سینماسینما/ عطیه موذن:رویکرد صداوسیما نسبت به بعضی از برنامه ها نشان داده وقتی عوامل اینگونه برنامه ها خبری را به رسانه ها اعلام می کنند، آن برنامه یا برخی از دست اندرکارانش حذف می شوند.
چند روز بیشتر تا آغاز ماه مبارک رمضان باقی نمانده است اما جز چند ویژه برنامه همچون «ماه عسل» در شبکه سه و باکس های ویژه ای که برخی شبکه ها اعلام کرده اند برنامه های قطعی شبکه های سراسری رسانه ملی برای این ماه اعلام نشده و برخی برنامه هایی که از قبل برای این ایام برنامه ریزی کرده اند پخش شان لغو شده که از جمله این برنامه ها می توان به «وقت وقت» اشاره کرد که پیش از این علی درستکار مجری برنامه های معارفی تلویزیون از پخش آن خبر داده بود.
وی در این گفتگو اعلام کرده بود که برنامه «وقت وقت» که در ایام نوروز از شبکه یک روی آنتن رفت در ماه رمضان ساعتی قبل از افطار پخش می شود و با دعوت از نویسندگان، جامعه شناسان و متخصصان به پاسخ این پرسش می پردازد که برای به دست آوردن حال خوب چه باید کرد، اما حالا علی درستکار اعلام کرد که به او گفته اند این برنامه مناسب ماه رمضان نیست.
این مجری با اشاره به تازه ترین صحبت های خود با تهیه کننده برنامه عنوان کرد: حامد شکیبانیا تهیه کننده برنامه دو روز پیش با من تماس گرفت و گفت معاونت سیما با محتوای برنامه «وقت وقت» برای ماه رمضان موافقت نکرده و خواسته است برنامه ای متناسب با زمان افطار براساس قالب ها و محتواهای شناخته شده تولید شود.
با لغو تولید برنامه «وقت وقت» باکس زمانی این برنامه به برنامه دیگری اختصاص داده شده است که معلوم نیست از چه زمانی برای مخاطبشان در هنگام افطار برنامه ریزی کرده اند.
این اولین بار نیست که اجرای یک مجری و یا تولید یک برنامه با اطلاع رسانی درباره آن، از طرف معاونت سیما لغو می شود و این درحالی است که خود سازندگان از دلیل چنین اتفاقاتی خبر ندارند. حتی گاهی روابط عمومی شبکه ها برای پرهیز از مواجهه با این گرفتاری و کنسل شدن برنامه ها ناگزیر هستند تا آخرین لحظه خبری از برنامه های مهم خود اطلاع رسانی نکنند؛ رویکردی که می تواند رسانه ها را نیز به گمراهی و انتشار اخبار و اطلاعات غلط نسبت به اجرا و تولید و پخش برنامه ها بکشاند.
نظر مرتضی میرباقری معاون سیما نسبت به اعلام مجری برنامه های حساسی چون «هفت» پیش از این اینگونه اعلام شده بود که اگر نامی حتی به گمانه از طرف رسانه ها برای اجرای چنین برنامه ای مطرح شود آن گزینه از اساس خط خواهد خورد. حالا گویی این رویه قرار است درباره بخش عمده ای از برنامه های سازمان جریان داشته باشد و اگر فردی از عوامل برنامه های خاص شبکه ها در گفتگویی با رسانه ها اطلاعاتی را اعلام کند این خطر او و تیمش را تهدید می کند که پخش برنامه منتفی شود.
رویه حاضر این سوال را در ذهن ایجاد می کند که چگونه سازمان صداوسیما حاضر می شود برنامه ای را که برای آن تصمیم گیری و برنامه ریزی شده تنها به این بهانه که با مصلحت های در نظر گرفته شده آنها اطلاع رسانی نشده است از جدول پخش حذف کند.
مساله دیگر این است که چرا مدیران سازمان صدا و سیما فرض را بر این گذاشته اند که رسانه ها لازم است خوراک خبری را صرفا از مراجعی که آنها درنظر گرفته اند تهیه کنند و چرا باید هزینه تهیه خبرهای دسته اول را برنامه سازان بدهند؟
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





