پویا سعیدی که به زودی نمایش «نکبت» را روی صحنه میبرد، گفت: با وجود اینکه سختگیریها در شورای نظارت و ارزشیابی بیشتر شده، خوشبختانه توانستیم اصل کار را حفظ کنیم و۱ آن را از مهلکه دور نگه داریم و امیدوارم نویسنده کار از ما راضی باشد.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان تئاتر با ارائه توضیحاتی درباره نمایش تازهاش افزود: نمایشنامه «نکبت» نوشته استِفن بِلبِر است که سال ۲۰۰۰ نوشته شده و در برادوی اجرای موفقی داشته است. ماجرای این نمایش درباره تجاوز است و نگاهی به جنبش میتو در غرب دارد. هرچند که این نمایشنامه پیش از این جنبش نوشته شده و از این نظر برایم بسیار جالب بود.
سعیدی که پیش از این نمایشنامههای خودش را کارگردانی میکرده، با اشاره به حساسیتی که برای اجرای آثار خارجی دارد، توضیح داد: همیشه این حساسیت را دارم که در اجرای نمایشنامههای خارجی، زبان ترجمه غالب نباشد. در همین نمایشنامه یکسری مظاهر و ایدهها بود که برای تماشاگرِ ایرانیِ امروز غریب مینمود . به همین دلیل آنها را تغییر دادم.
او که خود این نمایشنامه را بازنویسی کرده، اضافه کرد: هرچند ترجمه اولیهای از این نمایشنامه موجود بود ولی ما بهتر دیدیم تا دوباره آن را ترجمه کنیم. در بازنویسی متن تمام داستان را حفظ کردهام اما پرداخت دیالوگها، مباحث بین شخصیتها و … را از نو نوشتهام تا برای تماشاگر ما ملموس باشد.
سعیدی با ارائه توضیحاتی درباره شیوه اجرایی این نمایش ادامه داد: حال و هوای اجرای ما بسیار رئالیستی و نزدیک به سینماست که این نزدیکی در تمام ابعاد کار از جمله بازیها هم وجود دارد.
او که پس از ۵ سال دوری از تئاتر دوباره به صحنه بازگشته است، درباره تغییرات سازو کار اجرای نمایش در این مدت توضیح داد: مسائل ممیزی و سیستم ارائه مجوز، ساختار پیچیدهتری پیدا کرده و مراحل آن بیشتر شده است. ما در نسبیت مطلق به سر میبریم به این معنا که در شرایط فعلی، وقتی شروع به کار میکنیم، نمیدانیم کارمان به اجرا میرسد یا نه. در حالیکه در گذشته با همه مشکلات، وضعیت مطمئنتری داشتیم.
سعیدی در پاسخ به اینکه حساسیتهای احتمالی چقدر سبب ممیزی نمایشش شده است، گفت: خوشبختانه توانستیم اصل کار را حفظ کنیم و آن را از مهلکه دور نگه داریم. امیدوارم نویسنده اثر هم از ما راضی باشد.
پویا سعیدی برای تماشاگران تئاتر با اجرای نمایش «لانچر ۵» شناخته میشود؛ نمایشی به نویسندگی و کارگردانی مشترک او و مسعود صرامی که چندین نوبت روی صحنه رفت و یکی از موفقترین آثار نمایشی چند سال گذشته بود.
نمایش تازه او، «نکبت» با بازی ستاره پسیانی، مجتبی پیرزاده و کاظم سیاحی از ۲۵ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰ و سی و به مدت ۱۰۰ دقیقه در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- شکایت سردبیر یک مجله از کارگردان فیلم افتتاحیه جشنواره کن
- ۱۴۰ سال زندان در انتظار تهیهکننده هالیوودی
- بیانیه انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران در واکنش به سخنان یک تهیهکننده
- اختصاصی سینماسینما/ الک بالدوین سهشنبه با وودی آلن مصاحبه میکند
- هنرمندان باید بیاثر شوند/ توهین به سلبریتیها برای دیده شدن بیشتر
- ۲۳ سال زندان برای آزارگر جنسی هالیوود
- ناشر کتاب وودی آلن از چاپ خاطرات این کارگردان انصراف داد
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- دومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر / گزارش تصویری
- تأملی بر فضای شنیداریِ «منطقهی دلخواه»/ خارجِ قاب، کمی آنسوتر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- جشنواره فیلم ساندنس در ایستگاه پایانی/ جایزه جشنواره آمریکایی به دو فیلم ایرانی
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت