محمد پیوندی مسئول انتخاب سوژههای «ماه عسل» که بیش از ۱۰ سال است با این برنامه همکاری دارد، میگوید: احسان علیخانی در «ماه عسل» با جسارتی که دارد، فداکاری میکند و فداکاریاش اینجاست که خودش را بَدمَن قصههای «ماه عسل» معرفی میکند.

پیوندی در عین حال گفت: «ماه عسل» یک کلاس درس بزرگ برای ماست و هیچ وقت نمیخواهیم از این کلاس اخراج شویم.
تاکید بر امید در روایت قصههای ماه عسل
مسؤول تیم سوژهیاب «ماه عسل»با تأکید بر اینکه در این برنامه تلاش شده است انتخاب سوژهها به دور از حاشیه باشد، اظهار کرد: برنامهای که مخاطبان آن از مردماند و مهمانان آن هم از جنس خود مردم هستند قطعا نباید حاشیه داشته باشد. شاید خیلی از سوژههای ما موضوعات بکری نداشته باشد. شما مگر چند قصه در کل عالم دارید که بخواهید به آن بپردازید، اما آن چیزی که شاید امسال «ماه عسل» را متفاوت کرده است و بیشتر راجع به آن تمرکز کردهایم، نوع پرداخت به قصهها و روایتهاست.
او ادامه داد: شاید ما قصهای را امسال روایت کردهایم که سالهای قبل هم این نوع قصه را روایت کرده باشیم، اما امسال تفاوت را در نوع پرداخت داشتیم. اینکه کدام برش و کدام قسمت از زندگی را برداریم که آسیبی به کل ماجرا نزند و نسبت به قبل جذابتر باشد؛ بنابراین امسال بیشتر تلاش کردیم آن برش از زندگیها را روایت کنیم که غیر از جذابیت، امید در آن جریان داشته باشد.
پیوندی با تأکید بر اینکه سوژههای «ماه عسل» امسال سفارشی نیستند، توضیح داد: تلویزیون یک سیاست کلی دارد و ما هم باید پیرو آن باشیم اما این گونه نبوده است که از سوی تلویزیون در ارتباط با سوژهها و انتخاب آنها به ما سفارشی بشود. ۱۰ سال از «ماه عسل» میگذرد، پس از این ۱۰ سال قطعا نظرات متفاوتی را شنیدهایم. پس از آنکه بازخوردهای قصههایمان را دیدیم به این نتیجه رسیدیم که به خیلی از مسائل باید فکر کنیم؛ بنابراین امسال خودمان را جای مخاطبی گذاشتیم که ۱۰ سال است ما را دنبال میکند و به این پرسش رسیدیم که حال این مخاطب چه چیز تازهای از ما میخواهد؛ چرا که به هر حال ممکن است احساس مخاطب نسبت به این سالها تغییر کند و برای خیلیها «ماه عسل» سمپاد شده باشد. حتی گاهی اوقات میشنیدیم که تکراری میشویم، اما امسال تلاش کردیم زاویه دیدمان را بازتر کنیم. در این راستا از کارشناسان خوبی در اتاق فکرمان استفاده کردیم و دایره مشاوره ما دایره بازتری شد.
قصههای ماه عسل برآمده از میان ۳۰۰ سوژه
مسؤول تیم سوژهیاب «ماه عسل» که بیش از ۱۰ سال است با این برنامه شناخته میشود، با تأکید بر اینکه در این برنامه امسال ۳۰۰ قصه را گوش کردهایم، توضیح داد: پس از عید فطر سال گذشته بود که تا به امروز برای پیدا کردن سوژههایمان تلاش کردیم و حدود ۳۰۰ قصه را گوش دادهایم و از بین آنها سوژههای مورد نظرمان را انتخاب کردهایم. چیزی که در این سوژهها برنامه «ماه عسل» را متمایز میکرد نوع پرداختمان به قصهها بود و سعی کردیم روی آن قسمتی دست بگذاریم که پایانبندی قصههایمان به سمت نور و امید برود؛ البته این را برای خودمان شرطی نکردیم چرا که شما ممکن است قصهای را روایت کنید که به عنوان مثال قتلی اتفاق افتاده باشد که تلخ است. این تلخی را نمیتوانیم از قصه بگیریم اما تلاش کردهایم از بین قصههایی که به عنوان مثال به قصاص میپردازد قصهای را انتخاب کنیم که انتهای آن از زاویهای امیدبخش باشد.
شاخصه ماه عسل جسارت احسان علیخانی
پیوندی در بخش دیگری از گفتوگوی خود درباره حفظ شأن مهمان و مخاطب در برنامه که همواره به آن تأکید شده است، توضیح داد: امسال شاید پلاتوهای مجری کمتر شده است و آن هم به دلیل نوع دکوپاژی است که در برنامه انجام میشود. متأسفانه سالهای پیش جریانهایی بهوجود آمد که میخواستند آن را به مجری منتسب کنند اما آن چیزی که شاخصه این برنامه است جسارت مجری برنامه احسان علیخانی است و بعضی مواقع برخیها این جسارت را با بردن زیر ذرهبین به حاشیه میبرند؛ البته امسال به خاطر نوع روایت ماست که از حاشیه به دور هستیم اما مجری ما همان مجری ۱۰ سال پیش است که شاخصه مهم او همان جسارت اوست.
او در ادامه در همین زمینه گفت: اصولا در تاکشو آن چیزی که بد برداشت میشود و از آن به عنوان بیاحترامی تلقی میشود جسارت مجری است. به نظرم احسان علیخانی در «ماه عسل» با جسارتی که دارد فداکاری میکند و فداکاریاش اینجاست که خودش را بدمن قصههای «ماه عسل» معرفی میکند و اینجاست که برداشت میشود خدایی نکرده از سوی او بیاحترامی صورت گرفته است در حالی که شاید خیلی از مجریان در برنامه با مهمان همذات پنداری کنند و به راحتی همراه قصه بروند اما احسان علیخانی در خیلی از قصههای ما به عنوان بدمن ماجرا مطرح شد و در روایت خیلی از قصهها واقعا خودزنی کرد. به خاطر اینکه تضاد و تقابل روایتگر قصه با موضوع دربیاید، چیزی که در فیلمها هم وجود دارد. برای اینکه قهرمانی را روایت کنیم نیاز به آدمی داریم که در آن فیلم بدمن باشد و احسان علیخانی این کار را کرده است. در حالی که خیلی از بازیگران ما نمیپذیرند که نقش منفی را در قصهها ایفا کنند. اما در قصه ما احسان علیخانی با جسارت پذیرفته است که بدمن قصه باشد و قهرمان ما به خوبی از آب دربیاید. برخیها این اتفاق را بیاحترامی برداشت میکنند در حالی که خیلی مهم است که یک مجری در تلویزیون قبول کند که بدمن قصه باشد و من ایشان را تحسین میکنم.
پیوندی سپس یادآوری کرد که جسارت مجری «ماه عسل» همچنان حفظ شده است منتها روایت قصههاست که منظمتر و دقیقتر شده است.
او در پاسخ به این پرسش که با وجود سرعت بالای بازتاب اتفاقاتی که در تلویزیون میافتد در فضای مجازی و رسانهها چگونه این مدیریت را در برنامه هدایت میکنید و نگران از به حاشیه کشیده شدن این برنامه به این سمت نیستید، اظهار کرد: متأسفانه در فضای مجازی از کاه کوه میسازند ولی معتقدم در برنامهسازی قبل از اینکه کار را شروع کنیم باید همه چیز را تدوین کنیم. به همه چیز دقت داشته باشیم و مسئولیتی که بر دوشمان است را به درستی انجام دهیم. حال سلیقهها متفاوت است. متأسفانه در فضای مجازی آنقدر فضا باز است که با جسارت فحش هم میدهند اما اینها نباید باعث شود هر برنامهسازی ناامید شود. بنابراین رصد کردن اخبار در فضای مجازی را باید از این زاویه دید که از چه منبع و با چه نیتی منتشر شده است. اگر انتقادی به ما شود باشد، قطعا ما میپذیریم اما اگر جایی شیطنت شود نباید آن را شنید و از کنارش باید رد شد.
لطیفهها را میخوانیم و خیلی هم کیف میکنیم
پیوندی در بخش پایانی گفتوگوی خود درباره لطیفههایی که برای «ماه عسل» ساخته میشود و عکسالعملش گفت: لطیفههایی که ساخته میشوند خیلی بامزه هستند. با احسان علیخانی خیلی از آنها را مرور میکنیم. یکی از شاخصههای برنامهسازی دیده شدن است. وقتی در مورد برنامه زیاد حرف بزنند و در مورد تو لطیفه درست میکنند به نظر من به این دلیل است که برنامه به خوبی دیده شده است؛ بنابراین به این نتیجه رسیدهایم که کسی که با ما شوخی میکند ما را دوست دارد و ما هم به آنها احترام میگذاریم، لطیفهها را میخوانیم و خیلی هم کیف میکنیم.
او در پایان اظهار کرد: من با افتخار در برنامه «ماه عسل» کار میکنم. سالها در کنار «ماه عسل» بزرگ شدهام. از ۱۰ سال پیش تا امروز با هزاران نفر حرف زدهام و آنها قصههایشان را به راحتی امروز برای ما تعریف میکنند و بار بزرگی از این منظر بر روی دوش ما است. مگر میشود از این برنامه دل کند وقتی به این حد در آن عمیق شدهایم.
منبع : ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- احسان علیخانی برای ادامه عصر جدید شرط گذاشت
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- فصل تازه «عصر جدید» از نیمه شعبان پخش میشود
- در نشست خبری فیلم عنوان شد؛ انصراف احسان علیخانی از تهیهکنندگی «برف آخر» به خاطر «عصر جدید»
- زمان پخش خندوانه مشخص شد/ دورهمی برنامه سال تحویل ۱۴۰۰
- با برنامه «هشتگ عصرجدید»، احسان علیخانی به آنتن بازمیگردد
- «دورهمی» و «عصر جدید» در صدر نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما
- از سرگیری ضبط برنامه «عصر جدید» با پروتکلهای بهداشتی سختگیرانه
- احسان علیخانی تکذیب کرد/ به کرونا مبتلا نشدهایم
- ظاهر متفاوت مجری و داوران برنامه «عصر جدید»/ حذف یک شرکتکننده به دلیل تست کرونای مثبت
- توضیحات احسان علیخانی درباره نحوه حضور تماشاگران در استودیو با توجه به موج جدید کرونا
- احسان علیخانی در انتظار مجوز وزارت بهداشت/ ضبط «عصر جدید» با رعایت شیوهنامه بهداشتی
- «عصرجدید»دوباره کلید خورد/ تنظیم پروتکل وزارت بهداشت برای «دورهمی»
- دلالی با «کار دلی»/ انتقاد «وطن امروز» از روند تولید تیتراژهای رمضانی
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
از اول کار رضا جاودانی خعلی زشت بود. حالا یکم دیرتر شروع کرد، مگه گزارش یه فوتبال خارجی چقد اهمیت داره. تازه فوتبالی که تاخیر پخش میشه!