در سالهای اخیر بسیاری از برنامههای تاک شو یا مجریمحور به جای استفاده از مجریان تلویزیونی از بازیگران چهره بهره گرفتهاند.
به گزارش سینماسینما، جدا از سریالهای تلویزیونی که همواره با مخاطبان بسیاری مواجه هستند، جنگها، تاک شوها و مسابقات نیز از دیگر برنامههایی هستند که عمدتا از میزان قابل توجهی از مخاطب برخوردار هستند.
در طی سالهای گذشته بسیاری از این برنامهها با اجرای خوب مجریان تلویزیونی همراه شدند و مخاطبان خود را نیز داشتند که از جمله آنها میتوان به برنامههایی چون “مثلث شیشهای” با اجرای رضا رشیدپور یا “مسابقه بزرگ” با اجرای سید کاظم احمدزاده و جواد یحیوی اشاره کرد. همچنین در همان سالها مجریان بسیاری بودند که علاوه بر تسلط بر اجرا میتوانستند مخاطبان خود را نیز از پای برنامه نشستن راضی نگه دارند و علاوه بر آن در راستای همراهی مخاطب نیز اقدام کنند. اما در طی چند سال اخیر و پس از این که بسیاری از مجریان تلویزیون با مشکل ممیزی و ممنوع الکاری مواجه شدند، بیشتر برنامهسازان به جای استفاده از مجریان تازه نفس اقدام به جذب بازیگران شناخته شده در برنامههای خود کردند.
هرچند این اقدام به جذب مخاطب کمک میکند و باعث دیده شدن برنامه تلویزیونی میشود اما نباید فراموش کرد که مقوله اجرا با بازیگری کاملا متفاوت است و کسی که در سینما و تلویزیون بازیگر شناخته شدهای است الزاما نمیتواند مجری خوبی باشد.
کم نیستند برنامههایی که در این مدت اخیر از بازیگران استفاده کردند نمونه بارز آن برنامه “خندوانه” با حضور رامبد جوان، “دورهمی” مهران مدیری”، “پنج ستاره” اشکان خطیبی، “کودک شو” پژمان بازغی، “شبی با عبدی” اکبر عبدی و … بسیاری برنامههای دیگر است که اتفاقا به تعداد آنها روز به روز افزوده میشود. به طور مثال از این پس “برنده باش” با اجرای محمدرضا گلزار، “تب تاب” محسن کیایی، “هفت در سه” دانیال عبادی و سری جدید “پنج ستاره” که با حضور حمید گودرزی تولید میشود از جمله این برنامهها هستند.
اینکه به صرف محبوب بودن از بازیگران شناخته شده برای دیده شدن برنامه بهره بگیریم اتفاق درستی نیست که در حال وقوع در تلویزیون است، به این دلیل که یک مجری باید توانایی اجرای خوب و با قدرت را داشته باشد و بتواند علاوه بر حاضر جواب بودن و حضور ذهن بالا یک اجرای مناسب داشته باشد در حالی که بعضا بسیاری از این بازیگران قدرت اجرای خوب در یک برنامه را ندارند و نمیتوانند تسلط لازم را در این راستا داشته باشند و درست به همین دلیل در جایی که باید نقطه قوت باشند تبدیل به نقطه ضعف برنامه نیز میشوند.
متاسفانه از زمانی که پای اسپانسرها به تلویزیون باز شد بسیاری از قالبهای تولید برنامه نیز از بین رفت و اسپانسرها به دلیل تامین منابع مالی این اختیار را پیدا کردند که حتی در انتخاب عوامل نیز دستی داشته باشند و اظهار نظر کرده و حتی گاهی پا را فراتر از این نهاده و اعمال نظر کنند. در همین راستا نیز میتوان گفت که ورود سلبریتیها به مقوله اجرا تا حدی به گردن اسپانسرها بوده است چرا که باید برنامه دیده شود و برای این دیده شدن متوسل به هر حربهای میشوند.
از سوی دیگر امروز بیشتر این برنامهها با مشارکت مخاطبان تولید میشوند و باید مخاطب را جذب کرد تا در مسابقات پیامکی آنها شرکت کنند، قطعا از آنجایی که مجریان تلویزیون بسیار کم شدهاند و مجریان جوان نیز از قدرت لازم برای جذب مخاطب برخوردار نیستند، تولیدکنندگان به سراغ استفاده از چهرهها میروند تا هم مخاطب خود را داشته باشند و هم این که بتوانند از منابع مالی در این راستا استفاده کنند.
تمامی این عوامل در تلویزیون منجر به این شده است که برنامههایی خنثی تولید شوند که مخاطب بعد از دیدن یک یا دو قسمت از دیدن ادامه آن منصرف شود و عطای دیدن را به لقایش ببخشد.
ای کاش مدیران و مسئولان تلویزیون علاوه بر این که دستی بر ممنوع از کار بودن چهرههای قدیمی دارند و به راحتی مهرههای خوب خود را کنار میگذارند دستی هم بر انتخابهای درست داشته باشند و حداقل به چهره اکتفا نکنند و تسلط سوژه بر موضوع را نیز بسنجند و اجازه دخالت بیش از اندازه را به اسپانسرها ندهند تا حداقل برنامهها از یک کیفیت حداقلی برخوردار شده و صرفا به جهت پر کردن آنتن تلویزیون و جیب سازندگان تولید نشوند.
منبع: هنرآنلاین، سمیرا افتخاری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- پخش مسابقه «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار از امشب
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- کارگردان فیلم سینمایی «نقره داغ»: دیگر کسی دغدغه سینما رفتن ندارد/ زنپوشی اکبر عبدی هم جواب نداد
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش