یک مدیر تلویزیون به تازگی مدعی شده است که سروش صحت، مهران مدیری، احسان علیخانی و رامبد جوان به دلیل تفتیش عقاید روشنفکری جرأت نمیکنند به تلویزیون بیایند.
به گزارش سینماسینما، شاهمرادی، مدیر شبکه چهار سیما که شامگاه دوشنبه ـ ۲۰ آذر ماه ـ در برنامه «جام جم» تلویزیون حاضر شده بود تا به اصطلاح با محمد قوچانی مناظره کند، در بخشی از سخنانش از نظام «نُطُقکِشی» صحبت کرد که به گفته وی این روزها باعث شده است بخشی از هنرمندان از صداوسیما و تلویزیون دور شوند.
او در این صحبتها تاکید میکند که تلویزیون افرادی مثل سروش صحت، مهران مدیری، احسان علیخانی و رامبد جوان را حذف نکرده است بلکه این افراد به دلیل نظام «نطقکشی» و «تفتیش عقاید روشنفکری» جرأت نمیکنند به تلویزیون بیایند.
با این همه شاهمرادی حساب عادل فردوسیپور ـ مجری و تهیهکننده برنامه «نود» ـ را از اسامی بالا جدا میداند.
این مدیر تلویزیون در یک جا صراحتا سوال میکند، چرا احسان علیخانی نمیتواند برنامه بسازد و سپس اینگونه پاسخ میدهد که چون نُطُقش را میکشند.
بر اساس این گزارش، موضوع بازگشت چهرههای محبوب به تلویزیون از همان سال ورود پیمان جبلی به صداوسیما از مباحثی بوده که رییس صداوسیما را به خود مشغول کرده و به کرات در این زمینه مورد پرسش واقع شده است.
جبلی که بر سیاست درهای باز صداوسیما تاکید دارد، مدتی است که میکوشد با توان بیشتری زمینه را برای بازگشت چهرههای محبوب قدیمی به رسانه ملی فراهم کند که البته تاکنون این رویه در حد خبر و اطلاعرسانی باقی مانده است.
هرچند او در حضوری که به مناسبت روز دانشجو در بین دانشجویان دانشگاه تهران داشت، به تقویت فکر و هدف در برنامهسازیها در دوره تحول اشاره و تأکید کرد: صداوسیما کارخانه چهرهسازی نیست و باید زمان بگذرد و برنامهسازی شود تا چهرههایی شناخته شوند. وقتی ما عزممان را جزم کردیم که بنای تلویزیون بر سلبریتیمحوری نباشد، باید همه جوانبش را بپذیریم و سلبریتی سالمپروری را تقویت کنیم.
رییس صداوسیما در عین حال گفته بود: ما در را به روی هیچ هنرمندی که علاقهمند باشد در چارچوبها و ضوابط با ما کار کند نبستهایم و هرکسی هم این را بگوید خودش در را به روی خودش بسته است.
صحبتهای پیمان جبلی درباره درهای باز صداوسیما در حالی مطرح میشود که همچنان بسیاری از هنرمندان قدیمی بر این نکته تاکید دارند که هنوز با دعوتی از سوی تلویزیون برای همکاری مواجه نشدهاند و یا پیشنهادهای کاری به حدی ضعیف بوده که به همکاری ترغیب نشدهاند.
ضمن اینکه مدتی قبل، اعلام خبرهایی برای بازگشت برخی قدیمیهای محبوب به تلویزیون مانند رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار واکنش تند جدیدیها فعال در رسانه را به همراه داشت؛ به نحوی که در نهایت هم تلویزیون و هم خود این هنرمندان، عطایش را به لقایش بخشیدند و کناره گرفتند.
با این همه نکتهای که در بخشی از صحبتهای مدیر شبکه چهار سیما با عنوان نظام «انکیزیسیون» (inquisition) به چشم میخورد، دغدغه برخی از هنرمندان امروز بوده و هست.
به نحوی که متین ستوده ـ بازیگر ـ اخیرا با انتشار متنی در فضای مجازی یادآور شده است: «دیدم بعضی از همکارهای عزیزم در رابطه با توهینهای کامنتی به شخصیتها در فضای مجازی صحبتهایی کردن … راستش دلم خیلی گرفت. شاید چون پارسال همین موقعها خیلیها سر کارشون رو میرفتن و زندگیشون بر مدار ولی خیییلیهای دیگه نمیتونستن حتی به سر کار رفتن فکر کنن چون مورد اهانت و فحاشی و قضاوت قرار میگرفتن.»
الهام حمیدی ـ دیگر بازیگر زن کشورمان ـ هم در واکنش به توهینها علیه شخصیتها در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «اخیرا خیلی بحث توهینهای کامنتی به شخصیتها تو رسانه توسط افراد مختلف مطرح شده. گفتم بد نیست بگم من هم تحمیل سکوت رو ۲ جا دیدم:
یکبار وقتی فوتبالیستهامون تو جام جهانی حق شادی بعد از گل نداشتن و یکبار هم وقتی بازیگرامون بعد شرکت تو جشنواره فجر کلی فحش خوردند. ظاهرا اشاره به هر اتفاق امیدوارکنندهای سیل توهین تو کامنت ها و دایرکت رو به همراه داره. آیا واقعا صاحب این اکانتهای توهینکننده مردم بافرهنگ ایرانیان؟»
اما آنچه در این بین محل سوال است، اینکه آیا واقعا تمامی هنرمندانی که این روزها همکاری خود را با تلویزیون قطع کردهاند، از توهینها و نطقکشی میترسند و اگر پاسخ مثبت است، پس چرا برخی از همین افراد در مدیومی دیگر چون شبکه نمایش خانگی با جدیت مشغول کارند؟ بر این اساس، کیفیت کارهای تلویزیونی، فضای حاکم بر رسانه ملی و پروژهها، تفاوت ممیزی در رسانههایی چون سینما و نمایش خانگی با صداوسیما و محدودیت برای پرداختن به برخی سوژهها و صدالبته رقم بالای پیشنهادی در رسانههایی غیر از تلویزیون، از دیگر عواملی میتوانند برشمرده شوند که همکاری اغلب هنرمندان محبوب و قدیمی با صداوسیما را به عدد صفر رسانده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- «کارناوال» در یک چهارم نهایی
- تولد ۸۱ سالگی هوشنگ مرادی کرمانی در «اکنون»
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- «کارناوال» رامبد جوان به زودی در شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» به اکران آنلاین رسید
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- متوهمی به نام «اون»!
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





