کنسرت-نمایش «لیلای بیمجنون» با طراحی، کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی این شبها ساعت ۲۰ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود.
به گزارش سینماسینما، این اثر که پرداختی جدید به منظومه لیلی و مجنون اثر حکیم نظامی است، روایتی دیگر از این منظومه را به عنوان یکی از قدیمیترین داستانهای عاشقانه ارائه میدهد.
این اثر به عنوان سومین تجربه خازنی بر اساس اشعار نظامی و این داستان کهن ایرانی است. اهمیت پرداخت به ادبیات فارسی، بهره گیری از پشتوانههایی فرهنگی ایرانی، توجه به سازبندی موسیقی ایرانی و طراحی لباس و حرکت این پروژه موسیقایی-نمایشی را میتوان از نکاتی دانست که قابل بررسی است و باید در دیگر آثار ایرانی هم به آن توجه کرد.
دکتر محمدرضا حاجی بابایی در یادداشتی درباره کنسرت-نمایش «لیلای بیمجنون» نوشته است:
«منظومههای عاشقانه ادبیات فارسی یکی از منابع غنی برای استفاده در متون نمایشی به شمار میآیند و در این میان، لیلی و مجنون نظامی از جایگاه ویژهای برخوردار است. نمایش «لیلای بیمجنون»، تازهترین اقتباسی است که از این منظومه صورت گرفته است. پیمان خازنی، کارگردان و آهنگساز کاربلد به همراهی جمعی از بازیگران با استعداد و خوشذوق، بر اساس متنی از محمود توسلیان، روایتی تازه از این عاشقانه کهن ارائه کردهاند؛ روایتی آکنده از شعر و موسیقی و شور و سرور. «لیلای بیمجنون»، داستانی همیشگی است که در هر عصر و زمانی روایان خویش را میطلبد. راویانی که روایتگر عشقهای پاکی هستند که هیچ گاه به هم نرسیدند. عاشقانی که در حسرت دیدار یکدیگر، آوارهترین آوارهها شدند و آوازه دلدادگیشان در جایجای این سرزمین و تمامی جهان پیچیده است. هنوز صدای مجنون در میان کوهها و بیابانها به گوش میرسد که چگونه نام لیلای را بر زبان میآورد و در هر راهگذاری نشانی از او میجوید. همان لیلایی که در غم از دست دادن مجنون، چهره را در سیاهی گیسوانش پنهان کرده است و شب یلدای عاشقی را به انتظار خورشید وصال، لحظه به لحظه مویه میکند و جان خویش را بر سر پیمان عشق فدا مینماید.
آفرین بر جوانانی که هنر خویش را برای اعتلای فرهنگ این دیار به کار میگیرند و زیبایی میآفریند. جوانانی که روایتگر عشقهای دیریناند و خود لیلاها و مجنونهاییاند که عشقشان به این آب و خاک زبانزد همگان است و راستقامت همچون سرو ایستادهاند و از پاکی و زیبایی میسرایند و صحنه نمایش را میدان هنر نمایی خویش کردهاند و میدانند که صبح وصال نزدیک است. هر چند که دیگر خبری از لیلا و مجنون قصهها نیست، ولی لیلاها و مجنونهای این دیار همچنان میآیند و سلسله عاشقان تا بینهایت روزگاران مانا و ماندگار است و سرود عشق در این دیار اهورایی تا همیشه به گوش میرسد، کافی است که گوش به امواج دریا بسپاریم و صدای نسیم را بشنویم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مانی رهنما در کنسرت نمایش «خانه دراکولا» را میخواند
- شعر و موسیقی پیوندی ناگسستنی دارد
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- ادامه اجراهای «اکتینگ» از سهشنبه/ رونمایی از پوستر «لیلای بیمجنون»
- آغاز بلیت فروشی «لیلای بیمجنون» به کارگردانی پیمان خازنی/ عاطفه رضوی راوی شد
- روزهای پایانی «سی نورا» بر صحنه شهرزاد/ بازیگران و عوامل نمایش «منگی» معرفی شدند
- پیمان خازنی با «لیلای بی مجنون» به پردیس تئاتر شهرزاد میآید
- «سی نورا» به شهرزاد میرود
- «عروسکخانه» روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد
- پس از ۶۰ سانس اجرا؛ «مجنون آن لیلی» به پایان رسید
- پیمان خازنی، «خسرو و شیرین» را به روسیه میبرد
- عبدالجبار کاکایی راوی «مجنون آن لیلی» شد
- «مجنون آن لیلی» از امروز روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد میرود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





