بازیگر برنده دو جایزه اسکار در یادداشتی در مجله تایم، کاخ سفید ترامپ را “دشمن ملت” توصیف کرد.
به گزارش سینماسینما، شان پن در یادداشتی که به مناسبت هشتمین سالگرد زمینلرزه ویرانگر سال ۲۰۱۰ در هائیتی در هفتهنامه تایم منتشر شد، اظهارات “شرمآور” دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا درباره مهاجران اهل هائیتی و آفریقایی را محکوم کرد.
بازیگر آمریکایی که مؤسس جی/پی یک سازمان کمکهای بشردوستانه به هائیتی است، در یادداشت خود به این اشاره کرده است که چگونه بهعنوان یکی از ۳۰ داوطلب به مردم هائیتی کمک کرد تا بعد از فاجعه مرگبار، کشور خود را از نو بسازند.
او نوشت: در این زمینِ رنگ و رو رفته که به آن خانه میگوییم، مردم هائیتی همسایههای ما هست که حمایت از آنها هم خطمشی آمریکای بزرگ است و هم یک وظیفه مقدس. در حالی که مهاجران هائیتیایی عموماً با سطوح پایینتر آموزش و درآمد در مقایسه با عامه مردم، به ایالات متحده میآیند، آنها در مقام پدر و مادر خود را قربانی میکنند و پول جمع میکنند تا مطمئن شوند فرزندانشان بیشترین فرصت را اینجا دارند. آنها مؤثر هستند. و ارزشی که آنها به جامعه آمریکا اضافه میکنند، غیر قابل بحث است.
پن افزود: نقش و روح این مهاجران، بهعنوان شهروندان آمریکایی و بهعنوان شهروندانی که سرزمین مادری خود را محترم میشمارند، شاید بزرگترین نمادی باشد که به آمریکا، بزرگی میبخشد…
ترامپ روز پنجشنبه ۱۱ ژانویه در جلسهای با حضور نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات کنگره درباره مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و برخی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کردهاند، گفت: چرا افرادی را که از کشورهایی که چاله مستراح هستند به اینجا راه میدهیم؟
ترامپ این سخنان را در نشستی که برای بررسی اصلاح قوانین مهاجرتی برگزار شده بود، بر زبان آورد. انتشار این سخنان با واکنش گسترده همراه شد.
پن در بخش دیگر یادداشت خود با اشاره به سخنان ترامپ، نوشت: ما امروز باید متانت، شجاعت، فقدان، مشقت و دلاوری آنها را تصدیق کنیم… اظهارات رئیس جمهور دونالد ترامپ در توصیف مردم باشکوه آفریقا، السالوادور و هائیتی خیلی بدتر از بیتوجهی محض یا حتی ملیگرایی است. آن استانداردها بهاندازه کافی شرمآور نیستند.
پن که برای فیلمهای “رود میستیک” و “میلک” دو بار برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شده است. یادداشت خود را با دعوت به اتحاد به پایان رساند و کاخ سفید ترامپ را “دشمن ملت” توصیف کرد.
او نوشت: راه حل اختلافات فعلی در کاخ سفید نیست. در عوض ما اتحاد خود را زمانی پیدا خواهیم کرد که متوجه شویم رئیس جمهور فعلی که انتخاب کردهایم – و شاید برای اولین بار – دشمنِ همدردی است. در واقع، ما نهتنها میتوانیم با خودمان متحد شویم بلکه میتوانیم با آفریقا، السالوادور، هائیتی، مکزیک، خاورمیانه و فراتر از آنجا اتحاد برقرار کنیم، اگر متوجه شویم که دونالد ترامپ دشمن آمریکاییها، جمهوریخواهان، دمکراتها، مستقلها و هر بچهای است که تازه به دنیا آمده است. او دشمن بشر است. او بهراستی دشمن ملت است.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- تجلیل جشنواره مراکش از شان پن، کراننبرگ و نعمیه المشرقی
- رابرت دنیرو: دلقکها را تا زمانی که به دیکتاتورهای شرور تبدیل شوند، جدی نمیگیریم!
- بازی برای پل توماس اندرسون؛ لئوناردو دیکاپریو و شان پن همبازی شدند/ گرانترین فیلم کارگردان
- شرکت در کنفرانس بینالمللی؛ شان پن از اثرات منفی رسانههای اجتماعی میگوید
- «می دسامبر» در صدر آرای منتقدان کن
- «مگسهای سیاه» شان پن «کن» را شوکه کرد!/ هرج و مرج در نیویورک
- شان پن: به جای ویل اسمیت به زلنسکی اسکار میدادید
- جشنواره برلین با پیام زلنسکی افتتاح خواهد شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- اهدای جایزه بشردوستی باب هوپ به شان پن
- شان پن در نقش خودش بازی میکند/ حضور در یک سریال جنگی
- شان پن در تدارک ساخت ماجرای واقعی قتل چهار زن آمریکایی
- جولیا رابرتز و شان پن در سریال «شعلهور»/ رسوایی سیاسی و فروپاشی یک ازدواج
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





