رئیس سازمان صداوسیما درباره مشارکت رسانه ملی در ساخت برنامههای شبکه نمایش خانگی که پیشتر از سوی او اعلام شده بود، اظهار کرد: به محض اینکه کارهای فاخر قابل حمایت ببینیم حتما به این وعده که دادهایم عمل میکنیم.
پیمان جبلی در این زمینه ادامه داد: ما به شیوههای مختلف ـ هم مشارکت در ساخت هم تبلیغ و هم ترویج و پخش تیزر ـ حمایت از آثار شبکه نمایش خانگی را خواهیم داشت و حتی حق پخش آنها را میتوانیم خریداری کنیم.
به گزارش سینماسینما، رییس سازمان صداوسیما بامداد امروز ـ سهشنبه ـ پس از اتمام آیین اختتامیه جشنواره رادیویی پژواک در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسشهایی درباره حمایت از آثار شبکه نمایش خانگی و مشارکت در ساخت و خرید مجموعههای شبکه نمایش خانگی، ادغام شبکه کودک و امید، علت محدود شدن سریالهای تلویزیون، استفاده از ظرفیتها و کشف استعدادهای جدید در صداوسیما، ممنوعیت استفاده از لغات خارجی در تبلیغات بازرگانی و همچنین ناعدالتی در حوزه دستمزدهای رادیو پاسخ داد.
جبلی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر همکاری صداوسیما و مشارکت این سازمان در ساخت سریال با شبکه نمایش خانگی، توضیح داد: بعضی از طرحهایی که به ساترا ارائه شده، طرحهایی است که مطابق اولویتهای فرهنگی جامعه است و به اصطلاح مطابق با آن ضرورتها و نیازهایی است که جامعه به لحاظ ذائقه فرهنگی سالم به آن نیازمند است. ما با دوستانمان در ساترا این موارد را بررسی کردیم که هم طرحهای این چنینی را تشویق کنند و هم اگر چنین طرحهایی وجود دارد به حوزههای مختلف سینما معرفی شود و حتی امکان مشارکت در تولید باشد. ما به شیوههای مختلف هم مشارکت میکنیم و هم تبلیغ، ترویج و پخش تیزر آنها را خواهیم داشت و حتی حق پخش آنها را میتوانیم خریداری کنیم.
جبلی در پاسخ به اینکه تاکنون سریالی از شبکه نمایش خانگی برای پخش خریداری شده است، عنوان کرد: تاکنون دوستان ما در ساترا مورد خاصی را اسم نبردهاند اما اخبار خوبی خواهد رسید که قرار است طرحهای خوبی به ساترا برسد. خرید آثار شبکه نمایش خانگی جزو تصمیمات اعلام شدهی ماست و به محض اینکه کارهای فاخری که قابل حمایت، پشتیبانی و مشارکت باشد، ارائه شود، حتما به وعدهای که دادهایم عمل میکنیم و حتی سعی میکنیم زودتر این اتفاق بیفتد. اما تاکنون سریالی به ذهنم برای خرید نمیرسد و آن کارهایی که مجوز ساخت و تولید گرفتند را حضور ذهن ندارم ولی دوستان ما در ساترا اعلام کردند قرار است طرحهای خوبی به دستمان برسد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادغام شبکه کودک و شبکه امید نیز توضیح داد: هیچ ساختار و سازوکاری برای ما اصل و اصالت ندارد آنچه که برای ما اهمیت دارد دو حوزه تحولی در محتوا و رویکرد است. اگر متناسب با تحول رویکرد و محتوا نیاز به تغییر ساختار و سازوکاری باشد حتما این اتفاق میافتد. همانگونه که دیدید ما در معاونت سیما سه ساختار سیمرغ، فیلمنامه و برنامههای کوتاه را طراحی کردیم و در جای دیگر دو شبکه را کم کردیم؛ یعنی برای رسیدن به آن هدف و تحولی که داریم هر ساختار و سازوکاری که نیاز باشد تغییر میکند یا کم و زیاد میشود.
رئیس سازمان صداوسیما درباره علت محدود شدن سریالهای تلویزیونی گفت: درباره ساخت مجموعههای نمایشی یا سریالها هیچ تغییری ایجاد نشده است؛ یعنی کماکان سیمافیلم متولی ساخت مجموعههای نمایشی و سریالها اعم از کارهای «الف» و غیر الف ویژه است. این ساختارهای جدید برای اضافه شدن گونههای جدیدی بوده است که تاکنون یا وجود نداشته یا به آن کم توجه شده بود.
وی اضافه کرد: مرکز سیمرغ ما متولی تولید برنامههای سیتکام، برنامههای تلویزیونی با بیگ پروداکشن (تولید عظیم) و حوزههای دیگر مثل تلهتئاتر است که در سالهای اخیر به آنها کم توجه شده بود. خروجی این آثار را ظرف هفتههای آینده خواهید دید؛ چرا که سیمرغ یک ساختار جدید است و تازه دارای یک ساختمان جدید شده است و تا ساختار جدیدی مستقر شود و کارش را شروع کند، بودجهاش مشخص شود نیروهایش مشخص شود، کمی زمان میبرد. سیمرغ، برنامههای کوتاه و فیلمنامه سه ساختاری هستند که حتما کمک میکنند تولیدات به لحاظ کمی و کیفی بیشتر شوند.
وی درباره رویکرد صداوسیما به کشف ظرفیتها و استعدادهای جدید از سایر مراکز استانهای صداوسیما نیز گفت: علاوه بر اتخاذ رویکرد استفاده از ظرفیتها در استانها، در ساختارهای مرکزیمان مثل سیمافیلم یا شبکههای سراسری هم به همه ۳۳ مدیر مرکز در استانها و مراکز مستقلمان ابلاغ کردهایم یکی از شاخصهای کیفی ارزیابی مدیران در مراکز، میزان استفادهشان، کشف و شناسایی نیروهای توانمند باشد و در حال حاضر خوشبختانه رقابت خوبی میان مراکز استانها برای کشف استعدادهای هنری در حوزههای مختلف از جمله بازیگری، نویسندگی و حوزههای دیگر مرتبط با تولید را شاهد هستیم و امیدواریم این رقابت خوبی که بین مراکز ایجاد شده منجر به کشف استعدادهای بسیار خوب شود.
رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به ساخت سریال «نون خ» با همین رویکرد کشف استعداد در سایر استانها، اظهار کرد: نمونه روشن این اتفاق ساخت سریال «نون خ» بوده است که اگرچه مربوط به این دوره نیست اما ما از آن حمایت کردیم؛ کاری که آقای سعید آقاخانی انجام دادند این است که بیش از ۸۰ درصد از گروه مجموعه «نون خ» عوامل و بازیگران همه اهل همان منطقه و کُردزبان هستند و این یک مصداق روشن است که در همه مناطق و استانها باورمان است که استعداد این چنینی وجود دارد و باید استفاده کنیم.
جبلی در بخش دیگری از گفتوگوی خود در پاسخ به پرسشی مربوط به ناعدالتی در قبال دستمزدهای رادیویی، اظهار کرد: ما بازنگری در حوزه پرداختیهای رادیو و ایجاد عدالت دریافت و پرداخت در رادیو را جزو اولویتهای بازنگریمان قرار دادهایم و خبر خوب این است که پیشکسوتان رادیو را به صورت ویژه مورد توجه و عنایت قرار دهیم.
وی در پایان در پاسخ به پرسش دیگری درباره ممنوعیت استفاده از لغات خارجی که پیشتر از سوی وزیر ارشاد عنوان شده بود، در پاسخ به اینکه آیا این اقدام در آگهیهای بازرگانی تلویزیون هم اتفاق خواهد افتادT تصریح کرد: شرکتها مجوز تبلیغات بازرگانی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میگیرند و قاعدتا ارشاد هم در مجوز دادن قواعد خودش را دارد. ما آن چیزی که در حوزه پخش آگهیها در شرکتها و بنگاههای اقتصادی در نظر میگیریم مجوزهایی است که به صورت قانونی از جای دیگر در حوزههایی از جمله سلامت، ادبیات فارسی و بهکار بردن واژهها گرفتهاند. اما خود ما اعمال نظارت دقیقتر میکنیم که اگر به هر دلیلی از مراجع دیگر مجوزهایی دریافت شده که با راهبردهای کلان ممکن است در تعارض و تناقض باشد ما خودمان اعمال نظارت و مدیریت میکنیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





