تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۲/۰۸ - ۱۲:۵۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 53239

photo_2017-04-28_13-34-49شهاب اسفندیاری مدیر علمی و آموزشی سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر شب گذشته در برنامه «سینما دو» حضور یافت.

 

 

 

 

 

 

به گزارش سینماسینما، اسفندیاری در پاسخ به این سوال که سینمای ایران چگونه می تواند جهانی شود گفت: برای پاسخ به این سوال ۴ سال تحقیق کردم که در کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» منتشر شده است. اما اگر به مشاهدات عینی خودم بخواهم اشاره کنم، من سفرهای زیادی برای تحقیق و کار علمی و یا مستندسازی به کشورهای مختلف دنیا داشتم و تقریبا هر کجا رفتم، سینمای ایران شناخته شده و محترم بود. سینمای   ایران برای کشورمان مایه احترام شده و شیفتگانی در سراسر جهان دارد. ما از رییس مرکز مطالعات سینمای جهان یکی از دانشگاه های انگلستان برای حضور در جشنواره جهانی امسال دعوت کردیم. ایشان اصالتا والدینش سوری هستند و خودش در برزیل به دنیا آمده و بزرگ شده. متاسفانه مسولان ذی ربط برای ایشان ویزا صادر نکردند و من از این موضوع بسیار گلایه مندم. وقتی در ایمیلی به ایشان از صادر نشدن ویزا ابراز تاسف کردم، او در پاسخ نوشت: من یک «هوادار» سینمای ایران و فرهنگ ایران هستم و باز هم اگر شما من را دعوت کنید، می آیم.

اسفندیاری با اشاره به رونمایی از کتاب غربی زدایی مطالعات فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: دلیل این که در مباحث نظری سینما به سینمای غرب استناد می شود این است که غربی ها کتاب های مربوط به این مباحث را نوشته اند. ما باید از تکیه صرف بر منابع غربی در حوزه سینما فاصله بگیریم و خودمان در تحلیل و تفسیر و نظریه پردازی برای سینمای ایران پیشگام باشیم.

رییس دانشگاه صداوسیما در پاسخ به این سوال که آیا سینمای ایران فراتر از جشنواره ها هم توانسته است در جهان تاثیرگذار باشد نیز گفت:

میشائیل هانکه جوایز زیادی از جشنواره ها گرفته است؛ اما تهیه کننده هانکه که مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر امسال بود، می گفت من تا به حال از فروش فیلم های هانکه سودی نبرده ام. اما این که فیلمی مثل جدایی نادر از سیمین در کنار کسب جوایز متعدد فروش جهانی قابل توجهی هم داشته و در فرانسه سه میلیون تماشاگر در سینما داشته اهمیت زیادی دارد.

او افزود:مشکل عمده ما، صنعت سینماست. اگر زیرساخت های صنعتی برای رشد صنعت سینما آماده نباشد، اصلا نمی توان بحث صادرات را مطرح کرد. سود فیلم های خارجی که به صورت قاچاق و غیر رسمی عرضه می شود، به جیب چه کسانی می رود؟ به سود قاچاقچیان و شرکت های فروش سرویس اینترنت است. اگر فیلم های خارجی اکران قانونی داشته باشند، دولت می تواند مالیات و عوارض مربوط به آن را وارد بخش تولید فیلم و توسعه صنعت سینمای ملی بکند.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: گردش طبیعی اقتصاد سینما، موجب رشد و تولید مشترک و سرمایه گذاری می شود.

اسفندیاری تولیدکنندگان و تهیه کنندگان فیلم ها را در وضعیت فعلی فاقد انگیزه برای صادرات فیلم دانست و گفت: وقتی تهیه کننده پیش از اکران سود خود را کسب کرده است، دیگر چه انگیزه ای برای حضور در بازار جهانی دارد؟ کسی که با رابطه می تواند فیلم خود را بسازد، چرا به دنبال سود از اکران در خارج از مرزها باشد؟

رئیس دانشگاه صداوسیما افزود: ما در جشنواره جهانی فیلم فجر مهمانی از مسئولان سینمایی هنگ کنگ داشتیم که می گفت آنجا هم دولت از توسعه صنعت سینما حمایت می کند. اما نحوه حمایت دولت باید متفاوت و تشویق در جهت کسب بازار جهانی باشد؛ شبیه جوایز صادراتی برای صنعتگران. با این حمایت تشویقی است که می توان به نتیجه بهتری رسید.

اسفندیاری در پاسخ به این سوال که چرا فیلم خارجی در ایران روی پرده سینماها نمی رود با اشاره به انتشار کتاب «اکران فیام خارجی» در جشنواره گفت: مخالف اصلی اکران فیلم خارجی، تهیه کنندگان هستند؛ آنها می خواهند فیلم های خود را نمایش دهند و با کمبود سالن سینما مواجه هستند. البته با توجه به محدودیت پرده ها و سالن های سینما، برخی از تهیه کنندگان در کوتاه مدت شاید دچار عوارضی شوند. اما در بلند مدت این به نفع سینمای ملی خواهد بود.

اسفندیاری با اشاره به برگزاری کارگاه ها و جلسات سخنرانی برای دانشجویان با حضور مهمانان جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: تفکیک جشنواره جهانی از بخش ملی، فرصت گفت و گو و تعامل  بین سینمای ایران و سینمای جهان را فراهم می آورد. من سال گذشته به آقای میرکریمی پیشنهاد کردم که برای مهمانان خارجی جشنواره در دانشکده سینما و تئاتر کارگاه و سخنرانی بگذاریم و از دانش و تجربه آنها استفاده کنیم. این تجربه بسیار موفق بود و مهمانان خارجی هم از مواجه با دانشجویان ما و از سطح دانش و کیفیت فیلم های آنها بسیار مشعوف بودند. امسال هم این تجربه به شکل گسترده تر در دانشگاه صدا و سیما و دانشگاه هنر انجام شد و همایش سینما و دین نیز با حضور استادان و پژوهشگران بین المللی برگزار شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها