در سالهای اخیر بسیاری از برنامههای تاک شو یا مجریمحور به جای استفاده از مجریان تلویزیونی از بازیگران چهره بهره گرفتهاند.
به گزارش سینماسینما، جدا از سریالهای تلویزیونی که همواره با مخاطبان بسیاری مواجه هستند، جنگها، تاک شوها و مسابقات نیز از دیگر برنامههایی هستند که عمدتا از میزان قابل توجهی از مخاطب برخوردار هستند.
در طی سالهای گذشته بسیاری از این برنامهها با اجرای خوب مجریان تلویزیونی همراه شدند و مخاطبان خود را نیز داشتند که از جمله آنها میتوان به برنامههایی چون “مثلث شیشهای” با اجرای رضا رشیدپور یا “مسابقه بزرگ” با اجرای سید کاظم احمدزاده و جواد یحیوی اشاره کرد. همچنین در همان سالها مجریان بسیاری بودند که علاوه بر تسلط بر اجرا میتوانستند مخاطبان خود را نیز از پای برنامه نشستن راضی نگه دارند و علاوه بر آن در راستای همراهی مخاطب نیز اقدام کنند. اما در طی چند سال اخیر و پس از این که بسیاری از مجریان تلویزیون با مشکل ممیزی و ممنوع الکاری مواجه شدند، بیشتر برنامهسازان به جای استفاده از مجریان تازه نفس اقدام به جذب بازیگران شناخته شده در برنامههای خود کردند.
هرچند این اقدام به جذب مخاطب کمک میکند و باعث دیده شدن برنامه تلویزیونی میشود اما نباید فراموش کرد که مقوله اجرا با بازیگری کاملا متفاوت است و کسی که در سینما و تلویزیون بازیگر شناخته شدهای است الزاما نمیتواند مجری خوبی باشد.
کم نیستند برنامههایی که در این مدت اخیر از بازیگران استفاده کردند نمونه بارز آن برنامه “خندوانه” با حضور رامبد جوان، “دورهمی” مهران مدیری”، “پنج ستاره” اشکان خطیبی، “کودک شو” پژمان بازغی، “شبی با عبدی” اکبر عبدی و … بسیاری برنامههای دیگر است که اتفاقا به تعداد آنها روز به روز افزوده میشود. به طور مثال از این پس “برنده باش” با اجرای محمدرضا گلزار، “تب تاب” محسن کیایی، “هفت در سه” دانیال عبادی و سری جدید “پنج ستاره” که با حضور حمید گودرزی تولید میشود از جمله این برنامهها هستند.
اینکه به صرف محبوب بودن از بازیگران شناخته شده برای دیده شدن برنامه بهره بگیریم اتفاق درستی نیست که در حال وقوع در تلویزیون است، به این دلیل که یک مجری باید توانایی اجرای خوب و با قدرت را داشته باشد و بتواند علاوه بر حاضر جواب بودن و حضور ذهن بالا یک اجرای مناسب داشته باشد در حالی که بعضا بسیاری از این بازیگران قدرت اجرای خوب در یک برنامه را ندارند و نمیتوانند تسلط لازم را در این راستا داشته باشند و درست به همین دلیل در جایی که باید نقطه قوت باشند تبدیل به نقطه ضعف برنامه نیز میشوند.
متاسفانه از زمانی که پای اسپانسرها به تلویزیون باز شد بسیاری از قالبهای تولید برنامه نیز از بین رفت و اسپانسرها به دلیل تامین منابع مالی این اختیار را پیدا کردند که حتی در انتخاب عوامل نیز دستی داشته باشند و اظهار نظر کرده و حتی گاهی پا را فراتر از این نهاده و اعمال نظر کنند. در همین راستا نیز میتوان گفت که ورود سلبریتیها به مقوله اجرا تا حدی به گردن اسپانسرها بوده است چرا که باید برنامه دیده شود و برای این دیده شدن متوسل به هر حربهای میشوند.
از سوی دیگر امروز بیشتر این برنامهها با مشارکت مخاطبان تولید میشوند و باید مخاطب را جذب کرد تا در مسابقات پیامکی آنها شرکت کنند، قطعا از آنجایی که مجریان تلویزیون بسیار کم شدهاند و مجریان جوان نیز از قدرت لازم برای جذب مخاطب برخوردار نیستند، تولیدکنندگان به سراغ استفاده از چهرهها میروند تا هم مخاطب خود را داشته باشند و هم این که بتوانند از منابع مالی در این راستا استفاده کنند.
تمامی این عوامل در تلویزیون منجر به این شده است که برنامههایی خنثی تولید شوند که مخاطب بعد از دیدن یک یا دو قسمت از دیدن ادامه آن منصرف شود و عطای دیدن را به لقایش ببخشد.
ای کاش مدیران و مسئولان تلویزیون علاوه بر این که دستی بر ممنوع از کار بودن چهرههای قدیمی دارند و به راحتی مهرههای خوب خود را کنار میگذارند دستی هم بر انتخابهای درست داشته باشند و حداقل به چهره اکتفا نکنند و تسلط سوژه بر موضوع را نیز بسنجند و اجازه دخالت بیش از اندازه را به اسپانسرها ندهند تا حداقل برنامهها از یک کیفیت حداقلی برخوردار شده و صرفا به جهت پر کردن آنتن تلویزیون و جیب سازندگان تولید نشوند.
منبع: هنرآنلاین، سمیرا افتخاری

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- پخش مسابقه «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار از امشب
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- کارگردان فیلم سینمایی «نقره داغ»: دیگر کسی دغدغه سینما رفتن ندارد/ زنپوشی اکبر عبدی هم جواب نداد
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی