حدیثی این شبها در ابتدای سریال «زیر پای مادر» از شبکه یک پخش میشود که از حضرت علی (ع) نقل شده است، اما بعضی از کارشناسان آن را فاقد سندیت میدانند.
به گزارش سینماسینما، این شب ها سریال «زیر پای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی زینب تقوایی روی آنتن شبکه یک می رود. در ابتدای این سریال حدیثی از حضرت علی (ع) نوشته می شود با این مضمون که «ای مالک اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش مکن شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی» این سخن که گفته شده در یکی از نامه های آن حضرت به مالک آورده شده است از حیث انعکاس در سایت ها و شبکه های اجتماعی شهرت فراوانی دارد و شاید در یک ارزیابی اولیه به دلیل همین شهرت و فراوانی به عنوان یک سند در نظر گرفته شود و کسی در پی مشخص کردن سندیت داشتن یا نداشتن آن برنیاید.
حال آنکه با تحقیقاتی که داشتیم ظاهرا این عبارت که حتی بعضی آن را دارای سند هم می دانند در هیچ یک از نامه های حضرت علی(ع) به مالک اشتر نیامده است.
حجت الاسلام علی نصیری مدرس دانشگاه درباره این حدیث توضیح داد: این نقل قول نه در نهج البلاغه وجود دارد و نه در نامه های حضرت امیر به مالک اشتر و در هیچ منبع دیگری هم یافت نشده است.
او ادامه داد: اما سخنانی قریب به این مضمون در گفتار ایشان یافت می شود و در یک نامه سخنی وجود دارد که پیام آن ضرورت پنهان داشتن عیوب مردم از سوی حاکم است.
به گفته این مدرس خارج فقه و اصول حوزه، در سایر منابع حدیثی فریقین نیز حدیثی این چنین یافت نشده است و تنها روایاتی هست که در آنها به حسن ظن نسبت به مومنان تاکید شده است.
در گفتگوی کوتاهی که با زینب تقوایی تهیه کننده سریال «زیر پای مادر» داشتیم وی درباره مشاور مذهبی سریال اظهار کرد: علی نظری به عنوان مشاور مذهبی سریال چندان درگیر پروژه نشد و ما در مواقعی که احساس کنیم که اطلاعاتی درباره موضوعی نداریم به صورت موردی از مشاور سوال می پرسیم. ضمن اینکه من و یا سعید نعمت الله به عنوان نویسنده چندین سریال کار کرده ایم و تلویزیون را می شناسیم.
او در پایان درباره انتخاب این حدیث نیز عنوان کرد: حدود یک هفته قبل از ماه رمضان یک کارشناس مذهبی در شبکه یک به این حدیث استناد کرده بود و اتفاقا جزو احادیث مشهور است و سخن به گونه ای است که کمتر فرد را به شک می اندازد.
نقل قول مذکور اگرچه ممکن است به دلیل نگاه روشنفکرانه آن برای مخاطب عام و خاص جذاب باشد، اما باید دید چقدر این جمله هرچقدر هم زیبا سندیت دارد و یا حداقل سعی شود اگر قرار است از جمله یا عبارتی صرفا به دلیل زیبایی آن استفاده کنیم منسوب به شخص خاصی نشود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با دستور قضایی؛ چهار نفر از عوامل اصلی پخش برنامهی تفرقهافکنانه در شبکه یک بازداشت شدند
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- پخش سه سریال جدید از تلویزیون
- «نفس بکش زمین» به آنتن رسید/ عبدالرضا اکبری در نقش محیطبان
- توجه به جوانان و مسائل روز جامعه برگ برنده سریالسازی
- کیانوش عیاری ساخت «۸۷ متر» را از سر گرفت
- پخش «محمد رسول الله (ص)» در دو قسمت از تلویزیون
- سریال “خاک گرم” روی آنتن شبکه یک سیما
- تازهترین اخبار از سریال طنز سیاسی تلویزیون
- بهزاد فراهانی با «خاک گرم» به شبکه یک میآید
- هزینه ساخت «کیف انگلیسی» چقدر بود؟
- پخش سریال «شب عیدِ» سعید آقاخانی از نیمه شعبان
- فیلم/ تازهترین تیزر «پایتخت ۵» در آستانه پخش در ایام نوروز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





