پژوهشی تازه مشخص میکند که تعداد کارگردانان زن در سینمای آمریکا نسبت به مردان بسیار پایینتر است.
به گزارش سینماسینما، فقط ۱۱ درصد از پرفروشترین آثار سینمای آمریکا در سال گذشته میلادی محصول کار یک کارگردان زن بودند.
در نتایج پژوهش تازه دانشگاه سن دیهگو روی ۲۵۰ فیلم پرفروش گیشه آمریکا در سال ۲۰۱۷ مشخص شد که بخش بسیار کمی از این فیلمها ساخته کارگردانان زن است.
در مجموع سهم زنان پشت دوربین بسیار کمرنگ است. این پژوهش نشان میدهد که زنان در جایگاههای کارگردانی، نویسندگی، مدیریت تولید، تدوین و فیلمبرداری تقریبا یک پنجم مردان هستند. این آمار از ۲۰ سال پیش به این سو تغییر چندانی نکرده است.
بر اساس آمار گیشه سال گذشته موفقترین فیلم با کارگردان زن یک اثر ابرقهرمانی با عنوان «زن شگفتانگیز» بود. این فیلم به کارگردانی پتی جنکینز نهمین اثر پرفروش سال ۲۰۱۷ لقب گرفت.
ناگفته نماند که آمار زنان کارگردان نسبت به سال ۲۰۱۶ با رشد چهار درصدی روبهرو بود و برای نخستین بار به ۱۱ درصد رسید که برابر با آمار سال ۲۰۰۰ میلادی است. در جایگاه نویسندگی نیز زنان حضور کمرنگی دارند و ۸۳ درصد از فیلمنامههای ۲۵۰ فیلم پرفروش سال گذشته اثر مردان است.
موضوع نابرابری جنسیتی میان کارگردانهای هالیوودی در چند وقت گذشته به یکی از بحثهای داغ تبدیل شده است. در جوایز گلدنگلوب و بفتا نیز حضور نداشتن کارگردانان زن در میان نامزدهای جایزه بهترین کارگردانی انتقادات فراوانی برانگیخت.
منبع: خبرآنلاین به نقل از بیبیسی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رکورد سینمای آمریکا در دوران کرونا شکست
- «گودزیلا در برابر کونگ» رکورد «انگاشته» را هم شکست
- آیا روز کیانو ریوز در تقویمها ثبت میشود؟
- «انتقام جویان» فیلم سال شد؛ معرفی برگزیدگان مردمی سینمای آمریکا
- پیش تولید شروع شد / احتمال حضور تام کروز و امیلی بلانت در ادامه «لبه فردا»
- در جشنواره ساندنس اعلام شد: «زن شگفتانگیز ۳» ساخته میشود/ ابر قهرمان به دنیای امروز میآید
- جیمز کارن، بازیگر «ارواح خبیثه» درگذشت
- صفکشی دوباره ستارگان سینما مقابل ترامپ برای تبعیض علیه مهاجران
- دنیس آکیاما بازیگر سرشناس سینما بر اثر سرطان درگذشت
- درگذشت بازیگر جوان سینمای آمریکا در ۲۰ سالگی
- حضور چهرههای سرشناس سینمای آمریکا در کمپینی برای نجات یک کودک بیمار
- راهیابی سه فیلم ایرانی به جشنوارهای در آمریکا
- سی و سومین فیلم دیزنی میلیارد دلاری شد/ عبور «پلنگ سیاه» از یک میلیارد دلار
- از «بازی تاج و تخت» تا «جنگ ستارگان»؛ معرفی برترینهای انجمن طراحان لباس آمریکا
- پایان حکمرانی «جومانجی» با اکران «علاج مرگ» در سینماهای آمریکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





