پوران درخشنده این بار هم در فیلمش از چهره های جوان استفاده کرده است. ابولفضل میری در فیلم زیر سقف دودی یکی از همان جوان ها است که با وجود داشتن نسبت فامیلی با کارگردان سعی می کند مستقل از نام درخشنده به فعالیت حرفه ای خود ادامه دهد.سینماسینما، سمیرا قریب: ابوالفضل میری در ۱۸فروردین ۱۳۷۰ در شهر تهران به دنیا آمد.او مدرک فوق دیپلم و کارشناسی خود را در رشته ی معماری از دانشگاه خزر محمودآباد دریافت کرد.بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود وارد حرفه بازیگری شد و در کلاس های پوران درخشنده،هادی مزبان،علی سلاحی شرکت کرد.میری اولین تجربه بازیگری خود را در فیلم زیرسقف دودی به کارگردانی و تهیه کنندگی پوران درخشنده کسب کرد. با او به بهانه بازی در فیلم زیر سقف دودی گفت و گو کردیم که در ادامه می آید:
این روزها که فیلم اکران شده چند بار «زیر سقف دودی» را با مخاطب دیده اید. واکنش ها چطور بوده؟
در مدت اکران فیلم چندین دفعه به همراه عوامل فیلم و یک الی دو بار به تنهایی در کنار بینندگان در سالن حظور پیدا کردم.در زمان نمایش سالن غرق در سکوت بود و نگاه و توجه خانواده ها و مخاطبانی که از نسل آرمان بودند؛درگیر موضوع فیلم گشته بود.
اولین تجربه بازیگری مقابل دوربین، در نقش آرمان جوانی با مشکلات خانوادگی و روحی ساده نبوده. برای نزدیک شدن به نقش چه کردید؟
طبیعی است، من میخواستم در کاراکتری در مقابل دوربین حظور پیدا کنم که اگرچه شبیه من نبود اما بودند افرادی در اطرافم که مشکلات و زندگی شبیه به آرمان داشتند ؛پس شرایط ایجاب میکرد که با شخصیت آرمان هم خویش پنداری کنم تا بتوانم با رفتار ها و شرایط زندگی کاراکترم در فیلم اُنس بگیرم و در این راه سرکار خانم درخشنده مشورت های اَزنده ای را در اختیار بنده قرار دادند.

سینمای ایران را دنبال می کردید؟ چه نوع فیلم هایی را دوست داشتید؟
بله،سینمای ایران نه تنها بسیار با ارزش و ارزنده است بلکه به تازگی توانسته است هم در سطح ملی و هم بین الملل به جایگاهی پر افتخار دست یابد.
من عاشق سینما هستم عاشق دیدن و نقد فیلم های با ارزش اجتماعی.
به بازیگری فکر می کردید؟ از چه زمانی این حرفه برای شما جدی شد؟
به دلیل حضور در خانواده ای سینمایی از همان دوران کودکی ام مانند حال علاقه بسیاری به تماشای فیلم داشتم این علاقه ها موجب میشدند تا در دنیای کودکانه خویش بخواهم نقش های اول مورد علاقه ام را بازی کنم.علاقه های دوران کودکی موجب شد تا اکنون به دنیای بازیگری علاقه مند شوم و به دنبال شخصیت هایی بروم که در سینمای ایران آثار ارزشمندی را به ثبت رسانده اند،و بسیار خدا را شاکر هستم که خانم درخشنده را که یکی از شخصیت های ارزنده تاریخ سینمای ایران هستند را در زندگی من قرار دادند.

با توجه به نسبت خانوادگی با خانم درخشنده، مسیر ورود به سینما برایتان ساده طی شد؟
به طور قطع که نسبت خویشاوندی ام با خانم درخشنده نه تنها راه را برای من هموار و آسان نکرد بلکه سخت تر هم بود چرا که مرا نسبت به ایشان دارای حس مسئولیت بیشتری می کرد تا باعث افتخار ایشان در سینما باشم همچنین این نکته برای همه ی ما روشن است که برای خانم درخشنده حرفه اش بسیار مهم و باارزش است که نخواهد با یک نسبت خانوادگی آن را خدشه دار سازد و همانطور که تا کنون مشاهده کرده ایم خانم درخشنده در آثار خود از بازیگر های ناآشنایی چون محمدرضا غفاری،افسانه پاکرو،نیما صفایی،… استفاده کرده است. ضمن اینکه فکر می کنم شاید نسبت نداشتن با ایشان کار را برایم در مقابل دوربین آسان تر میکرد و من با همان نسبت خانواگی تاروز های آخر نیز نمیدانسم که در تست بازیگری خود انتخاب شده ام یا خیر.

