمد بن شمس الدین محمد بن حسن بن عاملی جبعی (جباعی)» (قرون دهم و یازدهم هجری قمری)
_ «جلالالدین محمد بلخی» معروف به «مولوی»و با نام کامل «محمد بن محمد بن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» (قرن هفتم هجری قمری)
_ «فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری» معروف به «عطار نیشابوری» (قرن هفتم هجری قمری)
_ «ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی» معروف به «ناصر خسرو» (قرن پنجم هجری قمری)
پژوهش و کاوش در زندگی این شخصیتهای برجسته در تاریخ فرهنگ و ادبیات این سرزمین بهانهای به دست خواهد داد تا با جان کلام آنها و نگاهشان برای آفرینش آثار ماندگارشان آشنا شویم و اینگونه نه به داستانها و اشعار و حِکَم تراویده از قلم بلکه در گامی پیشتر به جانی نزدیک میشویم که این همه از آن «زیست و جان» برآمده است. شاید که اینگونه بهرهی ما از ادبیات کهن، زبان مرجع و فارسیِ گوهرین بیشتر و نهادینهتر شود و نمایشنامههایی ماندگار به مجموعهی نمایشنامههای شایسته و اصیل و قابل دفاع این سرزمین بیفزاییم که نقطهی ثقلشان ایستادن روی گنجینهها و جقههای تابناک تاریخ فرهنگ این سرزمین است.
جوایز:
جایزهی نمایشنامهی برتر (مقام اول) ۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
جایزهی نمایشنامهی دوم ۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
جایزهی نمایشنامهی سوم ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
و در صورت انطباق با آرای داوران متون شایسته تقدیر از جایزهی ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریالی برخوردار خواهند شد.
شرایط:
_ علاقمندان به شرکت در این مسابقه لازم است آثار خود را که بر اساس زندگی شعرای ذکر شده در فهرست فراخوان پژوهیده و نوشتهاند تا تاریخ ۲۰ مهرماه روز بزرگداشت «حضرت حافظ» به دبیرخانهی دائمی این مسابقهی ملی یعنی دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز هنرهای نمایشی حوزهی هنری با نشانیِ الکترونیکیِ dramaticresearchs@gmail.com ارسال کنند.
لازم است آثار در فرمت Word و PDF با فونت ۱۶ تنظیم شده باشند.
_ اولویت با آثاری است که پیشتر در مسابقهای شرکت نیافته باشند اما محدودیتی در این مورد وجود ندارد.
_ آثار ارسالی به هیچ شکل مکتوبی نباید پیش از این منتشر شده باشند.
_ مرکز هنرهای نمایشی حوزهی هنری در چاپ و اجرای این آثار با حفظ و تاکید روی نام خالق اثر صاحب اختیار خواهد بود.
به امید فردای روشنتر ایران
دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز هنرهای نمایشی حوزهی هنری»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره تئاتر فجر؛ اعلام آثار بخش دیگرگونههای اجرایی و نامزدهای بخش نمایشنامه نویسی
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- ایوب آقاخانی: تلاش جوانان برای پرکردن جای خالی بزرگان تئاتر جای تقدیر دارد
- «فصل خون» به تالار حافظ میرود/ آغاز بلیتفروشی
- معرفی آثار نمایشنامهنویسی و فیلمتئاتر بخش هنرهای نمایشی دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی
- «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار» با حضور بازیگران جدید در تالار وحدت/ آغاز بلیتفروشی از امروز + تیزر
- «شمعدانیها» به سنگلج میروند
- چهلمین کتاب ایوب آقاخانی منتشر شد
- تلهتئاتر «شام یکشنبه» به مراحل فنی رسید
- تصویربرداری تلهتئاتری با بازی الناز حبیبی و ایوب آقاخانی آغاز شد
- تمدید مهلت اولیه ارسال آثار چهارفصل تئاتر ایران
- توضیح مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی درباره ممنوعیت طراحی حرکت
- اعلام جزئیات اختتامیه دومین مسابقه نمایشنامهنویسی «چهارراه»
- اعلام نامزدهای دومین مسابقه نمایشنامهنویسی «چهارراه»
- آیین اختتامیه «چهار راه» نیمه اسفند برگزار میشود
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





