نخستین جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس با حضور «ایرج راد» مدیرعامل خانۀ تئاتر ایران در شاهینشهر افتتاح شد.
به گزارش سینماسینما، ایرج راد، پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در آیین افتتاحیۀ نخستین جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس که امروز (سهشنبه ۲۷ آذرماه) در شاهینشهر برگزار شد، با ابراز امیدواری از اینکه تئاتر ایران با شناسنامۀ خاص خود در خانوادۀ جهانی تئاتر حضور داشته باشد، اظهار کرد: بسیاری از افرادی که درجهت مسائل فرهنگی و هنری منصبی دارند بهجای اینکه راه را برای هنرمندان فرهیخته و گرانمایۀ تئاتر باز کنند به تئاتر نمیاندیشند. این درحالی است که هنرمندان همواره تلاش میکنند تا زمینههای فرهنگی هنری و چراغ تئاتر روشن نگه دارند.
مدیرعامل خانه تئاتر ایران ادامه داد: تماشاخانۀ تئاتر جم شاهینشهر، سالنی است که با فکر و اندیشه و نگاه مدبرانه ساخته شده است، ارتفاع سالن صحیح است، آکوستیک، پروژکتورها و گردش هوا برای حضور تماشاگران، صندلیها و درمجموع، هرآنچه در این تماشاخانه دیده میشود مناسب و با تدبیر درنظر گرفته و بناشده است که همه این اقدامات، نتیجۀ عشق، علاقه، سازندگی و کار اجرایی درخدمت فرهنگ و هنر این مملکت است.
او تأکید کرد: امیدوارم آثار بسیار باارزشی در این مکان به روی صحنه بیاید. تماشاخانۀ جم، صحنهای گرد است که انواع و اقسام آثار و بهخصوص آثار سنتی و آئینی ایران میتواند به خوبی در آن اجرا شوند.
مدیرعامل خانه تئاتر ایران با ابراز خرسندی از برگزاری نخستین جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس، افزود: نام این جشنواره جایگاه بالایی دارد و از اهمیت بسیاری برخوردار است، چراکه ما سالهاست که در ایران از تئاتر ملی صحبت کرده و تلاش میکنیم تا تئاتر ایرانی جایگاه و پایگاه واقعی خود را داشته باشد، ولی از زمانی که تئاتر فرنگی به مملکت ما وارد شد متأسفانه به یکباره همۀ داشتههای نمایشیِ خود که بسیار ارزشمند بوده و درونمایههای غنی فرهنگی دارد را کنار گذاشته و به سراغ ترجمه و تئاتر فرنگی رفتیم.
راد اضافه کرد: اگرچه در همان ابتدای ورود تئاتر فرنگی به ایران، بزرگان تئاتر ایران تلاش کردند تا این نمایشها را با فرهنگ ایرانی همخوان کنند، اما کمکم این موضوع ازبین رفت و صرفاً به نمایشهای فرنگی پرداخته شد، البته به استثنای افرادی که همچنان در پرداختن به تئاتر ایرانی تلاش کردند؛ ولی متأسفانه سیر تکاملی این نمایشها طی نشدو وقتی فرنگیها اعلام کردند که لحظات ناب نمایشی در ادبیات ایران وجود دارد ما به این لحظات ناب و تکنیکهای جذاب بازگشته و به سمت تئاتر ایرانی گرایش پیدا کردیم ولی تداوم پیدا نکرد.
او تأکید کرد: امیدوارم برگزاری جشنوارههایی مانند جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس و نگاه به ادبیات فارسی و اساطیر و داستانهای مختلف ایرانی که بهخوبی با تماشاگر ارتباط برقرار میکنند ادامه پیدا کند.
این پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با بیان اینکه خانوادۀ تئاتر، خانوادهای جهانی است، بیان کرد: قصد من نفی تئاتر فرنگی نیست، چراکه ما همۀ ما عضو خانوادۀ تئاتر هستیم و همۀ اعضای این خانواده به دنبال یک مسئله هستند و روی صحنه بازی میکنند تا حقیقت را نشان دهند، اما امیدوارم در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود حضور داشته باشیم.
آئین افتتاحیۀ نخستین جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس با حضور «ایرج راد» مدیرعامل خانۀ تئاتر ایران، و همچنین داوران بخشهای مختلف این جشنواره ازجمله شهرام کرمی، شهرام زرگر، رحمت امینی، سیروس همتی، محسن سلیمانی فارسانی، حسین فدایی حسین و شهرام احمدزاده و نیز با حضور سعید ابریشمیراد شهردار شاهینشهر، سیدمهدی سیدیننیا، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، نوید توکلی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهینشهر و میمه، امام جمعه شاهینشهر، فرماندار شهرستان شاهینشهرومیمه، اعضای شورای اسلامی و مدیریت شهری شاهینشهر و با حضور ویژۀ هنرمندان و علاقهمندان تئاتر از سراسر ایران، در تماشاخانۀ تخصصی تئاتر جم شاهینشهر برگزار شد.
در پایان این آئین نیز ضمن تقدیر از ایرج راد، مدیرعامل خانۀ تئاتر ایران و همچنین قدردانی از اسماعیل زنگلگیاه و اکبر کشانی بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون، زنگ افتتاحیۀ این جشنوارۀ توسط مریم معلایی، دبیر هنری نخستین جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس نواخته شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت بهرام دهقانیار برگزار شد/ گمشده این روزهای موسیقی ما احترام به پیشکسوت است
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- بزرگداشت ایرج راد برگزار میشود
- بزرگداشت قطبالدین صادقی در هجدهمین جشن سالگرد تاسیس کانون ادبی زمستان برگزار شد
- در آیین نکوداشت «جعفر والی» در موزه سینما مطرح شد؛ هنر نیازمند عشق و صداقت است
- در هشتمین نشست «بازیابی» عنوان شد: حاکمیت علاقه ندارد صنفها به شکل طبیعی فعالیت کنند/ دلیل بلاتکلیفی نهادهای صنفی چیست؟
- با حضور ایرج راد، حمیدرضا نوربخش و محمدمهدی عسگرپور؛ خانه هنرمندان میزبان «مداخله نهادهای هنری در صورتبندی امروز و فردا» میشود
- توضیحات ایرج راد درباره بعضی مالیاتهای غیرقانونی/ جای شکایت باز است
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران مطرح کرد؛ مأموریتهای عسگرپور چیست؟/ این خانه میتواند الگو باشد
- افتتاحیه نمایش “در گوش سالمم زمزمه کن” / گزارش تصویری
- راد و تیموریان در صدر آرا/ منتخبین انتخابات هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر مشخص شدند
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم
- مدیرعامل جدید خانه هنرمندان نیمه دوم اردیبهشت معرفی میشود
- معلوم نیست جشنهای خانه تئاتر در اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





