حقوقهای صداوسیما ناگهان افزایش یافت
«لاریجانی» با بیان اینکه «کمککردن به بخشهای فرهنگی در مجلس، کم نبوده است»، گفت: «فرضا به رادیو تلویزیون کم کمک مالی نشد ولی اینکه درست مصرف شود، هم مهم است». او با اشاره به اینکه «حقوقها در رادیو تلویزیون ناگهان افزایش یافت»، افزود: «فکر میکنم مدیریت متناسب با جاهای دیگر صورت نگرفت. یکی از بحرانهای صداوسیما الان بحران مالی است. منبع برای تولید برنامه کم شد». او ادامه داد: «مدیریت رادیو و تلویزیون باید تلاش کند برای بخشهای مختلف پول درست کند ولی همه به حقوق و مزایا میرود». «ضرغامی» در پاسخ به این قسمت از سخنان لاریجانی نوشته: «اصلاح پایه حقوق کارمندان بر اساس ضوابط و مقررات قانونی و از محل اعتبار اضافهکار و رشد سالانه ضریب حقوق کارکنان دولت و عادلانهشدن دریافتی بدنه کارکنان بهویژه در استانها و بازنشستگان عزیز سازمان، اقدام بهتأخیرافتاده و لازمی بود که با مطالعه و مقایسه با سایر دستگاهها انجام گرفت». به گزارش «الف» او ادامه داد: «از شما انتظار میرفت با شناختی که از سازمان صداوسیما دارید؛ پشتیبان کارمندان سازمان باشید و از حقوق حقه آنان دفاع کنید. با توجه به اینکه بخش اعظم تولید سازمان، مستقیما توسط بدنه کارکنان انجام میگیرد؛ هنوز جای توجه بیشتری به این موضوع وجود دارد».
تعداد کارکنان سازمان ناگهان ۳۶ هزار نفر شد
لاریجانی با اشاره به اینکه «گسترش نیروی انسانی نیز موضوع مهمی است»، گفت: «اینکه میشد با ۱۲،۱۰ هزار نفر کار کرد ولی ناگهان تعداد کارکنان این سازمان به ۳۶ هزار نفر رسید، مهم است». رئیس مجلس ادامه داد: « عارضه مهمی در کشور داریم که بزرگشدن دولت است. اینکه منابع را خرج امور جاری کنیم، فضای تنفس برای کارهای دیگر نمیماند». «ضرغامی» در پاسخ به این سخن لاریجانی نوشته: «سازمان ایدهآلی که به اعتقاد شما باید ۱۰، ۱۲ هزار کارمند اداره شود، با ۲۸ هزار کارمند در سال ۸۳ تحویل شد (به اعتقاد برخی مدیران ۳۰ هزار نفر)؛ امروز تعداد کارمندان سازمان ۳۳هزارو ۶۰۰ نفر است». رئیس اسبق صداوسیما آورده: «اگر منظور شما تعداد کارمندان رسمی است؛ لازم است اشاره شود که این رقم در سال ۸۳ (اتمام مدیریت جنابعالی) ۱۴.۴۰۰نفر بود که در سال ۹۳ به ۱۳.۶۴۰نفر کاهش یافت».
باید نظارتها قوی شود
رئیس مجلس، در ادامه کنایهای هم به بودجههای فرهنگی زد و گفت: «کل بودجه کشور بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود ولی ۱۰ درصد آن عمرانی بود. این عارضه در فرهنگ هم بود. با توجه به منابع موجود، سهم فرهنگ کم نیست. درستمصرفکردن مهم است. باید کشور را با هزینه زیاد اداره نکنیم. این موضوع در آموزشوپرورش و دانشگاهها هم هست. همه مسئله البته این نیست. نظارتها خیلی مهم است. یکی از مناقشات بین مجلس و بخشهای فرهنگی این است که چرا تولیدات فرهنگی قوی نیست؟ باید نظارتها را قویتر کرد تا کارهای تولیدی در قالب متناسب با فرهنگ به وجود بیاید».
