سرپرست نویسندگان «علی البدل» درباره برخی از نقدها به شخصیتپردازی این سریال و روند شکلگیری ایده و قصه توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، محسن تنابنده درباره جهت گیری های سیاسی «علی البدل» که بیشتر در سطح ظاهری کار مطرح می شد و نگرانی اش از اینکه کاری سیاسی بسازد،گفت: من هیچ ابایی نداشتم که کار سیاسی شود چون برمبنای شرایط آن روستا طراحی شده است و اینکه می گویید سیاست در جایی در حد کلام مطرح می شود و عمق پیدا نمی کند چندان قبول ندارم چون مبنای این قصه براساس زندگی دو خان و دو جناح طراحی شده که مخالفت هایی با یکدیگر دارند و در ضمن در شورایی هم حضور دارند.
او ادامه داد: حاکمیت شورا تحت سلطه این دو خان قرار دارد و براساس مناسبات و رویایی آنها با یکدیگر مردم دچار ضرر یا منفعت می شوند.
تنابنده درباره نمایش چند همسری، اعتیاد و شخصیت هایی که بیشتر اهل کلاهبرداری هستند، اظهار کرد: طبیعتا هسته اصلی این قصه بر رویارویی دو خان و شتک هایی است که این رویارویی دارد یعنی تاثیری که بر دو طایفه آبیاری و آبناری وجود دارد. اگر جنگی بین این دو پرسوناژ صورت نمی گرفت شاید جذابیتی هم در کار وجود نداشت. از طرف دیگر اینجا از نظام فاسد یک روستا صحبت می شود و اینکه چگونه توانسته اند سال ها بر مسند باقی بمانند.
این بازیگر اضافه کرد: باید شوخی را هم در سریال در نظر گرفت و بعد اینکه می بینیم این آدم ها که درگیر چندهمسری و یا مواد هستند درنهایت اقبال خوبی ندارند ولی این زشت است که ما فکر کنیم این مساله را نشان ندهیم یا از فلان نکته نگوییم چراکه بدآموزی دارد. اتفاقا با نمایش بعضی از مسایل نتایج بهتری می گیریم. تلویزیون به نظرم همیشه ترسیده است که همه ابعاد آدم ها را نشان دهد و حالا که این مسایل در این کار دیده می شود شاید کمی در ذوق همه می خورد. یا شاید خان ها را هیچ گاه کسی به این شکل ندیده است ولی فکر می کنم نمایش این مسایل از پنهان کردنشان بهتر است. وقتی شما ثمرات اعتیاد را می بینید می توانید به مردم جامعه بفهمانید که چه مشکلاتی دارد ولی وقتی آن را تابو کنید همه کنجکاو می شوند که بدانند چیست.

تنابنده درباره شخصیت های اصلی سریال که از حماقت برخوردارند و بیشتر منفی هستند و اینکه مخاطب ممکن است به همین دلیل اصلا با آنها ارتباط نگیرد، اظهار کرد: این آدم ها خیلی فاسد هستند و استایل قصه برای من اینگونه بود اما تا حالا این بازخورد را نداشتم که این شخصیت ها کاملا منفی هستند و اگر چنین باشد ضعف ماست.
سرپرست نویسندگان سریال نوروزی «علی البدل» به کارگردانی سیروس مقدم اضافه کرد: ضمن اینکه شاید از بی سلیقگی تلویزیون است که این کار در نوروز پخش شد چون این کار نوروزی نبود و در این ایام توقعاتی از جمله خنداندن مردم وجود دارد درحالیکه کار ما کمدی نبود اما به دلیل نابسامانی روزگاری که این قصه در آن زمان کلید خورد یعنی دوره رفتن آقای سرافراز و ثبات بعد از حضور رییس بعدی ما دچار نوعی بلاتکلیفی در پخش شدیم.
بازیگر سریال «پایتخت» درباره شباهت «علی البدل» به فیلم سینمایی «ایران برگر» تصریح کرد: این قصه خیلی زودتر از «ایران برگر» نوشته شده و فکر می کنم به ۸ تا ۹ سال پیش بازمیگردد و چند سال پیش هم در تلویزیون مطرح شد اما چون هر بار شرایط مورد نظر پیش نمی آمد با تاخیر مواجه می شدیم. ایده قصه به روزی برمی گردد که من لاریجان رفته بودم و چند نفر از اعضای یک شورا در آب استخر حرف های سیاسی می زدند. به نظرم خیلی جالب بود که گروهی در آب غوطه ور باشند و بعد از کمبود آب حرف بزنند. در سریال «علی البدل» روی تک محصولی بودن روستا هم تاکید می شود و آنجا هم آب مساله اصلی بود. بنابراین مسایلی که در این روستا مطرح می شود هیچ ارتباطی با «ایران برگر» ندارد و زمانی هم که فیلمنامه سریال به من پیشنهاد شد ابتدا فکر کردم به خاطر قصه خودم در آن حضور نیابم و بعد دیدم که ارتباطی نبوده است و شاید شباهتشان همان حضور دو خان است.
تنابنده همچنین درباره واکنش ها نسبت به این سریال که کمتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، گفت: مهمترین نکته این است که تماشاگر امروز کمتر حوصله قصه دارد مخصوصا در کشوری که مردمش سیاست زده اند مگر اینکه قصه ای که روایت می شود که درباره خیانت یا عشق باشد و برای همین است که شبکه های ترکیه ای بیننده زیادی دارند. اکنون در همه جهان اینگونه است که مردم کمتر رمان می خوانند و همه قصه های کوتاه یا حتی جوک های کوتاه را بیشتر ترجیح می دهند.
او در پایان بیان کرد: از طرف دیگر پخش کننده هم تاثیر زیادی در دیده شدن و ارتباط برقرار کردن با یک کار دارد مثل سینما که زمان پخش در آن اهمیت دارد و در تلویزیون به خاطر فقری که از نبود سریال مناسب بود «علی البدل» را در این بازه زمانی پخش کردند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- نگاهی به کارنامه تلویزیونی فرامرز قریبیان؛ حضور در دهه هفتم
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





