مراسم گلدن گلوب هفتم ژانویه به صورت زنده از ان. بی. سی. پخش خواهد شد. سینماسینما، منیر کیاحمدی: «شکل آب»، «پُست»، «سه بیلبورد بیرون از اِبینگ، میسوری» و «خانم بِرد» همگی در چند بخش نامزد شدند.
در دسته بندی های تلویزیونی، نامزدهای قابل پیش بینی مثل «دروغ های کوچک بزرگ» و «داستان پیشخدمت» در کنار تازه واردهایی مانند «خانم مایسل حیرت انگیز» قرار گرفتند.
رأی دهندگان گلدن گلوب به فیلم های مختلف زیادی رأی دادند. آن ها نمایشنامه های کوتاه تر مثل «سه بیلبورد خارج از اِبینگ، میسوری» را که پیش از این وارد رقابت اسکار شده است را از تلاش ثانیه های آخر ریدلی اسکات برای حذف کِوین اسپیسی از فیلم «تمام پول جهان» حمایت کرده و از تنوع در میان نامزدها استقبال کردند.
اما نقاط ضعف و اشتباه های مهمی نیز وجود داشت. «مریض بزرگ» که انتظار می رفت جایزه بهترین کُمدی و فیلمنامه را در میان دیگر فیلم ها دریافت کند کاملاً نادیده گرفته شد. و در میان شو های تلویزیونی «معاون رئیس جمهور» و «شفاف» بر خلاف تصور اصلاً به مراسم راه پیدا نکردند.
بیشترین تعداد نامزدها با هفت عنوان نامزدی در رشتههای مختلف به فانتزی «گیلر مو دل تورو» یعنی، «شکل آب» برای بهترین فیلمنامه، کارگردانی، بازیگر زن(سالی هاکینز)، بازیگر نقش مکمل زن(اوکتاویا اِسپنسر) و بازیگر نقش مکمل مرد(ریچارد جنکینز) اختصاص یافت. فیلم هایی که هر یک با نامزد شدن در شش بخش رقابت نزدیکی با این فیلم دارند عبارتند از: «پُست»، که داستان آن در مورد رسوایی سیاسی واترگیت و کشمکش های کاترین گراهام برای هدایت واشنگتن پُست است و «سه بیلبورد» درباره یک مادر(که نقش آن را فرانسیس مَک دورماند، نامزد بهترین بازیگر زن) است که مسئولین قانونی محلی را برای یافتن قاتل دخترش کنار می زند.
همه این فیلم ها توسط شرکت فاکس قرن ۲۰ تهیه شده اند، که شرکت های فیلمسازی با ۲۷ نامزد را هدایت کرد و ۱۵ تای آن ها برچسب کیفیت ویژه فاکس سرچ لایت را دارا هستند.
استیسی اسنایدر، مدیر فیلم شرکت فاکس می گوید:”هر سه فیلم از فیلم ساز هایی هستند که حرف مهمی برای گفتن دارند-بدون مصالحه، منحصر به فرد، قوی، صدای نویسنده. من افتخار می کنم که ما به عنوان شرکتی برای این نوع فیلم سازی خود را از دیگر شرکت ها متمایز ساخته ایم.”
«دان کِرک» فیلم حماسی کریستوفر نولان مربوط به جنگ جهانی دوم و روایت عاشقانه «مرا با نام خودت صدا بزن» از دیگر نامزدهای بهترین فیلمنامه هستند. رأی دهندگان فیلم آقای نولان را تأیید کردند در حالی که بر خلاف انتظار، «مرا با نام خودت صدا بزن» اثر لوکا گوآدا نینو مورد بی مهری واقع شد.
جایزه گلدن گلوب توسط اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود که گروهی از خبرنگارهای آزاد هستند و تنها ۸۹ نفر از آن ها رأی می دهند داده می شود. استودیوها به راحتی می توانند اعضا را کنترل کرده و تحت تأثیر قرار دهند، مدتهاست که شهرت و اعتباری که این گروه مدعی آن بود منسوخ شده است. و جایزههای برتر اغلب به شیوههای حیرتآوری به دو بخش دراما و کُمدی تقسیم میشوند؛ تقریباً در حال حاضر فیلم کمدی – وحشت «گریز» در قسمت بهترین کمدی موزیکال نامزد شد.(حمایت کنندههای آن به معرفی این فیلم در یونیورسال پرداختند و ماه گذشته به منظور دستیابی به شانسهای بهتر، در اینترنت سر و صدای زیادی به راه انداختند)
«گریز» با فیلم موزیکال پی. تی. بارنِم یعنی «بزرگ ترین شومن» رقابت می کند. کمدی تاریک رقص روی یخ «من، تونیا»؛ «هنرمند فاجعه» که فیلمی درباره یک فیلم است و «خانم بِرد» نمایش کمدیای که مربوط به وارد دنیای بزرگسالی شدن است، دیگر نامزدهای این بخش است.
اما زمانبندی در تجارت سینما بسیار حائز اهمیت است و رأی دهندگان جایزه آکادمی که ۸۴۰۰ نفر هستند تنها باید به گلدنگلوبز توجه داشته باشند. هفتاد و پنجمین مراسم گلدنگلوبز در تاریخ هفتم ژانویه با میزبانی سِت مییرز به صورت زنده از ان. بی. سی. پخش خواهد شد؛ و نامزدهای اسکار بیست و سوم ژانویه توسط آکادمی هنر و دانش های تصویر متحرک اعلام خواهد شد.
