سینماسینما، عاطفه کربلائی
این روزها چشم تلویزیون به سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی روشن شده است اما به شکلی عجیب. قدمت متن و حواشی این سریال به سه دهه میرسد. تبریزی «سرزمین مادری» را سال ۸۷ با نام «سرزمین کهن» کلید زد و با همین اسم سال ۹۲ روی آنتن رفت اما تنها پس از پخش سه قسمت به خاطر یک دیالوگ که به قوم بختیاری در آن اشاره شده بود، به علت اعتراض قوم بختیاری و حتی محسن رضایی پخش آن روی هوا رفت و متوقف شد.
پس از آن هر از گاهی اخباری درباره انجام اصلاحاتی در سریال و احتمال پخش آن از شبکه سه منتشر میشد اما در نهایت «سرزمین کهن» با تغییر نام و انجام شدن اصلاحات سر از تلوبیون در آورد و پخش آن از ۵ مهر آغاز شد. با انتشار قسمتهای اولیه و کیفیت قابل قبول آن با توجه به بهرهگیری از بهترینهای تلویزیون و سینما از کمال تبریزی کارگردان سریالهای شهریار و دوران سرکشی و فیلمهایی مثل مارمولک، یک تکه نان و علیرضا طالبزاده به عنوان نویسنده که سریالهایی مانند رقص پرواز، صاحبدلان، در پناه تو را در کارنامهاش دارد تا بازیگران پر شمار و نامداری مانند بیتا فرهی، نیکی کریمی، محسن تنابنده، مرحوم پرویز پورحسینی، امیر آقایی، شهاب حسینی، ،میترا حجار و … تمایل برای پخش «سرزمین مادری» از تلویزیون قوت گرفت. در این وضعیت بود که شبکه سه شاهکار کرد!
در شرایطی که باکس سریال آخر هفته شبکه سه خالی شده بود، این شبکه حتی بدون قرار دادن نام «سرزمین مادری» در جدول پخش آن را پنجشنبه هفته گذشته (۲۰ مهرماه) روی آنتن فرستاد! و جمعه هم پخش آن را ادامه داد. بنا به اعلام این شبکه قرار است این سریال پنجشنبهها و جمعهها پخش شود اما چهارشنبه هفته جاری (۲۶ مهرماه) در حالی که طبق روال هفتههای قبل بینندگان منتظر پخش خلاصه سریال «محرمانه» بودند، قسمت سوم سریال «سرزمین مادری» پخش شد!
این اتفاق در حالی افتاد که پیش از آغاز پخش این سریال از تلویزیون، هر هفته دو قسمت از آن روی سایت و اپلیکیشن تلوبیون قرار میگرفت ولی وقتی شبکه سه پا در میدان گذاشت، تلوبیون تعداد قسمتهای جدید را هر هفته به یک قسمت کاهش داد و به این ترتیب تا پایان هفته جاری هم تلوبیون و هم شبکه سه شش قسمت از سریال را به مخاطبان عرضه کردهاند.
در حالی تلویزیون بدون اطلاع رسانی کافی اقدام به پخش سریال قابل توجهی به اسم «سرزمین مادری» کرده است -سریالی که نامهای درخشانی در ساخت آن نقش داشتهاند- که این رسانه برای سریالهای به مراتب با سطح کیفی پایینتر تبلیغات گستردهای میکند و حتی از تبلیغات شهری هم بهره میبرد ولی «سرزمین مادری» غریبانه روی آنتن رفت؛ مجموعهای که میتوان به قابلیتهایش برای جذب مخاطب امیدوار بود البته اگر تیغ سانسور گذاشته باشد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





