کارگردان فنلاندی روایت جدیدی از زندگی «جی.آر.آر تالکین» ـ نویسنده مطرح انگلیسی ـ را جلوی دوربین میبرد.
به گزارش سینماسینما، «ورایتی» نوشت: کمپانیهای «فاکس سرچلایت» و «چرنین اینترتینمنت» از سال ۲۰۱۳ پروژه ساخت فیلم زندگی «جی.آر.آر تالکین» رماننویس مطرح انگلیسی را در دست داشتند و اخیرا اعلام کردند «دم کاروکاسکی» فیلمساز فنلاندی ساخت این اثر را به دست گرفته است.
«تالکین» که بیشتر برای نگارش مجموعه رمانهای «ارباب حلقهها» و «هابیت» شهرت دارد، سال ۱۹۷۳ درگذشت اما طی دهههای اخیر مجموعه فیلمهای سینمایی پرفروشی براساس کتابهای او روی پرده رفته است.
«دیوید گلیسون» و «استفن برزفورد» نویسندگان فیلمنامه این اثر زندگینامهای هستند و بیشتر روی موضوعاتی چون عشق، دوستی، الهام هنری، دوران مدرسه و جنگ جهانی اول در زندگی «تالکین» متمرکز شدهاند.
«کاروکاسکی» فیلمهایی چون «خانه پروانههای سیاه»، «قلب شیر» و «تام اهل فنلاند» را کارگردانی کرده است.
پیش از این هم اعلام شده بود فیلمی به نام «میانزمین» داستان زندگی «تالکین» نویسنده انگلیسی را ـ از تجربیات او در زمان جنگ جهانی اول تا جایی که نگارش رمانهای «ارباب حلقهها» و «هابیت» ختم شده ـ روایت میکند. «انگوس فلچر» پس از شش سال تحقیق در مصاحبهها و آرشیوهای مربوط به «تالکین» متن فیلمنامه این پروژه را به نگارش درآورد. «جیمز استرانگ» که پیشتر هم در ساخت قسمتهایی از «داونتاون ابی» دست داشته، کارگردانی «میانزمین» را به عهده گرفت.
«جان رونالد روئل تالکین» سوم ژانویه ۱۸۹۲ به دنیا آمد. این نویسنده و زبانشناس انگلیسی از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۵۹ استاد زبانشناسی تاریخی در دانشگاه آکسفورد بود. او علاوه بر کتابهای «ارباب حلقهها» و «هابیت» که معروفتر و شناختهشدهتر هستند، آثار داستانی دیگری به نامهای «سیلماریلیون»، «ماجراهای تام بامبادیل» و «میرود راه پیوسته تا آن سو» را نوشته است. «تالکین» علاقه وافری به ساختن زبانهای علمی یا فراساخته داشت و شاید تنها کسی باشد که ۱۵ زبان ساخته است.
«تالکین» پس از درگرفتن جنگ جهانی اول، از سال ۱۹۱۶ تا ۱۹۲۰ در ارتش انگلیس خدمت میکرد. او طی دوران فعالیت در کالج «پمبروک» دو رمان نوشت. اولین قسمت رمانهای «هابیت» سال ۱۹۳۷ منتشر شد.
او بعد از آن تا سال ۱۹۴۹ مجموعه رمان «ارباب حلقهها» را به نگارش درآورد. این رمانهای قرار بود تنها دو جلد باشد اما تبدیل به یکی از پرفروشترین مجموعه رمانهای تاریخ ادبیات انگلیسی شد که تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. این نویسنده مطرح در دوم سپتامبر سال ۱۹۷۳ در سن ۸۱ سالگی بدرود حیات گفت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





