اختتامیه جشنواره «سین سیما» در حالی برگزار شد که برنامه ها و چهره های تلویزیونی در کانون توجه قرار گرفتند و به رادیویی ها بی مهری شد.
سینماسینما، عطیه موذن: روز شنبه یکم اردیبهشت اختتامیه جشنواره «سین سیما» برگزار و طی آن از برنامه ها و سریال های برگزیده صداوسیما در ایام نوروز ۹۷ تجلیل شد که البته پیش از این مراسم، آمار برنامه ها و سریال های پرمخاطب و برترین های تلویزیون اعلام شده بود.
این اختتامیه با حضور عبدالعلی علی عسکری رییس صداوسیما، مرتضی میرباقری معاون سیما، حمید شاه آبادی معاون صدا و جمعی از مدیران شبکه های رادیویی و تلویزیونی و هنرمندان برگزار شد. در کنار این هنرمندان جمعی از پیشکسوت ها نیز حضور داشتند که بخشی از آنها هنرمندان و گوینده های قدیمی رادیو بودند.
این جشنواره که راهی برای توجه بیشتر به فعالان تولید برنامه های صدا و سیما است گرچه توجهی کافی به بخش تلویزیون داشت ولی در بخش رادیو کم توجهی و بی مهری هایی اتفاق افتاد. به طور مثال در تلویزیون حوزه های مختلفی از جمله بهترین مجری مرد و زن تلویزیون، سریال، برنامه ترکیبی، برنامه گفتگومحور و… به رقابت گذاشته شدند اما در بخش رادیو فقط سه برنامه از شبکه های رادیو جوان، رادیو ایران و رادیو تهران انتخاب شدند.
اگرچه تلویزیون با توجه به تنوعی که دارد بیشتر از رادیو توسط عامه مردم دنبال می شود اما نحوه رقابت آثار رادیویی در این مراسم و انتخاب تنها سه عنوان برنامه عیدانه از سه شبکه در میدان رقابت نه تنها مخاطب را به توجه بیشتر به رادیو سوق نداد که نشان داد خود سازمان صداوسیما نیز نسبت به رادیو غفلت می ورزد.
در این مراسم که با یک و نیم ساعت تاخیر نسبت به زمان اعلام شده برگزار شد، چیدمان برنامه ها نیز مظلومیت بیشتر رادیو را نشان داد. رضا رشیدپور مجری مراسم نیز در بخشی به ویژگی های رادیو و هنرمندان آن و همچنین پیشینه رادیویی خود و علاقه اش به این رسانه اشاره و درخواست کرد که دوباره تلویزیونی ها بتوانند به رادیو بازگردند.
در این آیین، ابتدا همه بخش های تلویزیونی از جمله بهترین سریال، مجری مرد و زن، برنامه های ترکیبی و… اعلام شد و در ساعات پایانی شب درحالیکه چند تن از گوینده های قدیمی و پیشکسوت و تعداد زیادی از حاضران در سالن مراسم را ترک کرده بودند نوبت به رادیو رسید.
بخش رادیو برخلاف بخش تلویزیون که تندیس های مردمی در قالب تیزر معرفی می شد هیچ تیزری حتی برای معرفی برنامه ها نداشت و با شتاب هرچه بیشتر برای اتمام برنامه برگزار شد. در این بخش باز هم برخلاف تلویزیون که در کنار تندیس های مردمی از آثار پربیننده و جذاب سیما هم تجلیل شد یا نامی از آنها به میان آمد جز اهدای تندیس های بخش رقابتی از برنامه دیگری در رادیو تجلیل نشد و فقط از هر شبکه با توجه به رویکرد و فعالیت آن یک قدردانی صورت گرفت.
این رویکرد، دلخوری بعضی از هنرمندان رادیو را در پی داشت و این سوال را در ذهن شان ایجاد کرد که چرا باید رسانه ای که همیشه مظلوم و مهجور بوده در مراسمی که به خود صداوسیما تعلق دارد باز هم کمتر مورد توجه قرار بگیرد.
کاش در میان نام بردن و اختصاص وقت به بسیاری از سلبریتی ها و چهره های تلویزیونی که مخاطب به اندازه کافی آنها را می شناسد زمانی هرچند کوتاه به صداهایی که سال ها در پشت میکروفن های رادیو ماندگار شده اند تعلق می گرفت. این اولین جشنواره نوروزی صداوسیماست که به پربیننده ها و پرمخاطب های نوروزی اش پرداخته است و امید که در جشنواره ها و تجلیل های بعدی کمتر تبعیضی میان برنامه ها و رسانه ها وجود داشته باشد و شاید بهتر باشد از این پس بخش اول برنامه را به رادیو اختصاص دهند نه بخش پایانی را.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- بدرقه حمید منوچهری به خانه ابدی/ تشییع مردی که همه از او به نیکی یاد میکردند
- فوت گوینده و دوبلور پیشکسوت/ حمید منوچهری درگذشت
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پس از چندبار وقفه؛ مل گیبسون «رستاخیز مسیح» را ۲۰۲۶ میسازد
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود