«در حال حاضر که بعد از بحران به سر میبریم، رسانهها باید چند کار انجام دهند. در ابتدا نظریهپردازی کنند؛ یعنی تحلیل درست وقایع و رویداد بر اساس تمام اطلاعات و دادهها و جمعبندی آنها در دستور کار باشد که در یک بسته اطلاعرسانی و در قالبهای گوناگون با شاخصهای دقت، سرعت و صحت اخبار به مردم تحویل داده شود.»
به گزارش سینماسینما٬ حمید شکری خانقاه، جامعهشناس ارتباطات و مدرس دانشگاه درباره مدیریت بحران توسط رسانهها بعد از حادثه تروریستی تهران، گفت: معمولا بحران بر بروز یک حادثه غیرعادی و برجسته شدن آن در رسانهها و افکار عمومی متمرکز است. “بحران عبارت است از هر نوع تهدید پیشبینی نشده، اگر تهدید را بشود پیش بینی کرد آن موقع از حالت بحران خارج شده و به تهدید تبدیل میشود که قابل مهار است. در مدیریت بحران با با سه مرحله روبهرو هستیم که باید قبل، حین و بعد بحران این مدیریت انجام شود. قبل از بحران باید بسترسازی و آگاهیرسانی میشد که نشده است. حین بحران تروریستی، ما تمام اطلاعاتمان را از شبکههای اجتماعی گرفتیم و صداوسیما و حتی خبرگزاریهای مطرح نقش مفید و موثری ایفا نکردند و در حال حاضر که بعد از بحران به سر میبریم، رسانهها باید چند کار انجام دهند؛ در ابتدا نظریهپردازی کنند یعنی تحلیل درست وقایع و رویداد بر اساس تمام اطلاعات و دادهها و جمعبندی آنها در دستور کار باشد که در یک بسته اطلاعرسانی و در قالبهای گوناگون با شاخصهای دقت، سرعت و صحت اخبار به مردم تحویل داده شود. رسانهها بر اساس این سه شاخص باید به مسالهیابی و تحلیل بپردازند و نتایج را کنار هم بگذارند و برای تنویر افکار عمومی منتشر کنند.
او در ادامه با اشاره به چگونگی ایجاد شایعه و راه حل جلوگیری از انتشار اخبار نادرست، گفت: شایعه فرمولی دارد که بدین شرح است: هر زمانی که ابهام بالا و اطلاعات پایین باشد، شدت شایعه بسیار زیاد میشود. در حال حاضر، مردم به خبرسازی، تدوین و تولید محتوا میپردازند به دلیل اینکه ابهام بالا و اطلاعات پایین است. در نتیجه زمانی که بخواهیم از هرگونه شایعه و اخبار نادرست جلوگیری کنیم باید ابهام را کاهش دهیم و اطلاعات را بالا ببریم.
شکری خانقاه درباره وظیفه خبرگزاریها بعد از بحران، چنین اظهار کرد: خبرگزاریها در این راستا باید به تبیین و بیان واقعیت بپردازند به این معنی که اخبار را از زاویه جناحی منتشر نکنند و واقعیتهای موجود را در قالبهای نوین خبری اعلام کنند.
نویسنده کتاب برنامهریزی راهبردی ارتباطاتی در ادامه خاطرنشان کرد: در ارتباطات نوین ما شهروند خبرنگار را داریم که به تولید و انتشار اخبار دست میزنند و خود یک رسانه محسوب می شوند. مردم در حال حاضر، خودشان در تولید و انتشار و دسترسی آسان به اخبار نقش آفرین هستند. این کارکرد جدید شبکههای تعاملی منجر به تغییر عملکرد رسانهها می شود به این معنی که خبرگزاریها و دیگر رسانهها باید در چنین شرایطی به مسالهیابی و تحلیل موضوعات مبتلابه جامعه بپردازند. ما نیازمند خبرنگار و روزنامهنگار تحلیلگر هستیم که مسائل را کنار هم بگذارند و تحلیل کنند.
این مدرس دانشگاه با مقایسه عملکرد رسانه های جهان و ایران بعد از وقوع یک حادثه، گفت: در رسانههای بزرگ دنیا میبینیم که یک ساعت پس از یک حادثه، از رویداد مداری به فرایند مداری روی میآوردند و با نگاهی به گذشته، آن رویداد را تحلیل میکنند. اما رسانههای ما فقط رویدادمدار هستند و صرفا خبر را منتشر میکنند؛ این درحالی است که میتوانند با فرایندمداری مسائل مربوط به داعش و عربستان را بررسی کنند و حتی کلیپهایی که از این حوادث در دنیا پخش میشود را هوشمندانه تدوین و منتشر کنند تا روشنگری در افکار عمومی انجام گیرد.
حمید شکری خانقاه درباره فضای مجازی و چگونگی کنترل آن در مواقع بحران، اظهار کرد: در فضای مجازی هر فردی یک رسانه است که به صورت غیر رسمی فعالیت میکند و ما تنها میتوانیم به طور غیر مستقیم و با تولید انبوه اخبار موثق و دارای شناسنامه، این فضا را مدیریت کنیم.
او با انتقاد از عملکرد صداوسیما بیان کرد: به قول هنری کسینجر ؛ بی توجهی به بحران ایجاد بحران است. درباره عملکرد صداوسیما باید گفت که نقش بحران زایی آن بیش از بحران زدایی بوده است. همیشه گمانه زنیهایی مبنی بر عملکرد نادرست، ضعف در مدیریت ارتباطات یا افکار عمومی وجود دارد و همچنان هم به قوت خود باقی است. افکار عمومی از رسانه ملی انتظار دارد به عنوان یک منبع موثق، اخبار و رویدادها را در سریع ترین زمان و با دقت بالا در اختیار عموم قرار دهد. اما این کارکرد را در این رسانه نمیبیند بنابراین دچار نارضایتی میشود. صداوسیما به عنوان یک منبع اصلی خبر و تولید پیام که تمام سازوکارهای ارتباطی کشور مانند حجم بالای شبکههای ارتباطی، تعداد بی شمار خبرنگاران، شبکههای استانی، شبکههای ملی وبین المللی را در اختیار دارد، نتوانسته است مدیریت افکار عمومی را به ویژه در زمان بحران به درستی انجام دهد. گاهی دچار اختلال عملکرد و نوعی سردرگمی نهادی می شود.
او ادامه داد: ناتوانی صداوسیما در مدیریت افکار عمومی ناشی از ضعف عملکردش است. عوامل بحرانزا در داخل رسانه ملی شامل: بینظمی، ناکارآمدی ساختار تشکیلاتی، نیروی ناکارآمد؛ مدیریت غلط نیروها؛ تعارض مخرب، قوانین دست و پاگیر و متناقض؛ تمرکز شدید؛ نگاه اداری؛ تسلط ناکافی بر اصول حرفهای مشاهده می شود.به نظر می رسد صدا و سیما دچار یک فروپاشی داخلی شده است.
حمید شکری خانقاه با اشاره به ضعف عملکرد رسانهها اضافه کرد: ضعف عملکرد رسانه ها ناشی از شکاف عمیق میان استراتژی ارتباطی با افکار عمومی است. افکار عمومی دارای خواسته ها و نیازهای اطلاعاتی است که صداوسیما نمی تواند یا نمی خواهد آن را برآورده کند و این امر منجر به تلاش انفرادی و یا گروهی افراد علاقمند به پیگیری امور کشورشان برای تامین نیاز و اطلاعات خود از شبکههای اجتماعی و منابع دیگر خبری میشود. گفتنی است برخی عوامل بیرونی مثل صدور دستورالعمل الزامآور از بیرون، گروههای فشار، ممانعت دستگاههای امنیتی و انتظامی از فعالیت حرفهای نیز در این میان برناکارآمدی و فروپاشی جایگاه این رسانه ملی در افکار عمومی تاثیر دوچندانی گذاشته اند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به شاخصهای منبع خبری و حادثه تروریستی هفته گذشته، بیان کرد: سه شاخص برای یک منبع خبری وجود دارد که شامل دقت، صحت و سرعت است. صداوسیما گاهی دقت بالایی دارد اما سرعت در انتشار اخبار ندارد. همچنین برخی خبرگزاریها مانند فارس سرعت عمل بالایی دارند اما دقت پایینی در انتقال اخبار دارند. به نظر من خبرگزاریها و حتی روزنامهها به دلیل برخی ممنوعیتها، ملاحظه کاریها و مصلحت اندیشیها درباره حادثه تروریستی تهران، قادر نبودند سه شاخص دقت، سرعت و صحت اخبار را کنار هم اعمال کنند.
او با اشاره به عملکرد رسانههای کشورهای دیگر در حادثه تروریستی تهران ادامه داد: رسانههای بیگانه هدفمندتر عمل کردند؛ برای مثال شبکه بیبیسی بعد از این حادثه در تهران پخش تمام برنامههای خود را قطع میکند و به بررسی عملیات تروریستی تهران میپردازد، اما صداوسیما حتی حاضر نشد برنامههای عادی خود را قطع کند و مثل یک روبات بیاحساس و بیمنطق عمل کرد. در واقع با این عملکرد انفعالی ملت دچار ابهام میشوند. برخی گمانهزنیها بیانگر این است که صداوسیما با پخش عادی و حتی برنامههای شاد بعد از حادثه تروریستی خواسته است موضوع را بیاهمیت جلوه دهد. باید بدانیم زمانی که یک موضوعی برای افکار عمومی اهمیت دارد صداوسیما نمیتواند به عنوان صدای ملت به احساسات مردم بیتوجهی نشان دهد زیرا باعث روی گردانی مردم از رسانه ملی میشود.و این روی گردانی ها به مرور بی اعتباری به دنبال دارد و بی اعتباری یک رسانه همانا مرگ رسانه را به دنبال دارد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- رتبهای غیرمنتظره برای سریال «خوشنام»/ پربینندههای تلویزیون در ماه رمضان اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





