جسیکا چستین بازیگر امریکایی نامزد اسکار که امسال به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بخش مسابقه در هفتادمین جشنواره فیلم کن حضور داشت، از شیوه به تصویر کشیدن زنان در سینما گلایه کرد.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر ۴۰ ساله تماشای چنین تصویری از شخصیتهای زن را تجربهای «آزاردهنده» خواند و گفت: «این اولینبار است که در مدت ۱۰ روز به تماشای ۲۰ فیلم نشستهام. و مهمترین چیزی که از خلال چنین تجربهای دستگیرم شد این بود که با تماشای شخصیتهای زن به نمایش درآمده در فیلمها متوجه شدم دنیا چگونه به زنها نگاه میکند.»
به گزارش «گاردین»، چستین در ادامه صحبتهای خود که در نشست اختتامیه جشنواره کن مطرح شد، یادآور شد: «صادقانه بگویم تماشای این موضوع برایم بسیار آزاردهنده بود – هر چند، موارد استثنایی هم وجود داشت.» بازیگر فیلمهای «مریخی» و «بین ستارهای» همچنین اضافه کرد: «امیدوارم وقتی روایتی را از منظری زنانه به تصویر میکشیم، شخصیتشان به زنانی که من در زندگی روزمرهام میبینیم شباهت بیشتری داشته باشد. زنانی که من با آنها سر و کار دارم، افرادی تاثیرگذار و صاحبنظر هستند و شخصیتشان در واکنش نشان دادن به مردان دور و برشان خلاصه نمیشود.»
سالهاست که جشنواره کن به دلیل رویکردش در قبال فیلمسازان زن با انتقادهای فراوانی روبهرو بوده است. در مدت ۷۰ سالی که از آغاز برگزاری این رویداد سینمایی میگذرد، تنها یک کارگردان زن – جین کمپیون با فیلم «پیانو» (۱۹۹۳) – موفق به دریافت جایزه نخل طلای کن شده است؛ آماری که خود کمپیون در یکی از گفتوگوهای اخیرش آن را «احمقانه» توصیف کرده است.
این در حالی است که در هفتادمین سالگرد جشنواره کن، دو فیلمساز زن شامل لین رمزی برای نگارش فیلمنامه «تو هیچوقت واقعا اینجا نبودی» و سوفیا کاپولا برای کارگردانی نسخه جدید «فریبخورده» تقدیر شدند. تا امروز، کاپولا دومین فیلمساز زنی است که موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن شده است. در گذشته، یولیا سولنتسوا در سال ۱۹۶۱ موفق به دریافت این جایزه شده بود.
این اولینبار نیست که چستین درباره نابرابری جنسیتی در صنعت سینما اظهار نظر میکند. پارسال، او در گفتوگوی خود با «گاردین» در رابطه با کمبود منتقدان زن در حوزه سینما انتقادهایی را مطرح کرده بود. بازیگر ۴۰ ساله هالیوود گفته بود: «منتقدان کسانی هستند که به مخاطب میگویند کدام قصهها ارزشمند و مهم هستند. وقتی ۹۰ درصد منتقدان فیلم را مردان تشکیل میدهند و احتمالا قادر نیستند بیطرفانه و بدون تعصبات جنسیتی فیلمها را نقد کنند، پس ضرورت دارد درک کنیم به منتقدان زن بیشتری نیاز داریم.»
علاوه بر چستین، ویل اسمیت یکی دیگر از اعضای هیات داوران نیز نسبت به غیاب رنگینپوستان در فیلمهای بخش رقابتی کن انتقاد کرده بود: «به کسی بر نمیخورد اگر سال دیگر، به سیاهپوستان هم کمی بیشتر توجه شود.»
هفتادمین جشنواره فیلم کن یکشنبه گذشته (۲۸ مه) با اهدای جایزه نخل طلای دوره هفتادم به فیلم «مربع» ساخته روبن اوستلوند فیلمساز سوئدی به کار خود پایان داد.
منبع: آی سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیوید فینچر از هالیوود خواست زودتر به کار برگردد/ سینما نمیمیرد
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- روایت سینمایی از زن نویسندهای که نام مردانه داشت
- چهره زخمی جسیکا چستین در یک فیلم اکشن + عکس
- جسیکا چستین هم تهیه کننده شد/ بازی در یک فیلم اکشن
- زنان اسکاری در تریلر جاسوسی گردهم میآیند
- استقبال از فیلم های پولانسکی و رمزی در جشنواره فیلم کن+ تصاویر
- پیش بینی منتقدان برتر سینما درباره نخل طلای جشنواره فیلم کن
- نظر پولانسکی درباره آینده سینما چیست؟
- بهترینهای جشنواره کن به روایت گروهی از منتقدان
- جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن در دستان محمد رسولاف
- دایان کروگر، فاتح آکین و ژاکلین بیسه در جشنواره فیلم کن+ عکس
- فیلم کوتاه ایرانی برگزیده کن شد
- برگزیدگان بخش «دو هفته کارگردانان» جشنواره کن معرفی شدند
- حمایت نیکول کیدمن از فیلمسازان زن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- نقد «یک تصادف ساده» در وبسایت راجر ایبرت/ فیلمی تحت کنترل و هدایت کامل
آخرین ها
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- کامران فانی درگذشت
- داستان عدالتخواهی ساکنان جنگل شروود
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- تأملی درباره سینمایِ جُستوجوگرِ معاصر/ «یکپارچگی»: آینهای به سوی هزارتوی وجود
- «بالرین»؛ تجلی قدرت و شرارت در کالبدی زنانه
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- بانیپال شومون و رویا جاویدنیا به «خاکستر خیال» پیوستند
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- در حسرت آن سینمای شریف
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- سه نمایش تازه در راه عمارت نوفللوشاتو
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- نگاهی به فیلم سینمایی «بی سر و صدا»؛ چی شد که تو دیو شدی؟
- «زال و رودابه» به مصر میرود