صداوسیما به روایت بودجه؛ ۸۳ تا ۹۵
در این قسمت از پاسخ ضرغامی به لاریجانی، نکته قابلتأملی نوشته شده؛ «جبران مافات مجالس هشتم و نهم در مورد بودجه صداوسیما»؛ مجالسی که ریاست آنها بر عهده «علی لاریجانی» بوده است. بودجه سال – نخستین سال ریاست ضرغامی بر صداوسیما – از فیلتر مجلس ششم گذشته و سه سال بعدش یعنی ۸۳ تا ۸۷ توسط مجلس هفتم بررسی شده است. بودجه سالهای ۸۸ تا ۹۳ نیز در مجالس هشتم و نهم تصویب شد. طبق جداول قوانین بودجه که در کتابخانه سازمان برنامه و بودجه کشور موجود است، بودجه صداوسیما مانند سایر دستگاهها، از دو بخش «هزینهای» و «تملک داراییهای سرمایهای» تشکیل شده است. در سالهای ریاست «حدادعادل» بر صداوسیما، یعنی سالهای ۸۴، ۸۵، ۸۶ و ۸۷ بودجه اختصاصیافته برای بخش هزینهای این سازمان، از ۲۲۴ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان، به ۴۰۶میلیارد و ۴۸۸میلیونو ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. یعنی اعتبارات هزینهای این سازمان با افزایش ۳۳۶ میلیاردتومانی حدود دوبرابر شد. در بین سالهای ۸۸ تا ۹۱ که بودجه باید به تأیید مجلس هشتم به ریاست «علی لاریجانی» میرسید، بودجه بخش هزینهای صداوسیما از ۴۵۰ میلیارد تومان، به ۸۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت. در این سالها که تنش هستهای بین ایران و غرب در حال اوجگیری و بهدنبال آن، تحریمهای غرب علیه ایران در حال افزایش بود، با وجود این بودجه بخش هزینهای این سازمان هم ۳۹۰ میلیارد تومان افزایش داشت؛ یعنی در شرایطی که کشور از یک طرف به لحاظ میزان فروش نفت و ازطرفدیگر به لحاظ ورود پول فروش نفت محدود شده بود، بودجه هزینهای صداوسیما، نزدیک دوبرابر شد. شاید عملکرد مجلس نهم در اختصاص بودجه برای سال ۱۳۹۲، محل انتقاد «ضرغامی» از «لاریجانی» باشد. درحالیکه بودجه هزینهای صداوسیما، در سال ۱۳۹۱، ۸۴۰ میلیارد تومان بوده؛ در دولت «احمدینژاد» و مجلس نهم، بودجه هزینهای این سازمان برای سال ۹۲ با کاهش ۴۸ میلیاردی، به بیش از ۷۹۲ میلیارد تومان رسید. این درحالی بود که معمولا برای سالهای انتخابات ریاستجمهوری،
نسبتا بودجه بیشتری برای سازمان در نظر گرفته میشد. برای مثال بودجه بخش هزینهای برای سال ۸۴، از ۱۷۰ میلیارد تومان در سال ۸۳، به بیش از ۲۲۴ میلیارد تومان افزایش یافته بود؛ حدود ۴۰ درصد افزایش. یا برای انتخابات ۱۳۸۸، بودجه هزینهای ۴۴ میلیارد افزایش و بودجه «تملک داراییهای سرمایهای» هم ۴۵ میلیارد تومان افزایش یافت؛ اما برای سال ۱۳۹۲ بودجه کاهش یافت که البته میتوان آن را به بستهبودن دست دولت به سبب تحریمهای گسترده علیه ایران مرتبط دانست. اما با رویکارآمدن دولت «حسن روحانی» و توقف تحریمهای غرب و بینالمللی علیه ایران و همچنین مذاکرات مثبت بین ایران و شش قدرت جهانی، بودجه صداوسیما هم افزایش داشت. در قانون بودجه ۱۳۹۳ که توسط دولت ارائه و در مجلس تصویب شد، بودجه «هزینهای» این سازمان افزایش یافت. برای سال ۹۳، بودجه هزینهای این سازمان با افزایش ۸۰میلیاردتومانی به بیش از ۸۷۲ میلیارد تومان رسید. اما بودجه هزینهای برای سال ۱۳۹۴، با افزایش چشمگیری روبهرو شد؛ از ۸۷۲ میلیارد تومان به هزار و دو میلیارد تومان رسید؛ یعنی افزایشی حدود ۱۴ درصد.در سال ۱۳۹۴ با حصول برجام، تحریمها کمکم در حال رفعشدن است. اما سازمان صداوسیما که بیشترین انتقاد را از برجام داشت، درعینحال بیشترین نفع را از حصول برجام برد؛ یعنی با رفع تحریمها و ورود پول به کشور، بودجه هزینهای صداوسیما رسانه اصلی منتقدان برجام، از هزار و دومیلیارد در سال ۹۴ به بیش از هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان رسید؛ افزایشی حدود ۲۵ درصد نسبت به ۹۴.
مخاطبان افزایش مییابد؟
«ضرغامی» در حالی نسبت به آنچه «جبران مافات» نامیده، سخن گفته که عملکرد او در دوران ریاستش محل انتقادات زیادی بوده؛ بهخصوص پس از انتخابات ریاستجمهوری ۱۳۸۸. عملکردی که باعث رویآوردن مخاطبان به شبکههای ماهوارهای فارسیزبان شد تا سازمانی که لقب «رسانه ملی» را بر خود دارد، از اعتماد کمتر مخاطبان برخوردار باشد. طبق آنچه سال ۱۳۸۹ «پایگاه اطلاعرسانی ادارهکل روابطعمومی صداوسیما» در سال ۱۳۹۱ منتشر کرد مخاطبان صداوسیما در تهران، در سال ۱۳۸۹ نسبت به ۱۳۸۸، ۱۰ درصد ریزش داشته و به همان نسبت مخاطبان شبکههای ماهوارهای با افزایش مخاطب روبهرو بوده. طبق این گزارش «نظرسنجی صداوسیما در سال ۱۳۸۹ نشان میدهد که مخاطبان ماهواره در تهران، نسبت به یک سال گذشته افزایش معناداری پیدا کرده است. در سال ۸۹، ۴۵,۴ درصد از مردم تهران بیننده ماهواره بودند که نسبت به سال قبل از آن ۱۰ درصد رشد پیدا کرده است. از این مقدار ۴۰.۹ درصد بیننده شبکههای فارسیزبان بودهاند و ۱۴ درصد فقط شبکههای خارجی را تماشا میکنند. با وجود این ۵۰.۶ درصد از پرسششوندگان گفته بودند که ماهواره با فرهنگ ما سازگاری ندارد و ۳۴.۸ درصد مخالفت کردند و معتقد بودند که ماهواره منطبق با فرهنگ جامعه است».حالا چند ماهی است که دومین رئیس سازمان هم بعد از ضرغامی مشغول به کار شده؛ «علیعسگری» در جلسه معارفهاش از آمادگی برای تعامل با سه قوه صحبت کرد و مخاطبان همچنان منتظرند تا با گذشت زمان، عملکرد او را با دوران «سرافراز» و «ضرغامی» و البته «لاریجانی» مقایسه کنند؛ مقایسهای که اگر نتیجه آن مثبت باشد، میتواند جبران سالهای گذشته باشد و اعتماد مخاطبان به «جامجم» بازگردد.
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک بازیگر و چندین صدا؛ عزتالله انتظامی و فیلم سینمایی «کمالالملک» در بیست و چهارمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- تسویه حساب نسلی که دیده و شنیده نشد
- روایت ضرغامی از حواشی عکس معروفی که امام از بالای پلکان هواپیما پایین میآید
- چرا ضرغامی زمانی که رئیس صداوسیما بود با افراد مختلف صبحانه نمیخورد؟
- ضرغامی: رهبری سریال جومونگ را دیدند و درباره ویژگیهای حماسی آن رهنمودهایی داشتند
- واکنش ضرغامی به جایزه جعفر پناهی در کن
- ضر غامی :بزرگترین حامی من در سینما آقای هاشمی بود
- واکنش جالب ضرغامی به ماجرای پخش نشدن برنامه ناصر ملک مطیعی در تلویزیون
- روایت عزت الله ضرغامی از تمجید مقام معظم رهبری از سریال کیانوش عیاری
- ضرغامی: تعداد کارت قرمزهایی که از نهادهای امنیتی گرفتهام از دستم در رفته است
- ضرغامی پس از ۳ سال از دوران ریاستش گفت/ رکورد ۱۰ سال و نیمه را حفظ کردم
- دفاع جالب ضرغامی از تایتانیک/این فیلم پاسخی به مدعیان برابری جنسی است!
- ضرغامی: حاضر بودم ۵۰ میلیون تومان به کیارستمی بپردازم، اما او قبول نکرد
- چرا پیمان قاسم خانی در تلویزیون ممنوع الکار است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری