رحیم شهریاری میگوید در ایران بیش از ۴۰ و در جهان بیش از ۱۵۰ لهجه ترکی وجود دارد و ۳۰ درصد مردم چین هم ترک زباناند.
به گزارش سینماسینما، شامگاه چهارشنبه ۲۷ دی، رحیم شهریاری، خواننده تبریزی که به گفته خودش تاکنون هیچ قطعهای به زبان فارسی نخوانده است، مهمان برنامه «خندوانه» با اجرای رامبد جوان شد.
او در ابتدا با اشاره به زمان کنسرتهایش گفت: «کنسرتهای من معمولا چهار ساعت هستند و در هر کدام حدودا ۴۰ یا ۵۰ قطعه مینوازم و با ساز تخصصیام گارمان (قارمان) نیز تک نوازی میکنم.»
رحیم شهریاری با اشاره به دوران کودکیاش افزود: «من از هفت سالگی سرود میخواندم. معلمی داشتیم که جغرافیا درس میداد اما فلوتزن ماهری هم بود و این را از ما مخفی میکرد. او همیشه بعد از کلاس به من گفت شهریاری بخوان! از همان موقع فقط به ترکی میخواندم و تا الان هم هیچ قطعهای به زبان فارسی ندارم.»
این خواننده ترکزبان ادامه داد: «ترکی زبانی کامل است و ما در ایران بیش از ۴۰ و در جهان بیش از ۱۵۰ لهجه ترکی داریم که همهشان قشنگند و مورد احترام. جالب است بدانید ۳۰ درصد کشور چین هم از ترکزبانان تشکیل شده است.»
رامبد جوان به شوخی جواب داد: «پس هر چیزی از چین وارد میشود در واقع محصول خودمان است که به خودمان برمیگردد.»
رحیم شهریاری با اشاره به کلماتی که عینا از زبان ترکی وارد زبان فارسی شدهاند توضیح داد: «کلماتی مثل بشقاب، سماور، آبجی، گُرخیده (ترسیده) و تو رو سَنَنَه؟ (به تو چه؟) چیزهایی هستند که مستقیما از زبان ترکی به زبان فارسی آمدهاند.»
او در پاسخ به این سوال که چه چیزی ناراحتش میکند گفت: «قضاوتهای نادرست. شب گذشته مهمان یکی از برنامههای تلویزیونی بودم و وقتی مجری گفت، شایعه است شما مافیای موسیقی آذربایجان هستید! آن قدر تعجب کردم که نتوانستم هیچ جوابی بدهم.»
شهریاری تصریح کرد: «من کارم را از میدان بهمن و کشتارگاه تهران آغاز کردم تا توانستم قدم به قدم به تالار وحدت، برج میلاد و اجراهای خارج از کشور برسم ولی جوانهای امروزی توقع دارند یک شبه معروف شوند.»
رحیم شهریاری همچنین در این برنامه قطعهای را هم زمان با نواختن ساز گارمان (قارمان) اجرا کرد که طبق معمول اگرچه رامبد جوان و تماشاگران حاضر در استودیو «خندوانه» میتوانستند ساز را ببینند، کسانی که پای تلویزیون بودند باید به دیدن بند آن روی شانه رحیم شهریاری قناعت میکردند و برای تصور این ساز که نقش مهمی در موسیقی آذربایجانی دارد از تخیلشان کمک میگرفتند.
در پایان برنامه «خندوانه» این خواننده متولد سال ۱۳۴۹ با کیکی که به مناسبت تولدش آماده شده بود، غافلگیر شد.
برنامه «خندوانه» از یکشنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۲۳ از شبکه نسیم روی آنتن میرود.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خندوانـه چگونه خندوانـه شد؟
- چرخش ناگهانی نظرات کاربران اینستاگرام درباره رامبد جوان
- واکنش امیرمهدی ژوله به انتقادات به سفر رامبد جوان و نگار جواهریان به کانادا/ مردم چه انتقادی به جوان دارند؟
- پشت پرده مخالفت حضور ظریف در خندوانه!/کاریکاتور
- جنابخان با «دورهمی» به تلویزیون بازگشت/ سخنان رامبد جوان درباره مهران مدیری
- پردهبرداری فینالسیت خندانندهشو از حواشی این مسابقه/ عکس
- نظر خاله شادونه درباره سیمرغ ادعاشده نسرین مقانلو و رامبد جوان
- پست اینستاگرامی سهیلی برای رامبد بعد از حضور صفر کشکولی در «خندوانه»
- پست اینستاگرامی اشکان خطیبی درباره حذف یکی از هم گروهیهایش
- نوشته مهراب قاسم خانی در پی قضاوت های مخاطبان از مسابقه «خنداننده شو»
- جشن چهارسالگی «خندوانه» امشب برگزار میشود
- ماجرای سیلی زدن هما روستا به بازیگر جوان
- چرا رامبد جوان موضع انتخاباتیاش را اعلام نمیکند؟
- روایت بازیگر مختارنامه از اتفاقی که زندگیاش را تغییر داد
- آوازخوانی لری دروازه بان پرسپولیس در خندوانه/ فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





