برنامهی «هفت» شامگاه ۱۹ آذر ماه به پیش بینی بهروز افخمی از فروش امسال سینماها و انتقادات نرگس آبیار کارگردان «نفس» به وضعیت اکران اختصاص داشت.
به گزارش سینماسینما، «هفت» میزگردی با حضور نرگس آبیار، کارگردان و ساره نورموسوی، بازیگر خردسال فیلم سینمایی «نفس» به معرفی این فیلم پرداخت.
نرگس آبیار با گلایه از کیفیت اکران فیلمها در سینماهای کشور، مطرح کرد: کاش مشکلات ما فقط سالنهای سینما بود. الان یک ناعدالتی عجیب و غریب در سینماها موج میزند که به نظرم مشکل بزرگتریست و همه جا این مشکل را میبینم.
تابلوهایی که برای فیلمها نیستند
این کارگردان با گلایه از عدم حمایت شهرداری در اختصاص تابلوهای شهری به فیلمها گفت: منِ نوعی، یک بنر یا تابلو از شهرداری نتوانستم بگیرم و شهرداری تنها به یکی دو فیلم خاص این امکان را میدهد! تصاویری از مجسمهها و تندیسهای قدیمی روی استندهای شهری میزنند اما حاضر نیستند تصاویری از فیلمهایی همچون «نفس» بزنند!
حوزه هنری فیلم روحوضی را به «نفس» ترجیح داد
آبیار در ادامه با گلایه از حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: حوزه هنری که ادعای کار فرهنگی دارد و از نمایش فیلم «لانتوری» بخاطر نامناسب بودن فیلم سر باز میزند، الان فیلم روحوضی نمایش میدهد و از سالن دادن به ما خودداری میکند. ما از ابتدا با ۲۳ سالن شروع کردیم و الان ۱۶ سالن داریم. در حالی که «نفس» همواره با سالن پر و ظرفیت خوب اکران شده اما وضعیت سانسدهی و سالن دهی ما بسیار بد است و سانسهای شبانه ما را میگیرند و ساعت ۱۱ صبح میدهند!
حوزه هنری با شرکت «نورتابان» قرارداد پخش نیز داشت اما به راحتی آب خوردن تمام سالنهایش را با شروع اکران «سلام بمبئی» به این فیلم اختصاص داد.
تیزرهای «نفس» برابر با فیلمهای «هنر و تجربه»
کارگردان فیلم سینمایی «نفس» با گلایه از صداوسیما نیز بیان داشت: تلویزیون که از تهیه کنندهها و پخشکننده انواع و اقسام تعهدها را برای عدم پخش تیزرهای آنها از شبکههای ماهوارهای میگیرد، تعداد تیزری که به ما دادند با یک فیلم اکران شده در گروه «هنر و تجربه» یکیست. یعنی تنها ۱۷۵ نوبت. این شرایط عادلانه نیست، اساسا سینمایی نیست که من برای پرکردن آن تبلیغی کنم.
با سینما برخورد جناحی میشود
وی درخصوص علت گرفتن سالنهای فیلم «نفس» درحالی که سالنهای فیلم همواره پُر است، گفت: من نمیدانم و به فیلمهای دیگر هم نمیخواهم بیاحترامی کنم، اما انتظار داریم وقتی حوزه هنری به ما قول داد و قرارداد دارد، حمایت کند و پای قول شان بیاستند. اما متاسفانه با سینما بحث جناحی میشود. در حالی که من از ابتدا گفتم من اساسا آدم جناحی نیستم! من میگویم باید میان همگی صلح باشد. من میان هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب که میروم، میبینم آدمهای خوبی هستند اما بعد میبینیم برخوردها طور دیگری است. وقتی فیلم من روی پرده سینما نیست درباره چه چیزی از فیلم حرف بزنم و تبلیغ کنم؟ این بیعدالتی در اکران چرا باید رخ دهد؟
به بالاترین مقام عالی رتبه کشور پناه میبرم!
آبیار ادامه داد: من بعد از خدا به بالاترین مقام عالی رتبه این مملکت پناه میآورم تا ما را از این بیعدالتی نجات دهند! دلم بسیار پر است و آمدهام در «هفت» تا گلایه کنم. من مردانگی یا زنانگی کردم و فیلم «شیار ۱۴۳» را ساختم، حالا شما از من بخاطر آن فیلم در «نفس» حمایت کنید. از نهادهایی که از ما کمک نکردند و نهادهایی که از ما کمک کردند مثل سازمان اوج که از ما دلجویی کردند و باعث دلگرمی ما شدند، تشکر میکنم.
وی نهایتا درخصوص بازی ساره نورموسوی در فیلم نیز گفت: به اذعان بسیاری از کارشناسان و مخاطبان، ساره نورموسوی در فیلم شگفت انگیز بود و علت بخشی از این ماجرا این بود که بازی نمیکرد، بلکه صحنه را باور میکرد و حس میکرد این اتفاق دارد برایش میافتد. این خصوصیت خوب ایشان بود که در خلق صحنهها به ما بسیار کمک میکرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- پرداختن به آیین و فرهنگهای قشقایی در سریال تاریخی «سووشون»
- «بامداد خمار» مهرماه منتشر میشود
- نرگس آبیار، رییس هیئت داوران فستیوال TRT شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش کارگردان به توقیف سریالش و فیلتر نماوا/ نرگس آبیار: در برابر این حذف بیرحمانه، سکوت نخواهیم کرد
- پس از انتشار اولین قسمت «سووشون»؛ نماوا فیلتر شد
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





