تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۱/۱۴ - ۱۹:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 133571

به مناسبت سالروز درگذشت کاوه گلستان (عکاس، مستندساز، طراح) نگاه مختصری به کارنامه سینمایی او می‌اندازیم و بریده‌ای از مستند “ثبت حقیقت” را با هم می‌بینیم.

کاوه گلستان در سیزده فروردین ۱۳۸۲ در سلیمانیه عراق با انفجار یکی از مین‌های به‌جامانده از جنگ ایران و عراق کشته شد. کاوه گلستان عکاس بود و سابقه سینماییِ او تا جایی که مخاطبان دیده‌اند به مستند “ثبت حقیقت” و حضورش به عنوان فیلمبردار در مستند “گنگ خواب‌دیده” (ساخته هوشنگ گلمکانی) بر می‌گردد. اما گزارش‌های خبری و کلیپ‌های کوتاهی از مراسم شعرخوانی نویسندگان و شاعران معاصر نیز ساخته است که متاسفانه در دسترس عموم نیست. فیلم ۱۵ دقیقه‌ای مستندی هم با نام “مرا در غم خود شریک بدانید” در کارنامه دارد که آن را به احترام خانواده کشته‌شدگان قتل‌های زنجیره‌ای ساخته است. تابحال لیستی از آثار مستندی که کاوه گلستان ساخته منتشر نشده و کسی هم این فیلم‌ها را ندیده. برخی معتقدند فیلمی از آسایشگاه معلولین امام علی نیز ساخته که به خاطر آن دو سال توبیخ و از کار کردن منع شده (از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲). اما اینکه این آثار اکنون کجا هستند و آیا تدوین نهایی شده‌اند و اینکه تعدادشان چند تاست؟ کسی نمی‌داند.
ابراهیم گلستان در مصاحبه‌اش با عباس میلانی که در سومین شماره از نشریه نیلوفر آبی چاپ شد می‌گوید که: «مجسمه‌ها و قبرهای ساخته شده در فیلم “اسرار گنج دره جنی” همه، ساخته‌ی کاوه است و من هیچ دخالتی نداشتم. او خودش طراحی کرد و آن‌ها را ساخت». و این سندی‌ست از دیگر فعالیت‌های کاوه در هنرهای تجسمی.
در ادامه بریده‌ای از مستند “ثبت حقیقت” را می‌بینید که گلستان آن‌را در سال ۱۹۹۱ ساخت به خاطر نمایش در شبکه بین‌المللی بی‌بی‌سی، پخشش در ایران ممنوع شد.
در این بریده یوسف‌علی میرشکاک از استبداد غرب و اینشتین می‌گوید! او اینشتین را یک حشره می‌داند.

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها