تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۳:۵۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 40136

عباس آخوندیعباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با علی ضیاء، درباره ابهامات ورود هواپیمای ایرباس به کشور و نوشتن استعفا بعد از حادثه قطار مسافربری سخن گفت.

به گزارش سینماسینما، سیدعلی ضیا مجری برنامه صبحگاهی شبکه یک، شنبه ۲۵ دی در چهل‌وهشتمین قسمت برنامه «فرمول یک» میزبان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بود.

آخوندی در ابتدای گفت‌وگو درباره ورود نخستین ایرباس A321 به ایران گفت: «از ایرباس مهم‌تر، این آغاز یک تحول در صنعت هوانوردی و آغاز ورود به اقتصاد جهانی است. انقلاب ما همیشه داعیه داشته که ما باید سهم ملت ایران را در اقتصاد و تحولات جهانی به دست بیاوریم. تاکنون در حوزه‌های مهمی به برکت مبارزات و دلاوری‌های مردم، موقعیت‌های بسیار خوبی داشتیم اما در حوزه‌های اقتصادی دچار گرفتاری‌های بسیاری بودیم. این اتفاق نشان از دوران جدید و بازگشت به یک دوران خوب است تا بتوانیم برای مردم خوبمان در ایران جایگاه مناسب را به دست بیاوریم.»

او در پاسخ به سئوال ضیاء مبنی بر چگونه تامین هزینه و مبلغ قرارداد توضیح داد: «ما در ایران شوربختانه به دلیل قرار گرفتن در تحریم‌های سخت و بی‌تدبیری‌های گسترده، دستی دستی اقتصاد حمل‌ونقل هوایی را از بین برده‌ایم. بین چهار تا پنج میلیارد دلار پول بلیت سفرهای خارجی مردم ما است اما سهم ایران از بازاری که از کشورمان می‌گذرد بسیار اندک است.»

استفاده از روش اجاره به شرط تملیک برای خرید هواپیما

وزیر راه تصریح کرد: «ما برای تامین هزینه ایده بسیار ساده‌ای داشتیم که درباره‌اش مرتب ایجاد ابهام می‌کنند. ما از روش اجاره به شرط تملیک استفاده کردیم، رقم اولیه‌ای پرداخت شده و ما به پشتوانه این هواپیما، تسهیلات را پرداخت می‌کنیم، پول بلیت این هواپیما برمی‌گردد و ما بخشی از این پول را در اختیار ایرانی‌ها قرار می‌دهیم هم ناوگانمان را بازسازی می‌کنیم هم سهم خودمان را از اقتصاد می‌گیریم.»

آخوندی یادآور شد: «روش اجاره به سهم تملیک در جهان بسیار رایج است، اما در ایران اینگونه نبوده است. لازمه استفاده از لیزینگ این است که قرارداد رسمی بسته شود. لیزینگ باید شفاف باشد. وقتی ما توانستیم بعد از برجام قرارداد ببندیم پس همه چیز شفاف است. خیلی‌ها درباره چگونگی تامین این هزینه می‌پرسند. بله ما توان چنین خرج عظیمی را نداشتیم اما شاهکار قضیه در این تدبیری است که اندیشیده شده و من مطمئن بودم دنیا به ما اعتماد می‌کند.»

ایران می تواند اعتماد جهان را جلب کند

او تأکید کرد: «درست است که ۴۰ سال است بوئینگ نخریدیم و در این سال‌ها فقط دو ایرباس وارد کردیم اما ایران این موقعیت را دارد که اعتماد جهان را به خود جلب کند. ما در این زمینه از منابع دولتی صفر دلار استفاده کردیم، همه از منابع شرکت و ناشی فهم ما از اقتصاد جهانی است.»

آخوندی در پاسخ به اینکه یعنی ۹ میلیارد اختلافی که در هزینه مطرح می‌شود، ناشی از همین موضوع است، گفت: «بله اختلاف‌ها زیاد است.»

او ادامه داد: «ما برای نوسازی فرودگاه و سیستم ناوبری ایران هزینه کرده‌ایم. ما فضای آسمان ایران را نوسازی کرده و مسیر و راه‌های هوایی نوسازی شده است. سیستم‌های راداری جدیدی آورده‌ایم که هم هواپیماهایی را که از آسمان ایران خرید می‌کنند هدایت می‌کنیم هم پروازهای خودمان را. اکنون ۱۰۵۰ پرواز از آسمان ما عبور می‌کند ولی ما قابلیت دو هزار پرواز را داریم و باید خدمات بیشتری ارائه دهیم تا پروازهایمان بیشتر شود و با افزایش حق عبور بتوانیم کارهای خوبی انجام دهیم.»

وزیر راه در پاسخ به این سوال ضیاء که چرا برخی رسانه‌ها با شما بد هستند؟ گفت: «از خودشان بپرسید! من دوست دارم ایران آباد شود و فکر می‌کنم برای آبادانی ایران باید کارهای بزرگ کرد، نمی‌شود کارهای کوچک کرد. باید به مردم راست بگوییم نه دروغ. راست گفتن هم تبعاتی دارد.»

آخوندی در پاسخ به اینکه از چه زمانی پیراهن یقه دیپلمات می‌پوشد، آیا خودش لباس‌ها را می‌خرد یا برایش می‌دوزند، گفت: «من همه جور لباس می‌پوشم. خودم بیشتر خرید می‌کنم و گاهی هم برایم لباس می‌دوزند.»

