پژوهشی تازه مشخص میکند که تعداد کارگردانان زن در سینمای آمریکا نسبت به مردان بسیار پایینتر است.
به گزارش سینماسینما، فقط ۱۱ درصد از پرفروشترین آثار سینمای آمریکا در سال گذشته میلادی محصول کار یک کارگردان زن بودند.
در نتایج پژوهش تازه دانشگاه سن دیهگو روی ۲۵۰ فیلم پرفروش گیشه آمریکا در سال ۲۰۱۷ مشخص شد که بخش بسیار کمی از این فیلمها ساخته کارگردانان زن است.
در مجموع سهم زنان پشت دوربین بسیار کمرنگ است. این پژوهش نشان میدهد که زنان در جایگاههای کارگردانی، نویسندگی، مدیریت تولید، تدوین و فیلمبرداری تقریبا یک پنجم مردان هستند. این آمار از ۲۰ سال پیش به این سو تغییر چندانی نکرده است.
بر اساس آمار گیشه سال گذشته موفقترین فیلم با کارگردان زن یک اثر ابرقهرمانی با عنوان «زن شگفتانگیز» بود. این فیلم به کارگردانی پتی جنکینز نهمین اثر پرفروش سال ۲۰۱۷ لقب گرفت.
ناگفته نماند که آمار زنان کارگردان نسبت به سال ۲۰۱۶ با رشد چهار درصدی روبهرو بود و برای نخستین بار به ۱۱ درصد رسید که برابر با آمار سال ۲۰۰۰ میلادی است. در جایگاه نویسندگی نیز زنان حضور کمرنگی دارند و ۸۳ درصد از فیلمنامههای ۲۵۰ فیلم پرفروش سال گذشته اثر مردان است.
موضوع نابرابری جنسیتی میان کارگردانهای هالیوودی در چند وقت گذشته به یکی از بحثهای داغ تبدیل شده است. در جوایز گلدنگلوب و بفتا نیز حضور نداشتن کارگردانان زن در میان نامزدهای جایزه بهترین کارگردانی انتقادات فراوانی برانگیخت.
منبع: خبرآنلاین به نقل از بیبیسی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رکورد سینمای آمریکا در دوران کرونا شکست
- «گودزیلا در برابر کونگ» رکورد «انگاشته» را هم شکست
- آیا روز کیانو ریوز در تقویمها ثبت میشود؟
- «انتقام جویان» فیلم سال شد؛ معرفی برگزیدگان مردمی سینمای آمریکا
- پیش تولید شروع شد / احتمال حضور تام کروز و امیلی بلانت در ادامه «لبه فردا»
- در جشنواره ساندنس اعلام شد: «زن شگفتانگیز ۳» ساخته میشود/ ابر قهرمان به دنیای امروز میآید
- جیمز کارن، بازیگر «ارواح خبیثه» درگذشت
- صفکشی دوباره ستارگان سینما مقابل ترامپ برای تبعیض علیه مهاجران
- دنیس آکیاما بازیگر سرشناس سینما بر اثر سرطان درگذشت
- درگذشت بازیگر جوان سینمای آمریکا در ۲۰ سالگی
- حضور چهرههای سرشناس سینمای آمریکا در کمپینی برای نجات یک کودک بیمار
- راهیابی سه فیلم ایرانی به جشنوارهای در آمریکا
- سی و سومین فیلم دیزنی میلیارد دلاری شد/ عبور «پلنگ سیاه» از یک میلیارد دلار
- از «بازی تاج و تخت» تا «جنگ ستارگان»؛ معرفی برترینهای انجمن طراحان لباس آمریکا
- پایان حکمرانی «جومانجی» با اکران «علاج مرگ» در سینماهای آمریکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





