سینماسینما، علی نعیمی: نمایش هزار شلاق نوشته ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی این روزها در تماشاخانه ناظرزاده کرمانی در مجموعه ایرانشهر به روی صحنه رفته است. نمایشی که روایتی متفاوت از مقطعی از تاریخ را به عرصه آورده است. با لیلی مقیمی مجری طرح این نمایش به گفتوگو نشستهایم که در ادامه میآید:
روند اجرایی شدن نمایش «هزار شلاق» چه فرآیندای را طی کرد تا روی صحنه رفت؟ کمی از پیشینه فعالیت خود بگویید و نمایش «هزار شلاق» چندمین تجربه شما در عرصه تولید و اجرا بود؟
نمایش هزار شلاق، پیش از این و بعد از درخشش و کسب جوایز مختلف در سی و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته بود و با استقبال گسترده تماشاگران و شخصیتهای نام آشنای عرصه تئاتر کشور، روبهرو شده بود.
درواقع اجرای فعلی این نمایش در تماشاخانه ایرانشهر که از ۵شهریور آغاز شده و تا ۴مهر ادامه دارد، باز تولیدی از این نمایش است که با تغییراتی در ترکیب بازیگران و بعضی از عوامل اجرایی در تمرینات فشرده گروه انجام شده است.
من پیش از این در تابستان سال نود، تولید نمایش خرده خانوم به نویسندگی آقای اصغر عبداللهی و کارگردانی استاد کیومرث پوراحمد را برعهده داشتم که آن هم در نوع خود تجربه متفاوت و به یادماندنیای بود.
وضعیت هنر نمایش را با توجه به تکثر تماشاخانهها و سالنهای خصوصی چطور ارزیابی میکنید؟
به گمانام خصوصیسازی تئاتر و افزایش تعداد سالنها و تماشاخانهها اگر با زیرساختهای صحیح انجام میشد میتوانست تاثیر چشمگیر و مثبتی در اقتصاد تئاتر داشته باشد ولی متاسفانه باید گفت که اجرای تاتر در سالنهای خصوصی هم پیچیدگیهای ویژه خودش را دارد و این روزها شاهد این هستیم که شرط اصلی موفقیت در گیشه تئاتر استفاده از سلبریتیها و سوپراستارهای سینما در ترکیب بازیگران است.
طبیعی است که پرداخت دستمزد هر کدام از این ستارهها برای یک ماه روی صحنه رفتن و همچنین تامین مخارج اجارهبهای این سالنها به خودی خود به دشواری تولید تئاتر افزوده است. به طور قطع طیف وسیعی از فعالان تئاتر جوانان با استعداد و پرشوری هستند که شانس و فرصت عرضاندام و دیده شدن به دلایلی از این دست، از آنها گرفته میشود.
تولید یک نمایش در بخش خصوصی، میلیونها تومان هزینه دارد و تهیهکنندگان محدودی هم که در حوزه تئاتر مشغول هستند برای سرمایهگذاری نخستین شرطشان تضمین بازگشت پولشان است.
آیا اقتصاد تئاتر با شرایط فعلی میتواند تامینکننده هزینههای خود باشد و تماشاگران را به سمت آن بکشاند؟
با توجه به محدودیت سالنهای تئاتر دولتی و حجم زیاد متقاضیان اجرا در این سالنها که تاحدودی از حمایت مرکز هنرهای نمایشی برخوردارند، یک معضل به شمار میرود. رویآوردن بسیاری از کارگردانها به سالنهای خصوصی، شاید تا حدودی باعث رونق تئاتر شده باشد ولی واقعیت این است که با توجه به هزینههای بالای تولید و محدود بودن زمان اجرا در خیلی از موارد چیزی که درنهایت پس از کسر هزینهها باقی میماند گاهی بسیار ناچیز است و درواقع سهم قابلتوجهی از موفقیت مالی یک اجرا در گرو داشتن یک سرمایهگذار یا تهیهکننده است که بتواند برای تولید یککار حرفهای هزینهها و مخارج بالای آن را تقبل کند و پس از تولید هم با هزینه کردن در حوزههای تبلیغهای محیطی و مجازی جذب تماشاگر کند.
نمایشهایی از جنس «هزار شلاق» چه مولفههایی را برای حفظ شرایط خود و ایجاد رغبت در تماشاگر تعریف میکنند؟
به طور مسلم برای جذب تماشاگر موءلفههایی مثل خوشریتم بودن، جذابیتهای بصری در طراحی صحنه و شکل بیرونی اثر اهمیت دارد. اعتقاد شخصی من این است که باید به فرم و محتوا به موازات هم توجه کرد تا اثری قابلقبول به مخاطب عرضه کرد.
هزار شلاق نمایش خوشریتمی است. برشی از تاریخ را به زبان استعاری و گاهی طنزآلود روایت میکند اما در کنار این شوخ طبعی در زبان اجرایی، گزنده است و بهطور قطع اگر به درستی دیده شود تلنگرش را به ذهن مخاطباش میزند. نماد و نشانه، استفاده از زبان استعاره در متن برای پرداختن به برشی از تاریخ ایران، همچنین بهره گرفتن از شیوههای مختلف نمایش اصیل ایرانی در اجرا و طراحی درست و خلاقانه صحنه ازجمله ویژگیهای نمایش هزار شلاق است.
نقش جشنوارهها و بهویژه جشنواره تئاتر فجر برای رونق وضعیت تئاتر و ارتقای کیفیت نمایش را چطور ارزیابی میکنید؟
به اعتقاد من کیفیت برگزاری جشنوارهها بسیار مهمتر از کمیت آنهاست. فضای جشنواره به خودی خود میتواند شور و حال و طراوت بخش تئاتر باشد. ولی با توجه به محدودیت بودجهای که هر سال به تئاتر اختصاص مییابد مدیریت هزینه کردن برای این جشنوارهها و تحلیل آماری بازدهی هر ساله این جشنوارهها میتواند کمک شایانی به ایجاد رقابت کشف و معرفی استعدادهای جوان به عرصه تئاتر حرفهای کشور کند.
آیا هنر نمایش در ایران تنها با وابستگی به دولت میتواند به حیات خود ادامه دهد؟ شرایط این حرفه با حمایتهای بخش خصوصی را چطور ارزیابی میکنید؟
تئاتر دانشجویی بدون حمایت مالی دولت هویت خود را از دست خواهد داد. کشف استعدادهای جوان در فضای دانشکدهها یا در روند برگزاری جشنوارهها و حمایت مالی و معنوی از گروههایی که درصدد بالندگی هنر تئاتر هستند و به این هنر عشق میورزند، بهطور قطع تضمینکننده ارتقای سطح کیفی آثار تولید شده و نوید بخش چشمانداز سالهای بعد تئاتر این سرزمین خواهد بود.
صمت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد