نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما نشان میدهد که سریالهای «نجلا» و «خوشنام» با ۲۶ درصد مخاطب در رتبه اول و دوم قرار دارند درحالی که آمار تلوبیون چیز دیگری نشان میدهد.
به گزارش سینماسینما، از میان برنامههای افطار سیما، «زندگی پس از زندگی» با ۱۴ درصد بیننده و ۸۹.۷ درصد رضایت زیاد در صدر برنامههای پرمخاطب افطار سیمای رسانه ملی قرار دارد. ویژه برنامههای افطاری مراکز استانی با ۹.۵ درصد در رتبه دوم قرار دارد. برنامه «مثل ماه» از شبکه سه سیما با ۹ درصد، «دعوت» از شبکه یک سیما با ۷.۷ درصد، «ضیافت» از شبکه قرآن و معارف سیما با ۵.۳ درصد، «آدم های خوب شهر» از شبکه دو سیما با ۴.۲ درصد، «هیوا» (شهرزیبا) از شبکه پنج سیما با ۳.۲ درصد، «بی انتها» از شبکه نسیم با ۲.۷ درصد، «ماه ماه» از شبکه سلامت با ۲.۶ درصد، «چشمه» از شبکه افق با ۱.۵ درصد و «سر قرار» از شبکه امید با ۰.۸ درصد ببینده در رتبههای بعدی قرار دارند.
از میان برنامههای سحر سیما نیز، ویژه برنامههای استانی با ۱۰.۶ درصد مخاطب و ۷۴.۵ درصد رضایت زیاد در صدر قرار دارد. برنامه «ماه خدا» از شبکه یک سیما با ۷.۳ درصد، «ماه من» از شبکه سه سیما با ۵.۸ درصد، «به افق بهشت» از شبکه دو سیما با ۳.۲ درصد، «مهمان خدا» از شبکه قرآن و معارف سیما با ۳.۱ درصد، «به وقت سحر» از شبکه افق با ۱.۹ درصد، «قرار بهشت» از شبکه پنج سیما با ۱.۸ درصد، «سحوری» از شبکه چهار سیما با ۱.۳ درصد و «نوسفران» از شبکه امید با ۱.۳ درصد بیننده در رتبههای بعدی قرار دارند.
بر همین اساس ۲۹.۸ درصد از مخاطبان بیننده برنامههای ترتیل خوانی قرآن کریم از شبکههای سیما بودهاند که ۱۳.۱ درصد این ترتیل خوانیها را از شبکه سه پیگیری کردهاند. ۲۹ درصد مخاطبان نیز شاهد سخنرانیهای مذهبی سیما بودهاند که ۱۲.۹ درصد آنها از شبکه سه پیگیر سخنرانیها بودهاند. ۲۶.۱ درصد هم برنامههای مناجات خوانی را دیدهاند که ۹.۴ درصد از آنها، از شبکه سه این مناجات خوانیها را مشاهده کردهاند.
سریالها
نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما پیرامون سریالهای سیما در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ نشان میدهد ۷۴.۸ درصد مردم در این ماه مخاطب برنامههای تلویزیون بودند.
سریال «نجلا ۲» از شبکه سه سیما با ۲۶.۸ درصد مخاطب و ۷۷.۱ درصد رضایت مخاطبان، در صدر سریالهای پربیننده تلویزیون در ماه رمضان قرارگرفته است.
بر مبنای این آمار در ماه رمضان، سریالهای «خوشنام» از شبکه یک سیما با ۲۶ درصد مخاطب و ۷۶.۴ درصد رضایت مخاطبان و «از سرنوشت چهار» از شبکه دو سیما با ۲۰.۸ درصد مخاطب و ۸۲.۹ درصد رضایت مخاطب و «مسافران شهر» از شبکه پنج سیما با ۵.۵ درصد بیننده، در ردههای بعدی قرار دارند.
این آمار از سریالهای تلویزیونی در حالی اعلام میشود که تفاوت فاحشی با آمار تلوبیون دارد. تعداد بازدیدهای تلوبیون معمولاً نزدیکی بسیاری با آمار مرکز تحقیقات صداوسیما داشته و برای همین خود این پلتفرم به شکل روتین به عنوان معیاری برای میزان توفیق سریالها و برنامه محسوب میشده است.
با این حال در مورد اخیر سریال «خوشنام» که در تلوبیون به اندازه نصف دو سریال «نجلا» و «از سرنوشت» هم مخاطب ندارد هم طراز با «نجلا» و آمار ۲۶ درصد برآورد شده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. سریال «از سرنوشت» هم که در تلوبیون در جایگاه اول قرار دارد و با اختلاف دویست هزارتایی و نزدیک به ۶ میلیون در صدر قرار گرفته و حتی از «نجلا» هم بالاتر است در رتبه سوم و با مخاطب ۲۰ درصدی قرار گرفته است.
هرچند میزانی از تلورانس در آمار تلوبیون و مرکز تحقیقات صداوسیما قابل پیش بینی است اما عجیب است که این آمار با چنین اختلاف فاحشی رو به روست و امید است تلاش شود تا خدشهای به آمارهای این مرکز وارد نشود.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- چرا پخش پربینندهترین برنامه افطار مختل شد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





