سرپرست نویسندگان «علی البدل» درباره برخی از نقدها به شخصیتپردازی این سریال و روند شکلگیری ایده و قصه توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، محسن تنابنده درباره جهت گیری های سیاسی «علی البدل» که بیشتر در سطح ظاهری کار مطرح می شد و نگرانی اش از اینکه کاری سیاسی بسازد،گفت: من هیچ ابایی نداشتم که کار سیاسی شود چون برمبنای شرایط آن روستا طراحی شده است و اینکه می گویید سیاست در جایی در حد کلام مطرح می شود و عمق پیدا نمی کند چندان قبول ندارم چون مبنای این قصه براساس زندگی دو خان و دو جناح طراحی شده که مخالفت هایی با یکدیگر دارند و در ضمن در شورایی هم حضور دارند.
او ادامه داد: حاکمیت شورا تحت سلطه این دو خان قرار دارد و براساس مناسبات و رویایی آنها با یکدیگر مردم دچار ضرر یا منفعت می شوند.
تنابنده درباره نمایش چند همسری، اعتیاد و شخصیت هایی که بیشتر اهل کلاهبرداری هستند، اظهار کرد: طبیعتا هسته اصلی این قصه بر رویارویی دو خان و شتک هایی است که این رویارویی دارد یعنی تاثیری که بر دو طایفه آبیاری و آبناری وجود دارد. اگر جنگی بین این دو پرسوناژ صورت نمی گرفت شاید جذابیتی هم در کار وجود نداشت. از طرف دیگر اینجا از نظام فاسد یک روستا صحبت می شود و اینکه چگونه توانسته اند سال ها بر مسند باقی بمانند.
این بازیگر اضافه کرد: باید شوخی را هم در سریال در نظر گرفت و بعد اینکه می بینیم این آدم ها که درگیر چندهمسری و یا مواد هستند درنهایت اقبال خوبی ندارند ولی این زشت است که ما فکر کنیم این مساله را نشان ندهیم یا از فلان نکته نگوییم چراکه بدآموزی دارد. اتفاقا با نمایش بعضی از مسایل نتایج بهتری می گیریم. تلویزیون به نظرم همیشه ترسیده است که همه ابعاد آدم ها را نشان دهد و حالا که این مسایل در این کار دیده می شود شاید کمی در ذوق همه می خورد. یا شاید خان ها را هیچ گاه کسی به این شکل ندیده است ولی فکر می کنم نمایش این مسایل از پنهان کردنشان بهتر است. وقتی شما ثمرات اعتیاد را می بینید می توانید به مردم جامعه بفهمانید که چه مشکلاتی دارد ولی وقتی آن را تابو کنید همه کنجکاو می شوند که بدانند چیست.

تنابنده درباره شخصیت های اصلی سریال که از حماقت برخوردارند و بیشتر منفی هستند و اینکه مخاطب ممکن است به همین دلیل اصلا با آنها ارتباط نگیرد، اظهار کرد: این آدم ها خیلی فاسد هستند و استایل قصه برای من اینگونه بود اما تا حالا این بازخورد را نداشتم که این شخصیت ها کاملا منفی هستند و اگر چنین باشد ضعف ماست.
سرپرست نویسندگان سریال نوروزی «علی البدل» به کارگردانی سیروس مقدم اضافه کرد: ضمن اینکه شاید از بی سلیقگی تلویزیون است که این کار در نوروز پخش شد چون این کار نوروزی نبود و در این ایام توقعاتی از جمله خنداندن مردم وجود دارد درحالیکه کار ما کمدی نبود اما به دلیل نابسامانی روزگاری که این قصه در آن زمان کلید خورد یعنی دوره رفتن آقای سرافراز و ثبات بعد از حضور رییس بعدی ما دچار نوعی بلاتکلیفی در پخش شدیم.
بازیگر سریال «پایتخت» درباره شباهت «علی البدل» به فیلم سینمایی «ایران برگر» تصریح کرد: این قصه خیلی زودتر از «ایران برگر» نوشته شده و فکر می کنم به ۸ تا ۹ سال پیش بازمیگردد و چند سال پیش هم در تلویزیون مطرح شد اما چون هر بار شرایط مورد نظر پیش نمی آمد با تاخیر مواجه می شدیم. ایده قصه به روزی برمی گردد که من لاریجان رفته بودم و چند نفر از اعضای یک شورا در آب استخر حرف های سیاسی می زدند. به نظرم خیلی جالب بود که گروهی در آب غوطه ور باشند و بعد از کمبود آب حرف بزنند. در سریال «علی البدل» روی تک محصولی بودن روستا هم تاکید می شود و آنجا هم آب مساله اصلی بود. بنابراین مسایلی که در این روستا مطرح می شود هیچ ارتباطی با «ایران برگر» ندارد و زمانی هم که فیلمنامه سریال به من پیشنهاد شد ابتدا فکر کردم به خاطر قصه خودم در آن حضور نیابم و بعد دیدم که ارتباطی نبوده است و شاید شباهتشان همان حضور دو خان است.
تنابنده همچنین درباره واکنش ها نسبت به این سریال که کمتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، گفت: مهمترین نکته این است که تماشاگر امروز کمتر حوصله قصه دارد مخصوصا در کشوری که مردمش سیاست زده اند مگر اینکه قصه ای که روایت می شود که درباره خیانت یا عشق باشد و برای همین است که شبکه های ترکیه ای بیننده زیادی دارند. اکنون در همه جهان اینگونه است که مردم کمتر رمان می خوانند و همه قصه های کوتاه یا حتی جوک های کوتاه را بیشتر ترجیح می دهند.
او در پایان بیان کرد: از طرف دیگر پخش کننده هم تاثیر زیادی در دیده شدن و ارتباط برقرار کردن با یک کار دارد مثل سینما که زمان پخش در آن اهمیت دارد و در تلویزیون به خاطر فقری که از نبود سریال مناسب بود «علی البدل» را در این بازه زمانی پخش کردند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- نگاهی به کارنامه تلویزیونی فرامرز قریبیان؛ حضور در دهه هفتم
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