این رقابت اسکار، اولین مراسم در تقریباً سی سال اخیر است که بدون هاروی واینستین، کسی که تلاش می کند با زد و بند در این بین جایی برای خود باز کند برگزار می شود. این مراسم تاکنون برای همه میان«پُست»، «دان کِرک»، «مرا با نام خودت صدا بزن»، «خانم بِرد» و دیگران رقابتی برای دستیابی به موقعیتی خاص است.
در میان دستهبندیهای تلویزیونی، «دروغ های کوچک بزرگ» محصول شبکه HBO به عنوان فیلمی برای رقابت با دیگر رقیب ها ظاهر شد. در شش بخش از جمله، بهترین سریال محدود و بهترین بازیگران نقش زن برای هر چهار بازیگر زن- ریس ویتراسپون و نیکول کیدمن در دسته نقش اول و لورا دِرن و شایلین وودلی در نقش مکمل زن. این فیلم به HBO کمک کرد تا در دوازده قسمت نامزد دریافت جایزه شود که بیشترین تعداد برای شبکه های تلویزیونی است.
نِت فیلیکس با نُه نامزدی، که شامل بهترین فیلمنامه برای “تاج” و “چیزهای عجیب” است در رده دوم قرار گرفت. دیگر نامزدهای بهترین فیلمنامه قابل پیش بینی بودند: “بازی تاج و تخت”، “داستان پیشخدمت” و “این ما هستیم”. بهترین نامزدهای کمدی به “Will & Grace “، “Black- ish”، “همه کاره و هیچ کاره”- طبق انتظار- و دو سریال جدید: “خانم مایسل حیرت انگیز” روی آمازون(جدیدترین کار سازنده “دختران گیلمور”، اِمی شِرمن پالادینو) و “SMILF” سریالی که در آن فرنکی شا به عنوان یک مادر مجرد از طبقه کارگر در بستون هنرنمایی می کند.
آلفره وودارد، گَرت هدلند، کریستین بِل و شارون استوندر یک برنامه سحرگاهی در هتل هیلتون بِورلی به وقت اخبار صبحگاهی ساحل شرقی نامزدها را اعلام کردند؛ قبل از ساعت ۵ صبح به وقت معمول آمریکا و کانادا خبر را اعلام کردند تا هفتاد و پنجمین سالگرد جایزه ها را جشن بگیرند.
این فیلم که به نقش خانم گراهام در انتشار روزنامه پنتاگون می پردازد، تلاش می کند تا عقب نشینی کند: این فیلم زودتر از تاریخ ۱۲ ژانویه نمی تواند به پخش گسترده برسد ولی اشتیاق اولیه بسیار قوی عمل کرده است- هیئت مدیره ملی بازبینی آن را به عنوان بهترین فیلم سال معرفی کرد- و رأی دهندگان گلوب با نامزد کردن آن در چهار دسته بندی بزرگ: بهترین فیلمنامه، کارگردان(اسپیلبرگ)، بازیگر زن(مرلی استریپ) و بازیگر مرد(تام هَنکس) آن را به فیلمی درخشان تبدیل کرد. همچنین این فیلم برای فیلمنامه، نوشته لیز هانا و جاش سینگر و ارائه آن توسط جان ویلیامز نیز نامزد شده است.
از آنجایی که اتحادیه خبری جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین کمدی را می دهد، اکثریت اعضای هالیوود به منظور تشخیص این که در حقیقت کدام فیلم در صدر جدول گلوب قرار می گیرد، نامزدی کارگردانها را در نظر می گیرد. پیوستن استیون اسپیلبرگ، کریستوفر نولان، دِل تورو به مارتین مک دونا، کسی که “سه بیلبورد” را نوشت و کارگردانی کرد و آقای اسکات که ناگهان قسمت های وحشتناک آدم ربایی “تمام پول جهان” را بعد از آقای اسپیسی، از ستاره های اصلی آن که در یک نزاع مربوط به رسوایی سوء رفتار جنسی درگیر شد، میتواند این بخش را جذاب کند.
جایگزینی آقای اسپیسی با کریستوفر پلامر نامزد نقش مکمل نیز و در کمال ناباوری، میشل ویلیامز، که به عنوان مادر از خود گذشته جِی. پال گتی سوم که در سال ۱۹۷۳ ربوده شد همراه خانم استریپ، خانم مُک دورماند و خانم هاکینز بهترین بازیگر زن نمایشی این دو رشته را با جذابیتهایی همراه کرده است. جسیکا چَستین نیز (“بازی مالی”) در این دسته قرار گرفت.
منبع: نیویورک تایمز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- پس از هفت ماه؛ فیلمبرداری «اودیسه»ی نولان به پایان رسید
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- با رای ۱۰۰ منتقد؛ «آروارهها» و «فهرست شیندلر» در صدر بهترین فیلمهای اسپیلبرگ
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- لوگان مارشال-گرین به «اودیسه» پیوست/ کاسمو جارویس از فیلم نولان جدا شد
- آیا «اودیسه»ی نولان موفقیت «اوپنهایمر» را تکرار خواهد کرد؟
- با حضور مریل استریپ؛ ساخت «شیطان پرادا میپوشد۲» آغاز شد
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- بازیگرانی که بدنشان را وقف سینما کردند/ سینما یا قربانگاه؟
- فیلمی با بودجه حدودی ۲۵۰ میلیون دلار؛ «اودیسه» نولان به نیمه راه رسید
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





