یک استاد دانشگاه با اشاره به تبلیغات تلویزیون و نمایش منازل، لوازم لوکس، چهرهها و پوششهایی که با متوسط جامعه فاصله دارد، گفت که افراد جامعه با دیدن اینها احساس فاصله و محرومیت میکنند.
به گزارش سینماسینما، احمد روستا مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب هایی در زمینه تبلیغات و فروش درباره آگهی های بازرگانی که از تلویزیون پخش می شود و تاثیر آنها بر جامعه و مردم گفت: وقتی از تبلیغ صحبت می کنیم تا حدی مبالغه در این پدیده وجود دارد اما تبلیغ صرفا گزافه گویی و مبالغه نیست بلکه ابلاغ کردن مناسب یک پیام از طریق رسانه مناسب به مخاطب تعریف شده است.
وی ادامه داد: ما باید به این نکته توجه کنیم که سازمان ها به ویژه شرکت ها و بنگاه های خصوصی در تبلیغ محصولات خود سعی می کنند به بهترین شکل ممکن تاثیرگذار باشند و این آژانس های تبلیغاتی و فعالان حوزه تبلیغ هستند که باید دقت کنند که علاوه بر پیام رسانی برند مربوطه به آثار و عواقبی که ممکن است تبلیغات روی گروه های مختلف داشته باشد، فکر کنند.
این مدرس دانشگاه شهید بهشتی درباره این تبلیغات که در آنها کاراکترها و حتی عناصر به کار گرفته شده از جمله منازل به شکلی ایده آل و رویایی تصویر می شوند، اظهار کرد: دستگاه های نظارتی و مسئول نیز در این زمینه نقش آفرین هستند تا اگر تبلیغات صرفا به عنوان یک فعالیت بازرگانی و بدون توجه به نظامِ جامعه صورت گرفت موارد لازم را گوشزد کنند. قطعا هر تبلیغی علاوه بر آثار مثبتی که دارد، می تواند آثار جانبی و مضر هم داشته باشد. شاید بسیاری از خانواده های کم درآمد و محروم جامعه با دیدن منازل بسیار شیک یا چهره هایی که به نوعی انتخاب شده هستند، نوعی احساس فاصله، محرومیت و نداشتن بیشتر پیدا کنند و آثار روحی و روانی مخربی برایشان پیش آید.
وی با مثالی ادامه داد: گاهی می توان نقش پاک کنندگی یک شوینده را روی یک لباس در یک خانه معمولی و توسط یک چهره ساده هم نشان داد و نیازی نیست لزوما از خانه های مجلل استفاده کرد.
روستا تصریح کرد: باید از طریق سازمان های نظارتی مراقبت صورت بگیرد و تذکرات به موقع داده شود. ما نمی توانیم صرفا سفارش دهنده تبلیغ و حتی آژانس ها را مقصر بدانیم. باید چارچوب ها مشخص باشد و به آژانس ها تذکر داده شود که تاثیرات جانبی تبلیغ را هم مورد توجه قرار دهند. ما در بحث های مدیریت بحثی درباره مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای تبلیغات داریم و اینها موضوعاتی هستند که در واحدهای درسی به آنها توجه می شود.
وی اضافه کرد: اگر گروه های تبلیغاتی به این ۲ عنوان؛ مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای توجه کنند پیامدهای منفی کاهش می یابد چراکه مخاطب ما به ویژه در یک تیزر تلویزیونی محدود به یک منطقه و قشر خاص نیست و همه کسانی که به نحوی در ارتباط با رسانه هستند تبلیغ را می بینند و ممکن است که از این میان، مخاطب زیادی در نقاط محروم و ضعیف جامعه باشند و برای آنها بعضی از این تبلیغات نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه نوعی ضدیت و مخالفت در جامعه را ایجاد می کند.
نویسنده کتاب «مدیریت استراتژیک تبلیغات» در پایان درباره نمایش و آگهیهای صداوسیما یادآور شد: متاسفانه تحقیقات و مطالعات جامعی در زمینه تبلیغات و آثارش روی مخاطبان در نقاط مختلف وجود ندارد و صرفا نگاهمان اثرگذاری به هر شیوه با توجه به سفارشی که دریافت می کنیم، است. ما باید با توجه به شرایطی که در نقاط مختلف کشورمان وجود دارد، ببینیم چگونه تبلیغ کنیم که ضمن اثرگذار بودن آن تبلیغ، مخالفت ها و نقاط منفی را در مخاطب پرورش ندهیم. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که توجه داشته باشیم تبلیغات امروز صرفا امری هنری نیست بلکه فعالیتی چند تخصصی است و موفقیت حوزه تبلیغات در آینده در گرو استفاده از تخصص های جامعه شناسی، روانشناسی، ارتباطات و… است.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رسانه برای جذب مخاطب نیازمند اعتمادسازی است
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تهیهکننده «چند میگیری گریه کنی ۲»: قیمت تیزر در زمان مناسب در شبکه یک، ثانیهای ۳۳۰میلیون تومان است
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- رئیس سازمان صدا و سیما: تکرار آثار بدون محتوا مثل دادن آب شور دریا به فردی تشنه است
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- درهای بسته!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
آخرین ها
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- بازگشت تام کروز به جشنواره فیلم کن
- شیر طلای افتخاری ونیز به ورنر هرتزوگ تعلق میگیرد
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن