دختر «اورسن ولز» از کمپانی «نتفلیکس» تقاضا کرد اجازه دهد آخرین فیلم ساخته پدرش در جشنواره کن ۲۰۱۸ به نمایش گذاشته شود.
به گزارش سینماسینما، کمپانی «نتفلیکس» که قرار بود امسال با چندین فیلم در جشنواره کن حاضر شود در واکنش به تغییر قوانین جشنواره کن و الزام اکران فیلمهای بخش رقابتی در سینمای فرانسه از جشنواره کن ۲۰۱۸ کنار کشید و تولیدات این کمپانی آمریکایی در جشنواره امسال حاضر نخواهند بود، یکی از این فیلمها «روی دیگر باد» فیلم ناتمام «اورسن ولز» کارگردان بزرگ تاریخ سینما بود که پس از ۴۰ سال و به همت کمپانی «نتفلیکس» تکمیل شده بود.
بر اساس قوانین جشنواره کن از امسال فیلمهایی که در بخش رقابتی این رویداد سینمایی پذیرفته شوند باید پس از جشنواره در سینماهای فرانسه اکران شوند و با توجه به این که کمپانی «نتفلیکس» اصولا هیچ یک از آثارش را اکران عمومی نمیکند، این موضوع مورد اختلاف جشنواره کن و «نتفلیکس» قرار گرفت و درنهایت کمپانی آمریکایی تصمیم گرفت مانع از حضور تمام محصولات جدیدش در جشنواره امسال شود.
«بتریس ولز» دختر «اورسن ولز» و همچنین «فیلیپ ژان ریمسا» تهیهکننده این فیلم با صدور بیانیهای از کمپانی «نتفلیکس» خواهش کردهاند از تصمیم خود مبنی بر عدم نمایش فیلم «روی دیگر امید» در جشنواره کن صرف نظر کند.
«ولز» ساخت این فیلم را در سال ۱۹۷۰ آغاز کرد و مراحل فیلمبرداری آن تا شش سال به دلیل تغییر بازیگران و فیلمنامه و همچنین مسائل مالی به طول انجامید، اما پس از پایان فیلمبرداری، نگاتیوها بایگانی شدند و منازعات حقوقی بر سر این که مالک اصلی فیلم چه کسی است «اورسن ولز» را از ادامه کار و نهایی کردن فیلمش بازداشت و او تنها ۴۰ دقیقه از فیلم را تدوین کرده بود.
«روما» جدیدترین ساخته «آلفونسو کواران» نیز یکی از گزینههای مسلم حضور در بخش رقابتی جشنواره کن امسال بود که این فیلم نیز از سوی «نتفلیکس» از جشنواره کنار گذاشته شده است.
«تیری فرمائو» دبیر جشنواره کن در این باره میگوید: “ما هر دو یک مشکل داریم. نتفلیکس دارای مدل اقتصادی است که بر اساس آن نمیخواهند آن را تغییر دهند و فرانسه نیز دارای قانونی است که میگوید فیلمها باید در این کشور اکران شوند. سال گذشته دو فیلم از محصولات «نتفلیکس» در کن به نمایش گذاشته شدند اما در نهایت این دو فیلم در فرانسه اکران نشدند و من تا آستانه از دست دادن شغلم پیش رفتم. اما امسال به آنها گفتیم که مراقب باشند چون این یک قانون است. «نتفلیکس» میتوانست فیلم «روما» را در بخش غیررقابتی کن داشته باشد یا میتوانست استثناء قائل شود و این فیلم را در فرانسه اکران کند تا ما بتوانیم میزبان آن در بخش رقابتی باشیم. من هنوز امیدوارم «نتفلیکس» این کار را انجام دهد.
«نروژ» ساخته «پل گرینگرس» و «تاریکی را نگه دار» به کارگردانی «جرمی سالنیر» از دیگر محصولات «نتفلیکس» هستند که امسال فرصت حضور در جشنواره کن را از دست دادند.
هفتادویکمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۸ می (۱۸ اردیبهشت) با نمایش فیلم «همه میدانند» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی افتتاح میشود و تا ۱۸ می ( ۲۸ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت.
امسال «کیت بلانچت» ریاست هیئت داوران بخش رقابتی را بر عهده دارد.
منبع: ایسنا به نقل از ایندیوایر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از ارادت تا نفرت/ نگاهی به فیلم «مرد سوم»
- «ساز دهنی» در بخش «ونیز کلاسیک» جشنواره ونیز به نمایش در میآید
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- سکانس طلایی/ نشانی از شر
- هشتاد سالگی اکران فیلم؛ اورسن ولز «همشهری کین» را بهترین فیلم تاریخ نمیدانست
- سکانس طلایی/ مرد سوم
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از قوانین باستر کیتون در خلق کمدی/ اورسن ولز درباره کیتون چه گفت؟
- سکانس طلایی/ همشهری کین
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- همشهری ولز/ نگاهی به فیلم «سوی دیگر باد»
- استقبال مردم ژاپن از فیلم برنده نخل طلای کن/ «دزدان فروشگاه» ۹ میلیون دلاری شد
- اختصاصی سینماسینما/ کارگردان ژاپنی برنده نخل طلای کن در فرانسه فیلم میسازد
- فیلم/ جایزه جعفر پناهی از فرانسه به تهران رسید
- جایزه فیلمنامه جشنواره کن در راه ایران/ دلنوشته مستانه مهاجر درباره فیلم جعفر پناهی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





