اختتامیه جشنواره «سین سیما» در حالی برگزار شد که برنامه ها و چهره های تلویزیونی در کانون توجه قرار گرفتند و به رادیویی ها بی مهری شد.
سینماسینما، عطیه موذن: روز شنبه یکم اردیبهشت اختتامیه جشنواره «سین سیما» برگزار و طی آن از برنامه ها و سریال های برگزیده صداوسیما در ایام نوروز ۹۷ تجلیل شد که البته پیش از این مراسم، آمار برنامه ها و سریال های پرمخاطب و برترین های تلویزیون اعلام شده بود.
این اختتامیه با حضور عبدالعلی علی عسکری رییس صداوسیما، مرتضی میرباقری معاون سیما، حمید شاه آبادی معاون صدا و جمعی از مدیران شبکه های رادیویی و تلویزیونی و هنرمندان برگزار شد. در کنار این هنرمندان جمعی از پیشکسوت ها نیز حضور داشتند که بخشی از آنها هنرمندان و گوینده های قدیمی رادیو بودند.
این جشنواره که راهی برای توجه بیشتر به فعالان تولید برنامه های صدا و سیما است گرچه توجهی کافی به بخش تلویزیون داشت ولی در بخش رادیو کم توجهی و بی مهری هایی اتفاق افتاد. به طور مثال در تلویزیون حوزه های مختلفی از جمله بهترین مجری مرد و زن تلویزیون، سریال، برنامه ترکیبی، برنامه گفتگومحور و… به رقابت گذاشته شدند اما در بخش رادیو فقط سه برنامه از شبکه های رادیو جوان، رادیو ایران و رادیو تهران انتخاب شدند.
اگرچه تلویزیون با توجه به تنوعی که دارد بیشتر از رادیو توسط عامه مردم دنبال می شود اما نحوه رقابت آثار رادیویی در این مراسم و انتخاب تنها سه عنوان برنامه عیدانه از سه شبکه در میدان رقابت نه تنها مخاطب را به توجه بیشتر به رادیو سوق نداد که نشان داد خود سازمان صداوسیما نیز نسبت به رادیو غفلت می ورزد.
در این مراسم که با یک و نیم ساعت تاخیر نسبت به زمان اعلام شده برگزار شد، چیدمان برنامه ها نیز مظلومیت بیشتر رادیو را نشان داد. رضا رشیدپور مجری مراسم نیز در بخشی به ویژگی های رادیو و هنرمندان آن و همچنین پیشینه رادیویی خود و علاقه اش به این رسانه اشاره و درخواست کرد که دوباره تلویزیونی ها بتوانند به رادیو بازگردند.
در این آیین، ابتدا همه بخش های تلویزیونی از جمله بهترین سریال، مجری مرد و زن، برنامه های ترکیبی و… اعلام شد و در ساعات پایانی شب درحالیکه چند تن از گوینده های قدیمی و پیشکسوت و تعداد زیادی از حاضران در سالن مراسم را ترک کرده بودند نوبت به رادیو رسید.
بخش رادیو برخلاف بخش تلویزیون که تندیس های مردمی در قالب تیزر معرفی می شد هیچ تیزری حتی برای معرفی برنامه ها نداشت و با شتاب هرچه بیشتر برای اتمام برنامه برگزار شد. در این بخش باز هم برخلاف تلویزیون که در کنار تندیس های مردمی از آثار پربیننده و جذاب سیما هم تجلیل شد یا نامی از آنها به میان آمد جز اهدای تندیس های بخش رقابتی از برنامه دیگری در رادیو تجلیل نشد و فقط از هر شبکه با توجه به رویکرد و فعالیت آن یک قدردانی صورت گرفت.
این رویکرد، دلخوری بعضی از هنرمندان رادیو را در پی داشت و این سوال را در ذهن شان ایجاد کرد که چرا باید رسانه ای که همیشه مظلوم و مهجور بوده در مراسمی که به خود صداوسیما تعلق دارد باز هم کمتر مورد توجه قرار بگیرد.
کاش در میان نام بردن و اختصاص وقت به بسیاری از سلبریتی ها و چهره های تلویزیونی که مخاطب به اندازه کافی آنها را می شناسد زمانی هرچند کوتاه به صداهایی که سال ها در پشت میکروفن های رادیو ماندگار شده اند تعلق می گرفت. این اولین جشنواره نوروزی صداوسیماست که به پربیننده ها و پرمخاطب های نوروزی اش پرداخته است و امید که در جشنواره ها و تجلیل های بعدی کمتر تبعیضی میان برنامه ها و رسانه ها وجود داشته باشد و شاید بهتر باشد از این پس بخش اول برنامه را به رادیو اختصاص دهند نه بخش پایانی را.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- بدرقه حمید منوچهری به خانه ابدی/ تشییع مردی که همه از او به نیکی یاد میکردند
- فوت گوینده و دوبلور پیشکسوت/ حمید منوچهری درگذشت
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





