مراسم اختتیامیه جشنواره تئاتر فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان و اهالی تئاتر، دوشنبه ۹ بهمن در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده احسان کرمی بود، فرهاد مهندس پور دبیر جشنواره به ایراد سخنانی کوتاه پرداخت.
وی با بیان اینکه به دلیل پایان جشنواره تئاتر فجر غمگین هستم، اظهار کرد: من آدمی ۲ وجهی هستم، یک وجه معلم و یک وجه کارگردان. در این دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر این ۲ وجه خیلی خوب در کنار هم نشستند و به دادم رسیدند.
مهندس پور یادآور شد: در دوره بیست و سوم که دبیر جشنواره تئاتر فجر بودند، می گفتند که فرهاد مهندس پور دیکتاتور است. من در این دوره سی و ششم جشنواره تئاتر فجر آموختم که نباید به نتیجه فکر کرد زیرا بزرگترین خطای ما این است که به نتیجه فکر می کنیم. نتیجه از آن ما نیست و برای آینده است.
دبیر جشنواره سی و ششم تئاتر فجر ادامه داد: کسانی که امشب جایزه می گیرند، این جایزه را از دست کسانی می گیرند که جایزه نگرفته اند. چون تعداد جایزه ها کم است به معنی بی نصیب ماندن ما از جایزه نیست.
مهندس پور تأکید کرد: در تمامی انتقاداتی حتی انتقادات تند، یک خیرخواهی دیدم که به من آرامش می داد. ما باید درون خانواده تئاتر با هم گفتگو کنیم.
وی در پایان سخنان خود از زحمات تمامی کسانی که باعث شدند ۲۰۰ نمایش در جشنواره سی و ششم تئاتر فجر اجرا شود قدردانی کرد.
بعد از سخنان دبیر جشنواره، ویدئویی با صدای محسن چاوشی به یاد جان باختگان کشتی سانچی پخش شد.
در ادامه با حضور سیدمرتضی حسینی، سردار کارگر و حجت الاسلام بهداروند جوایز بخش بنیاد حفظ ارزش های انقلاب اسلامی و بنیاد شهید اهدا شد.
در بخش جوایز بنیاد حفظ ارزش های انقلاب اسلامی ایوب آقاخانی برای نمایش «هفت عصر هفتم پاییز»، محمد قاسمی نویسنده و کارگردان نمایش «آبی ترین آسمان زمین» و نمایش «دی و بهمن شصت هزار و پنج» به کارگردانی سیاوش عالی پور جایزه گرفتند.
همچنین در بخش جوایز بنیاد شهید نیز وحید درویشی برای «روایت یک مرگ در خانواده» کامران شهلایی و «هفت روز از تیر شصت» محمد لارتی جایزه گرفتند.
کامران شهلایی می خواست بعد از دریافت جایزه خود صحبت کند که احسان کرمی به او اجازه نداد اما شهلایی جلوی سن آمد و بعد از تشویق حاضران که اجازه نمی دادند صحبت کند، گفت: امروز دختری در سرپل ذهاب به دنیا آمده که هیچ کانکسی برایش وجود ندارد. من شماره حساب مادر این نوزاد را در صفحه اینستاگرام خود می گذارم تا اگر دوست داشتید به آن ها کمک کنید.
وحید درویشی هم جلوی سن آمد و خطاب به مهندس پور جملاتی را به زبان آورد که در میان تشویق حاضران شنیده نشد.
بعد از معرفی برگزیدگان بخش های موسیقی، طراحی لباس و طراحی صحنه بخش های رقابتی جشنواره، مراسم نکوداشت احمد دامود، جمشید خانیان و هوشنگ آزادی ور با حضور وزیر ارشاد، مهدی شفیعی، فرهاد مهندس پور و مجتبی حسینی برگزار شد. البته در این بخش تنها هوشنگ آزادی ور در تالار وحدت حضور داشت. احمد دامود به دلیل کسالت و جمشید خانیان به دلیل بارش برف در اصفهان نتوانستند در این مراسم حضور پیدا کنند.
سپس سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی هنر نمایشی ایران را هنری مردمی دانست که با جامعه حرکت می کند.
وی اظهار کرد: تئاتر هنر دیالوگ و گفتگو است که فرصت تعامل اجتماعی پیدا میکند و هنری برای بازتاب درد و رنج مردم است. این هنر در جمع شکل میگیرد و هنر نمایش در ایران هنری دیرینه است که در قالبهای متنوعی نظیر نقالی، پرده خوانی، چاووشخوانی و تخت حوضی عرض اندام می کند. هنر نمایش ایرانی از مشروطه تا انقلاب اسلامی گام به گام پیش آمد.
صالحی ادامه داد: امروز هنر تئاتر ایران با چند ویژگی شناخته می شود. از یکسو اصحاب نمایش در ایران به داشته های سنتی خود بیشتر واقف شده اند و در ابعاد نظری و مهارتی هنر نمایش ایرانی را بیشتر می شناسند؛ آن ها می دانند روی چه گنجینه ای با قدمتی چند هزار ساله ایستاده اند؛ به آن می بالند. با این ویژگی توان برقراری ارتباط هنرمندان با هنر مدرن و جامعه معاصر خود بیش از پیش شده است.
وزیر ارشاد تأکید کرد: هنر نمایش ایرانی در دهه چهارم انقلاب اسلامی بیش از گذشته ایرانی شده است. امروز تئاتر در تهران متمرکز نیست و در شهر به شهر ایران تجلی گسترده هنر نمایش ایرانی را می توان دید. توان ملی ما در تئاتر روز به روز افزوده می شود. تئاتر ما روز به روز خصوصی تر شده و از اتکا به دولت فاصله می گیرد.
وی افزود: جشنواره تئاتر فجر فرصتی است برای اینکه نسل متوالی در کنار هم قرار گیرند و استعدادهای نو بازشناخته شوند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راضی نیستم؛ واکنش محسن چاوشی به تقدیمِ اجراهای جشنواره موسیقی فجر
- معرفی هیات انتخاب دومین جشنواره تئاتر شهرزاد
- معرفی هیات داوران جشنواره تئاتر نگاه
- محسن چاووشی تیتراژ کدام برنامه تحویل سال را میخواند؟
- محسن چاوشی بار دیگر در صدا و سیما/ خواننده «سنتوری» برای «بانوی عمارت» میخواند
- گفتوگوی جالب گلشیفته فراهانی و محسن چاوشی در اینستاگرام + عکس
- واکنش حمید فرخنژاد به پست تهدیدآمیز محسن چاوشی
- محسن چاوشی «دلبر» را برای «مصادره» میخواند
- جزییات ماجرای اختلاف محسن چاوشی و سینا سرلک در «دورهمی»
- فیلم/ اولین موزیک ویدئو محسن چاوشی برای فصل سوم «شهرزاد»
- فیلم | تیزر اولین موزیک ویدئوی فصل سوم «شهرزاد» با صدای محسن چاوشی
- محسن چاوشی در تلویزیون ممنوعالفعالیت شده است؟
- انتقاد تند محسن چاوشی از تلویزیون + عکس
- احتمال همکاری محسن چاووشی با یک سریال محرمی
- سینا سرلک از جداییاش از «شهرزاد» پرده برداشت + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