برای یک جوان تازه وارد به سینما، همکاری با فرهاد اصلانی و مریلا زارعی چطور بود؟ در سکانس های مشترک از آنها کمک می گرفتید؟
برای من که به تازگی به دنیای بازیگری وارد شده ام بسیار اتفاق با ارزش و خوبی بود که در کنار این هنرمندان حرفه ای به ایفای نقش به پردازم مسلم است که در ابتدا کاربرایم بسیار سخت بود اما به مرور زمان و در طول فیلم برداری روابط دوستانه ای بین من و این عزیزان پیش آمد که به راحتی در مقابلشان نقش خود را بازی میکردم و از رفتار و تجربه هایشان برسر صحنه الگو برداری کردم و زمینه ای برای کار حرفه ای خودم قرار دادم.
سینمای پوران درخشنده ویژگی هایی دارد، مثلا توجه به نسل جوان/ بحران های خانوادگی و مسائل اجتماعی… فیلم های ایشان را دنبال می کردید؟ با آنها ارتباط داشتید؟ علاقه تون به کدام فیلم بیشتر بود؟
خانم درخشنده روحیه جوانی دارند؛ چرا که نسل جوان را بسیارخوب درک میکند و برایشان ارزش قائل است میتوانم بدون هیچ اغراقی بگویم که ایشان برایم یک دوست صمیمی است دوستی که با او مشورت میکنم،درد و دل می کنم و از ایشان کمک میخواهم میدانم که ایشان نه تنها در کنار من بلکه در کنار همه ی جوانانی که نیاز به یک هم صحبت دارند،هم صحبتی واقعی است.
طبیعی است که به سینمای ایشان علاقه و ارادت بسیار دارم و آن را دنبال میکنم.آثاری چون پرنده کوچک خوشبختی،هیس دختر ها فریاد نمی زنند،زیر سقف دودی از آثار پر افتخار و با ارزش ایشان است که من بسیار تماشایشان کردم و با آن ها ارتباط بر قرار کردم.
فکر نمی کنید آرمان کمی منفی شده؟ زیادی پرخاشگر، لوس و خودخواه است.
توجه داشته باشید که آرمان در زیرسقف دودی نماینده تمام آرمان هایی است که دچار این بحران خانوادگی یعنی طلاق عاطفی شده اند.آن ها قربانی روابط خود خواهانه و بی عاطفه ی پدر و مادر هایی هستند که اولین دوستان فرزند خود محسوب می شوند.
والدینی که بدون هیچ مهر و محبتی فقط در کنار هم در زیر یک سقف زندگی می کنند این کنار گذاشتن هایشان و این برای خود زندگی کردن هایشان تأثیرات مخربی بر روی رفتار و زندگی آرمان های این گونه زندگی ها می گذارد،آرمان هایی که به دلیل تنهایی پرخاشگر می شوند،تنها و منفی می شوند،عشق و محبت را یاد نمی گیرند و خودخواه می شوند.
برنامه جدیدی برای بازی در پروژه ای دارید؟
من در طول زمان جشنواره تا کنون پیشنهاد هایی برای بازی در سینما و تلوزیون داشته ام اما ابتدا خواستم که فیلم اکران شود تا نظرات و واکنش ها را نسبت به توانایی خود برای بازی در دنیای بازیگری بسنجم تا ببینم در کجای این دنیا قرار گرفته ام تا انتخاب کنم که می توانم بمانم یا خیر.
من برای ماندن آمده ام چرا که برای رسیدن به این موقعیت بسیار زحمت کشیدم.
امید دارم که مورد قبول مردم و بزرگانی که در تاریخ سینمای ایران صاحب نام و پر افتخار بوده اند قرار گرفته باشم و افتخار حظور در آثارشان را پیدا کنم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- پوران درخشنده : امیدوارم مسئولان پروانه ساخت «هیس پسرها گریه نمیکنند» را هر چه زودتر بدهند
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- نمایش بیش از ۱۰ فیلم ایرانی در بنگلادش/ دو ایرانی در جشنواره داکا داوری میکنند
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- خوشامد به نسلی که سینما را می شناسد
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- تبریک اینستاگرامی پوران درخشنده به مناسبت ماه مبارک رمضان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





