یک استاد دانشگاه با اشاره به تبلیغات تلویزیون و نمایش منازل، لوازم لوکس، چهرهها و پوششهایی که با متوسط جامعه فاصله دارد، گفت که افراد جامعه با دیدن اینها احساس فاصله و محرومیت میکنند.
به گزارش سینماسینما، احمد روستا مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب هایی در زمینه تبلیغات و فروش درباره آگهی های بازرگانی که از تلویزیون پخش می شود و تاثیر آنها بر جامعه و مردم گفت: وقتی از تبلیغ صحبت می کنیم تا حدی مبالغه در این پدیده وجود دارد اما تبلیغ صرفا گزافه گویی و مبالغه نیست بلکه ابلاغ کردن مناسب یک پیام از طریق رسانه مناسب به مخاطب تعریف شده است.
وی ادامه داد: ما باید به این نکته توجه کنیم که سازمان ها به ویژه شرکت ها و بنگاه های خصوصی در تبلیغ محصولات خود سعی می کنند به بهترین شکل ممکن تاثیرگذار باشند و این آژانس های تبلیغاتی و فعالان حوزه تبلیغ هستند که باید دقت کنند که علاوه بر پیام رسانی برند مربوطه به آثار و عواقبی که ممکن است تبلیغات روی گروه های مختلف داشته باشد، فکر کنند.
این مدرس دانشگاه شهید بهشتی درباره این تبلیغات که در آنها کاراکترها و حتی عناصر به کار گرفته شده از جمله منازل به شکلی ایده آل و رویایی تصویر می شوند، اظهار کرد: دستگاه های نظارتی و مسئول نیز در این زمینه نقش آفرین هستند تا اگر تبلیغات صرفا به عنوان یک فعالیت بازرگانی و بدون توجه به نظامِ جامعه صورت گرفت موارد لازم را گوشزد کنند. قطعا هر تبلیغی علاوه بر آثار مثبتی که دارد، می تواند آثار جانبی و مضر هم داشته باشد. شاید بسیاری از خانواده های کم درآمد و محروم جامعه با دیدن منازل بسیار شیک یا چهره هایی که به نوعی انتخاب شده هستند، نوعی احساس فاصله، محرومیت و نداشتن بیشتر پیدا کنند و آثار روحی و روانی مخربی برایشان پیش آید.
وی با مثالی ادامه داد: گاهی می توان نقش پاک کنندگی یک شوینده را روی یک لباس در یک خانه معمولی و توسط یک چهره ساده هم نشان داد و نیازی نیست لزوما از خانه های مجلل استفاده کرد.
روستا تصریح کرد: باید از طریق سازمان های نظارتی مراقبت صورت بگیرد و تذکرات به موقع داده شود. ما نمی توانیم صرفا سفارش دهنده تبلیغ و حتی آژانس ها را مقصر بدانیم. باید چارچوب ها مشخص باشد و به آژانس ها تذکر داده شود که تاثیرات جانبی تبلیغ را هم مورد توجه قرار دهند. ما در بحث های مدیریت بحثی درباره مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای تبلیغات داریم و اینها موضوعاتی هستند که در واحدهای درسی به آنها توجه می شود.
وی اضافه کرد: اگر گروه های تبلیغاتی به این ۲ عنوان؛ مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای توجه کنند پیامدهای منفی کاهش می یابد چراکه مخاطب ما به ویژه در یک تیزر تلویزیونی محدود به یک منطقه و قشر خاص نیست و همه کسانی که به نحوی در ارتباط با رسانه هستند تبلیغ را می بینند و ممکن است که از این میان، مخاطب زیادی در نقاط محروم و ضعیف جامعه باشند و برای آنها بعضی از این تبلیغات نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه نوعی ضدیت و مخالفت در جامعه را ایجاد می کند.
نویسنده کتاب «مدیریت استراتژیک تبلیغات» در پایان درباره نمایش و آگهیهای صداوسیما یادآور شد: متاسفانه تحقیقات و مطالعات جامعی در زمینه تبلیغات و آثارش روی مخاطبان در نقاط مختلف وجود ندارد و صرفا نگاهمان اثرگذاری به هر شیوه با توجه به سفارشی که دریافت می کنیم، است. ما باید با توجه به شرایطی که در نقاط مختلف کشورمان وجود دارد، ببینیم چگونه تبلیغ کنیم که ضمن اثرگذار بودن آن تبلیغ، مخالفت ها و نقاط منفی را در مخاطب پرورش ندهیم. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که توجه داشته باشیم تبلیغات امروز صرفا امری هنری نیست بلکه فعالیتی چند تخصصی است و موفقیت حوزه تبلیغات در آینده در گرو استفاده از تخصص های جامعه شناسی، روانشناسی، ارتباطات و… است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رسانه برای جذب مخاطب نیازمند اعتمادسازی است
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تهیهکننده «چند میگیری گریه کنی ۲»: قیمت تیزر در زمان مناسب در شبکه یک، ثانیهای ۳۳۰میلیون تومان است
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- رئیس سازمان صدا و سیما: تکرار آثار بدون محتوا مثل دادن آب شور دریا به فردی تشنه است
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- درهای بسته!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





