جلسه رونمایی و نمایشنامهخوانی دو نمایشنامه محمد رحمانیان با همراهی مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، اندیشه فولادوند و فرزین محدث برگزار میشود.
به گزارش سینماسینما، جلسه رونمایی و نمایشنامهخوانی دو نمایش همراه «دعوت به مراسم اسید پاشی» و «آدامسخوانی» شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ راس ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد برپا میشود.
رحمانیان که در یک دهه گذشته مدتی ساکن کانادا بوده است، درباره دو متن نمایشی خود توضیح میدهد: «دعوت به مراسم اسید پاشی» سال ۱۳۹۱ در ونکوور کانادا برای یک مونولوگ نوشته شد. اما تنها یک بار در تهران، در باغ موزهی زندان قصر و در روزهای پایانی اسفند ۹۲ روخوانی شد و این دومین بار است که به مناسبت انتشار نمایشنامه، روخوانی میشود.
او یادآوری میکند: نمایشنامهی «آدامسخوانی» نیز در زمستان ۱۳۹۴ برای اجرا درگالری آریانا نوشته شد و البته تابستان سال بعد نیز در تماشاخانهی ایرانشهر روی صحنه رفت. این بار نیز، به بهانهی انتشار نمایشنامه، قطعاتی از آن، توسط مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، اندیشه فولادوند و فرزین محدث بازخوانی میشود.
رحمانیان خاطرنشان میکند: «آدامسخوانی» اساساً به نیت یک اجرانگاری یا «پرفورمنس» نوشته، تمرین و اجرا شد. تلفیقی ساده از نقاشیهای فرح سلطانی، متنی اپیزودیک و ترانههای ایرانی و خارجی. برای همین نخستین بار در یک نگارخانه اجرا شد و بار دوم با تغییراتی در یک تماشاخانه.
او نمایشنامه « دعوت به مراسم اسیدپاشی» را بسیار مدیون دو اثر میداند؛ « در مضار توتون » آنتون چخوف و « گزارش به آکادمی» فرانتس کافکا و ادامه میدهد: اولی یک نمایشنامه است و دومی یک داستان کوتاه. آثاری که از فرط تازگی و بدعت، زمان را پشت سرگذاشتهاند و همواره درسهایی برای آموختن دارند.
دو نمایشنامهی «دعوت به مراسم اسیدپاشی» و «آدامسخوانی» از سوی انتشارات «خانهی کاغذی» و زیر نظر الناز اسماعیلی منتشر شده است. در توضیح پشت جلد این کتاب آمده است: دو نمایشنامهی این کتاب، با همهی تفاوتهایشان در یک چیز مشترک هستند؛ و آن عبور از اشکال رایج درامنویسی برای رسیدن به شگردهای نمایشی غیر متداول است.
ساخت و تنظیم موسیقی این نمایشنامهخوانی را سردار سرمست برعهده دارد و این جلسه ساعت ۲۰ و سی دقیقه روز شنبه ۲۰ فروردین در تئاتر شهرزاد برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- هجدهمین جشن شب بازیگر برگزار شد؛ ما زنده بهآنیم که در صحنه بمانیم
- افشین هاشمی در اینستاگرامش نوشت؛ ایدهای که به سرقت رفت، این بار محسن نامجو
- برگزیدگان دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی معرفی شدند/ پیشنهادی برای ثبت سالروز تولد بهرام بیضایی به عنوان روز نمایشنامهنویسی ایران
- نامزدهای جایزه ادبیات نمایشی معرفی شدند
- معرفی نامزدهای بخش ترجمه جایزه ادبیات نمایشی ایران
- چون نیک بنگری همه تزویر میکنند!/ نگاهی به سریال «داوینچیز»
- دست و پنجه نرم کردن با محدودیتها/ معرفی تنها فیلم بلند ایرانی راهیافته به بخش رسمی کن
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
- دو سال پس از رونمایی در جشنواره فجر؛ «شین» از چهارشنبه روی پرده میرود
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- کارگردان نمایش «چخوف/ ساد» مطرح کرد: اجازه اجرا در سالنهای دولتی را ندارم
- به مناسبت سومین سالگرد تاسیس سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «پرده آخر» با صدای مهتاب نصیرپور منتشر میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