او در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: «در ایران ۶۰ فرودگاه داریم و ۸۰ درصد پروازها در ۹ فرودگاه صورت می‌گیرد و بقیه ۵۰ فرودگاه ما زیر ظرفیت خود کار می‌کنند. ما هفت، هشت کلانشهر داریم و بقیه جا خالی از جمعیت شده است که آثار این رویکرد را می‌بینیم. هواپیمای ای تی آر که در آینده وارد کشور خواهند شد، برای پرواز در این فرودگاه‌ها است و مردم شهرها اینگونه می‌توانند به بهترین خدمات دسترسی داشته باشند. اما اکنون در حالی که میلیاردها تومان برای این فرودگاه‌ها هزینه شده اما هفته‌ای یکی دو پرواز در آنها انجام می‌شود.»

آخوندی در پاسخ به این سوال ضیاء که برخی می گویند خوشحالی برای این اتفاق بیش از اندازه است، تصریح کرد: «این اتفاق آغاز نوسازی کل ناوگان هوایی کشور است و کار کوچکی نیست. بیش از دو برابر ناوگان هوایی ایران برای آن برنامه ریزی شده است. به نظر من این ناشی از یک تفکری است که در عده‌ای وجود دارد که نسبت به خودشان تردید دارند. ما اگر به ایران اعتقاد داشته باشیم، یک قرارداد رسمی بسته‌ایم، چرا به این قرارداد عمل نشود؟ همه چیز در عالم سیاست ممکن است اما قرارداد رسمی ناشی از اعتقاد دو طرف به این فعالیت است.»

زمانی که عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی شدم هنوز باجناق ناطق نوری نشده بودم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال ضیاء که آیا شما به خاطر اینکه باجناق ناطق نوری، وزیر دولت آقای هاشمی شدید، گفت: «ما جزو بچه‌های جهاد سازندگی بودیم که از اول انقلاب ایجاد شد. من عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم، آن موقع هیچ فامیلی نداشتم و مجرد بودم و هنوز باجناق آقای ناطق نوری نشده بودم.»

آخوندی همچنین درباره تجربه یک سال قائم مقامی سازمان صداوسیما بیان کرد: «ما در دولت که با آقای لاریجانی بودیم علقه ارتباطی بینمان برقرار شد. بعد از دولت در سال ۷۶ ایشان از من خواست قائم مقامش باشم، یک سالی در صداوسیما بودم و بعد تصمیم گرفتم برای تحصیلات بین‌المللی بروم و به خارج از کشور رفتم.»

یک هزارم ثروتی را که می گویند هم ندارم

او درباره وضع مالی خود گفت: «این هم از معجزات است. می‌گویند دروغ را یا نباید بگویی یا باید آنقدر بزرگ بگویی که کسی جرئت شک کردن به آن دروغ را نداشته باشد، من متاسفانه همچین ظرفیتی را ندارم، دلم می‌خواست داشته باشم اما یک پانصدم و یک هزارم ثروث‌هایی را که اعلام می‌کنند هم ندارم.»

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که شما در همه دولتها مدیر بودید و با آقای احمدی نژاد هم کار کردید، با صراحت گفت: «من یک روز هم با دولت احمدی نژاد همکاری نکردم.»

او در پاسخ به این سوال که پس ماجرای اصل ۴۴ چه بود، گفت: «من لایحه‌ای را به عنوان یک معلم دانشگاه تهران در مجلس داشتم اما این افتخار را دارم که با دولت ایشان یک روز هم همکاری نکردم.»

آخوندی درباره حواشی که بر سر حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان برایش پیش آمد، اینکه چرا استعفا نداد و برخی می‌گفتند ناراحتی او تصنعی بود، تصریح کرد: «من اصلا آن صحبت را نکرده بودم و از شاهکارهای صداوسیما بود.»

فقط بخش آخر گفتگوی من درباره بیمه را پخش کردند

وزیر راه ادامه داد: «اما بعد فقط این پخش شد که من گفتم این‌ها بیمه هستند و ما پولشان را می‌دهیم. این‌ها جزو شاهکارهای صداوسیما هستند. من خودم صداوسیمایی هستم. خبری که مقدمه، متن و موخره‌ای دارد و در بخشی از آن من می‌گویم: از حیث رسیدگی به مصدومان هیچ جای نگرانی نیست، تمام بخش‌هایش را حذف کردند و فقط پخش شد هیچ جای نگرانی نیست. این سوءتفاهمی است که صداوسیما ایجاد کرد.»

وزارت کردن بسیار سخت است

او با بیان اینکه شرایط بسیار سختی حاکم است، افزود: «وزارت کردن بسیار سخت است. وضعیت کشور گل و بلبل نیست. تنگنای اعتباری بسیار زیاد از یک طرف قرار دارد و از سوی دیگر در کشوری با شکاف اجتماعی بزرگ هستیم که در آن هر مسئله کوچکی به سوءتفاهم بزرگ تبدیل می‌شود، وزارت کار ساده‌ای نیست و همواره آمادگی داشتم که استعفا بدهم. اما بعد که استعفا پذیرفته نشد، تصمیم گرفتم قرص و محکم به کار خودم بپردازم. راه و شهرسازی از نظر تنوع ماموریت بزرگترین وزارتخانه ایران است و من تا وقتی که در این مسئولیت هستم باید شاداب و بااطمینان کار کنم.»

«فرمول یک» شنبه تا چهارشنبه ها هر روز ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۱۰ با تهیه‌کنندگی افشین حسین‌خانی و با خوانندگی تیتراژ حامد همایون روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها