از روزی که غیبش زد، لبوها یخ کردهاند، باشگاه پاریسنژرمن بیسروصاحب شده و «احلام» دیگر خواستگار ندارد. میلیونها ایرانی دلتنگِ آوازهخوانیِ خوزستانیاش هستند، سراغش را میگیرند اما کسی نمیداند حالا کجاست.
اهل جنوب بود و لب که به آواز میگشود، ظرف شادی در دلِ تماشاچیها چپه میشد. به مهماننوازی معروف بود و برای مهمانها از هر دری سخنی میگفت. خاطرهها را با آبوتاب آبادانی ـ شما بخوانید غُلوشده ـ تعریف میکرد و با همه گرم میگرفت. «جنابخان»، عروسک محبوب سالهای اخیر، ناگهان از دیدهها رفت و مثل دیگر دوستانِ عروسکیاش، به خاطرات پیوست.
خداحافظی او با بینندهها هم محدود به یادداشتی شد که محمد بحرانی (صداپیشه عروسک) تیر ماه امسال در فضای مجازی نوشت و در همان جا احتمال داد که شاید «خندوانه» به تاریخ بپیوندد.
لبوفروشِ پرحاشیه شبکه نمایش خانگی
به گزارش سینماسینما، «جنابخان» از دلِ «کوچه مروارید» در سال ۱۳۹۳ به «خندوانه» رسید. سریالی که اولین مجموعۀ عروسکی شبکۀ نمایش خانگی بود و عروسکهای مختلفی در آن نقش بازی میکردند. یکی از آن عروسکها هم همین لبوفروشِ پرحاشیه با صداپیشگی محمد بحرانی و عروسکگردانی مهدی برقعی و حامد ذبیحی بود. صدای جنابخان نقطۀ قوت او بود؛ محمد بحرانی که صداپیشگیِ «ببعی» و «آقای همساده» در مجموعه کلاه قرمزی را نیز بر عهده داشت، توانست با بداههپردازی در کلام و شکارِ کلمات از دهانِ مهمانان «خندوانه»، بهسرعت تکیهکلامی را خلق کند. بعضی از این عبارات همچنان میان مردم کاربرد دارد؛ مثل «میام بِراتا»، «هههههه و…»، «میبافُمِت»، «ستاره بچینی» و … . بحرانی پیشتر دربارۀ مالکیت این عروسک گفته بود: «مالک اصلی جنابخان مردمی هستند که به آن روح بخشیدهاند».
برادران «جنابخان» همخونِ او نیستند!
بسیاری از افراد پس از آنکه برای اولینبار با «جنابخان» مواجه شدند، گمان بردند که او یک کپیِ دستنشانده از عروسک مجموعههای «ماپت شو» و «سسمی استریت» باشد اما این ادعا از سوی سعید سالارزهی صاحب امتیاز عروسک جنابخان تکذیب شد. هرچند، از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان، پسرک بنفشچُردۀ ما آنقدرها هم به «تلی مانستر»، «اِلمو» و «فوزی خرسه» بیشباهت نیست. حتی اگر اسمش را کُپی نگذاریم، میتوان آن را الهامگرفته از این سبک عروسکهای «ماپت» بدانیم که از قضا طرفداران زیادی هم بین مردم دنیا داشتهاند.
خانِ خندوانه
«جنابخان» از سال ۱۳۹۴ به فصل سوم مجموعۀ «خندوانه» اضافه شد اما گاه به دلیل درگیری میان سازندگان و مالک وقت عروسک، بهصورت ناپیوسته در برخی از فصلها حضور داشت؛ تا اینکه با سپردن مالکیت حقوقی عروسک به صداوسیما، پس از قطع «خندوانه» در تابستان امسال، او هم دیگر در تلویزیون ظاهر نشد. و حالا با اظهار نظر پیمان جبلی ـ رییس صداوسیما ـ درباره ساخته نشدن «خندوانه» حداقل در آینده نزدیک، به نظر میرسد حضور جناب خان را در قالب گذشته باید منتفی بدانیم.
«جنابخان» از دیده برفت اما از دل نه
فرقی نمیکند، پای عروسکهای خوش ساخت که به هر برنامه باز شود، پیر و جوان را پای قصّه مینشاند. اگر بگوییم در سالهای اخیر، جنابخان یکّه و تنها بخشی از چراغ تلویزیون را روشن نگه داشته بود، یاوه نیست. چون در روزگاری که پیکر آنتن صداوسیما نحیف شد و گاه به تکرارِ مکررّات میپرداخت، «جنابخان» از دلِ آبادان به استودیوی «خندوانه» آمد و با جذب مخاطب کودک و بزرگسال، به یکی از ستونهای جام جم تبدیل شد. اما تمام خاطرات جنابخان مثل برف مقابل آفتاب، ذرهذره آب و در نهایت تمام شد. از آنجاییکه این عروسک، مستقل از «خندوانه»، طرفداران خاص خود را داشت، بعد از اعلام رسمی اتمام برنامه، درخواستهایی برای گردانندگانش ارسال شد تا در صورت امکان، فعالیت او در برنامهها و پلتفرمهای دیگر ادامهدار شود که این امر عملاً غیرممکن بود؛ چراکه حقوق مادی و معنوی جنابخان از جایی به بعد تنها به سازمان صداوسیما تعلق دارد. تاکنون از سوی سازندگان او، هیچ اعلام رسمی مبنی بر ساخت مجموعۀ جدیدی یا فعالیت مجدد او عنوان نشده و این نگرانی وجود دارد که شاید سرنوشت «جنابخان» مانند «کلاهقرمزی» و عروسکهای قدیمیتر، در نهایت به آرشیوهای تلویزیون یا اگر خوش شانس باشد در موزه عروسکهای شهرک غزالی منتج شود.
تلویزیون باید دلِ برنامهسازان را به دست آورد
سالهاست تلویزیون با انتقادی مبنی بر کنار گذاشتن یک باره مجری ها، کاراکترها، برنامهها و برنامهسازانی که محبوب میشوند، مواجه است و در این راستا برنامههای زیادی مثل «نود»، «کلاهقرمزی»، سریال «پایتخت»، «دورهمی»، «خندوانه»، «عصرجدید» و … بدون خداحافظی، از آنتن حذف شدهاند. مجموعههایی که هر کدام سرمایهای عظیم برای رسانه ملی محسوب میشوند و سالها زمان و هزینه صرف شده است تا به جایگاهی برسند که تلویزیون بتواند از آنها در جهت تعامل بیشتر با مخاطب بهره ببرد. حالا مسئلهای که بیش از هر مقولهای مخاطبان تلویزیون را تحت تأثیر قرار میدهد، فقدان جرقهها یا اصطلاحا بِرندهایی است که بیننده را پای تلویزیون به تماشا ترغیب کند. پس میتوان گفت در شرایط فعلی که صداوسیما با چالش جذب مخاطب مواجه است، دستکم یا باید تلاش کند تا جایگزینهای جدیدی را برای رفتهها معرفی کند و یا اینکه با سازش و تعامل با برنامهسازانِ کهنهکارتر، به بازتولید برندهای مطرحش بپردازد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- مدیر شبکه نسیم مطرح کرد؛ آخرین وضعیت پخش «جنابخان»، «مهمانی» و چند برنامه دیگر
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- شوخی معنادار رییس صداوسیما با جنابخان
- بازگشت یلدایی جنابخان به تلویزیون
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- «همآهنگ» به مرحله استودیو رسید/ رونمایی از داوران و مجری برنامه سرود و موسیقی
- اختتامیه اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی؛ بازگشت سنجد/ جناب خان خوش آمدی!
- آغاز پخش «همآهنگ» از ۳۰ فروردین
- هیئت انتخاب برنامه تلویزیونی «همآهنگ» معرفی شدند/ پخش از شبکههای افق و نسیم
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- مدیر شبکه نسیم در نشست خبری مطرح کرد؛ سروش صحت ممنوعالفعالیت نیست/ تذکر به خطاهای برنامهها در فضای مجازی
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- «شکرستان» نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه نسیم میرود
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»