علیرضا عصار در بخشهایی از کفت وگوی خود با تسنیم حرفهای جالبی زده است .
به گزارش سینماسینما، بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است :
یکی از نخستین فعالیتهای رسمی شما در عرصه هنر، حضور در سینما و اجرای موسیقی در یک فیلم بود.
«مرد عوضی» ساختهی محمدرضا هنرمند. از طریقی با آقای هنرمند آشنا شدم. ایشان دنبال یک قطعه میگشتند. به منزل ما آمد و من هم برایشان قطعهای نواختم و پس از شنیدن، گفت که همین را میخواهیم. این قطعه را با بابک امینی(نوازنده گیتار) در سکانسی از فیلم «مرد عوضی» اجرا کردیم.
این حضور در سینما در دیده شدن و مطرح شدنتان چقدر تاثیر داشت.
این فیلم پس از خواننده شدن من اکران شد و در دیده شدنم چندان تاثیر نداشت.
چندی پیش عکسی از شما در کنار مهران مدیری منتشر شد، این عکس گمانه زنی درباره حضور شما در برنامه «دورهمی» را به وجود آورد.
مهران دوست خیلی صمیمی من است. فیلمبرداری «ساعت ۵ عصر» بود و من سرِ لوکیشن این فیلم رفتم.
تلویزیون نمیروید؟
خیر.
چرا؟
برخورد تلویزیون با موسیقی را نمیپسندم. پخش نکردن تصویر ساز، نوع پرداختن به موسیقی و رعایت نکردن حقوق هنرمندان از موارد آزار دهندهای است که در صداوسیما جریان دارد. اینجا بحثم مالی نیست و منظورم رابطهی صحیح یک نهاد رسمی و یک هنرمند است. حداقلش این است که اگر میخواهند اثری از من پخش کنند و رویش تصویری بگذارند، نظرم را بپرسند. من نمیتوانم به ۸۰ میلیون ایرانی بگویم که این تصاویری که بر روی اثر من بود، با نظر من انتخاب نشده است. حالا هر تصویری باشد.
«عشق الهی» را با موضوع نماز خواندم و بدون اینکه من بدانم تصاویر المپیک رویش گذاشتند؛ اتفاقا این تصاویر خیلی هم خوب بود و به معروفتر شدن آن آهنگ کمک کرد. آن زمان علیرضا دبیر قهرمان المپیک شد و جایی که من میخوانم «از خویش برستم من بر سجده نشستم من»، همان جا علیرضا روی تشک سجده میکند. تمام این تصاویر به خوبی با موسیقی همخوان شده بود.
با این حال این ربطی به حرف من ندارد. اگر قرار است هر اتفاقی، حتی از نوع خوبش، برای اثر من بیافتد، من باید در جریان باشم.
این رابطهای شخصی نیست. این رابطهای میان یک سازمان و من است. سیاستگذاری کلان آن سازمان به من ربطی ندارد اما وقتی به موضوع موسیقی میرسیم به من مربوط میشود.
در طی دوران فعالیتِ هنریام همکاریهای بسیاری با تلویزیون داشتم. چند کار اولم به سفارش واحد موسیقی صداوسیما ساخته شد. حتی میتوانم بگویم که معروف شدنم را مدیون تلویزیون هستم.
اما در حال حاضر معتقدم که رابطه میان منِ هنرمند و سازمان صداوسیما رابطه درستی نیست. اگر این مشکلات که به آنها اشاره کردم، حل شود من هم با کمال میل در برنامههای تلویزیون شرکت میکنم.
الان علیرضا عصار راضی است که آثارش از تلویزیون پخش شود.
من اصلا نمیدانم که آثارم هنوز پخش میشود یا خیر.
اگر پخش شود راضی هستید.
برخی از آثارم را خودِ تلویزیون تولید کرده است و صاحب اثر خودشان هستند. من میگویم وقتی کاری را پخش میکنید و شاخه گلی را به عنوان تصویر میگذارید، کسی استنباط دیگری از اثر نمیکند؛ با این کار مشکلی ندارم. برخی از موزیسینها میگویند چرا اثر ما را پخش میکنید در حالی که حقوق مالیمان را نمیدهید.
اما من با پخش کردن اثرم در تلویزیون مشکلی ندارم. میدانم که صداوسیما رسانه ملی است و برخی از مردم توان مالیِ خرید اثر یا رفتن به کنسرت را ندارند و از راه تلویزیون، آثار ما را میشنوند. خیلی هم عالی است.
اما حرفم این است که ایدئولوژی حاکم بر اثر را تغییر ندهید. گل بگذارید و پخش کنید. ایراد ندارد. اما وقتی تصویر را بدون هماهنگی من انتخاب میکنید، ماجرا چیز دیگری میشود.
حداقل محبتی که به ما میتوانید بکنید این است که ما را در جریان تصاویری که بر روی اثر میگذارید، قرار دهید.
دربارهی پخش نشدن ساز از تلویزیون چطور؟
این مسئله مشکل اصلی من با سازمان صدا و سیما است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دایی، عصار و حامد همایون بیلیاردباز میشوند
- از آرزوی آریا عظیمینژاد برای ساخت موسیقی فیلم مخملباف تا قولش در خندوانه و انتقادش از سینما
- تمجید مهران مدیری از علیرضا عصار
- انتقاد علیرضا عصار از استفاده از اثرش بر روی یک تبلیغ تلویزیونی
- عصار، حامد بهداد و همایون شجریان/ تصاویر اختصاصی سینماسینما از کنسرت گروه دارکوب
- عکسی از حامد بهداد همراه با همایون شجریان و علیرضا عصار
- اعتراض اینستاگرامی رضا رشیدپور/ امروز ما فرهنگمان این است
- مهران مدیری و خواننده مطرح در پشت صحنه «ساعت پنج عصر» + عکس
- علیرضا عصار :چه چیزی لذت بخشتر از اینکه «ابد و یک روز» می فروشد/ این فروش خیلی امید بخش است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





