در پی وضعیت مبهم جشنواره تئاتر دانشگاهی حسین کیانی، نمایشنامهنویس، کارگردان و مدرس تئاتر یادداشتی نوشت.
به گزارش سینماسینما، این هنرمند که به عنوان استاد دانشگاه هم فعالیت دارد و در دورههای گذشته عضو هیات داوران جشنواره تئاتر دانشگاهی بوده، در یادداشت خود که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است:
جشنوارهی تئاتر دانشجویی یا دانشگاهی آنقدر اهمیت داشته و دارد که هر گونه اهمال و بیتوجهی در برگزاری آن میتواند خسارتهای جبرانناپذیری برای آینده تئاتر در ایران در پی داشته باشد.
همچنان که عدم حمایت و یا نبود پشتیبانیهای لازم و کافی از این جشنوارهی بسیار مهم در سالهای اخیر باعث شده ما اکنون شاهدِ کمرشدی و نابالندگی و حتی سقوطِ آزاد در برخی گرایشهای هنر نمایش، مخصوصاً نمایشنامهنویسی و کارگردانی باشیم. نگاه حاکم و نازل و سطحی بر انتخاب آثار برای جشنوارههایی مثل جشنوارهی فجر و تخصیص جایزههای ادبیات نمایشی و نمایش نامهنویسی همگی حاکی از حفرههای بینشی و دانشی و معرفتشناختی در حوزهی هستیشناسی و جامعهشناسی هنر نمایش و تئاتر در ایران است. هنری که زمانی هنرمندانش در صدر تولید و توسعهی جریانهای فکری و معرفتی جامعه بودند اکنون در قعر هنرهای سرگرمیساز هم به سر نمیبرند.آسیبشناسی و یا به نقل از دوستی، آفتشناسی این بیماری همهگیر و کشندهی نمایش ما مجال مفصلی میطلبد اما از راههای جلوگیری از بسط و گسترش این آفتِ که باید آن را آفتِ بیمسئلهگی و بیدغدغهگی نامید ، پرداختن جدی و موثر و سازنده به جشنوارههای دانشگاهی تئاتر و اهتمام تام و تمام به برگزاری آن به بهتربن و آبرومندترین شکل ممکن است. نگاهی به تاریخچهی این جشنواره چه آن زمان که نامش جشنوارهی سراسری تئاتر دانشجویان کشور بود و چه حالا که تئاتر دانشگاهی شده و هنرمندان و نویسندگان و کارگردانانی که با این جشنوارهها معرفی شدند و از این جشنواره اعتبار گرفتند و به تئاتر اعتبار بخشیدند، همه حاکی از ویژگیهای سازنده و برازنده و اهمیت بسزای آن است. اهمیتی که متاسفانه سال به سال از آن کاسته شده و اکنون و امسال به جایی رسیده که زمزمهی برگزار نشدن این جشنواره شنیده میشود و چه تلخ است و فاجعهبار و تاسفبرانگیز که تنها جشنوارهای که میتواند تئاتر سودازده و رو به قهقرای بینشی و معرفتی ما را هویتمند و مسئلهمند کند، به جایی رسیده که بود و نبودش برای مسئولین و مدیران فرهنگی دانشگاهی این چنین بیضرورت و یکسان شده است. جای آن است که هنرمندانِ صاحبنامی که از این جشنواره در گذشته و حال وام و نام گرفتند و نیز پیکرهی دغدغهمند تئاتر نسبت به وضعیت نابسامان کنونی که گریبان این جشنوارهی سازنده را گرفته واکنش نشان دهند و نسبت به شرایط ناخوشایند و از هم گسیختهی آن بیتفاوت نباشند.»
پیش از این جشنواره تئاتر دانشگاهی اردیبهشت هر سال برگزار میشد. در دوران کرونا برگزاری بیست و سومین دوره این جشنواره با افت و خیز بسیار همراه شد و سال گذشته این جشنواره برگزار نشد و برگزاری آن به تیر ماه امسال موکول شد. بعد از برگزاری دوره بیست و سوم، فراخوانی از جانب وزارت علوم به عنوان برگزارکننده این جشنواره برای انتخاب دبیری بیست و چهارمین دوره این جشنواره منتشر و مقرر شد کسانی که خود را واجد شرایط دبیری جشنواره میدانند، اعلام آمادگی کنند. حالا ماهها از انتشار این فراخوان میگذرد و سال ۱۴۰۰ رو به پایان است و این در حالی است که نه خبری از انتخاب دبیر هست و نه انتشار فراخوان و هیچ چشماندازی برای برگزاری دوره بیست و چهارم جشنواره تئاتر دانشگاهی متصور نیستیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- اعلام آمادگی عمارت نوفل لوشاتو برای میزبانی از جشنواره تئاتر دانشگاهی
- شمشیری دو لبه در جشنواره تئاتر فجر
- به دلیل ابتلای برخی از بازیگران اصلی به کرونا؛ خداحافظی زودهنگام «پروین» از تئاترشهر
- اجرای نمایش پروین پس از سه سال انتظار
- نرگس محمدی، پروین اعتصامی میشود
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر / گزارش تصویری
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد؛ اهدای تقدیرنامه عالی یونسکو به نصیریان
- بزرگداشت دکتر حسن نمکدوست و حسین کیانی در جشن انجمن منتقدان تئاتر
- یکی از کارگردانان حاضر در جشنواره تئاتر دانشگاهی مطرح کرد/ جشنواره بدون مخاطب معنا ندارد
- حسین کیانی خطاب به مسئولان تئاتر: برای کارهایی که نکردید عذرخواهی کنید/ شاهین چگینی: قادر آشنا باید استعفا بدهد
- هیات انتخاب بخش صحنه جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی شدند
- مهدی پاکدل: وسواسی شدهام
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





