سید رضا صائمی
چند روز پیش که درباره سری جدید برنامه هفت نوشته بودم در پایان قول داده بودم که اگر هفت در خط سیر خود خطا کند اولین نفری خواهم بود که درباره آن خواهم نوشت. گمان نمی کردم این اتفاق به این زودی و در فاصله چند روز بعد از یاداشت اول رخ دهد اما مگرمیشود حاج حسین فرح بخش را به هر محفل و رسانه ای دعوت کنند و او سخنی از سر تفرعن و تکبر و لودگی نزند! فارغ از ادبیات لمپنیسمی که شایسته یک برنامه فرهنگی و اساسا هر محفل فرهنگی نیست او چنان سر از بی مهری و رانت خواری برخی در سینما می زند که یادش رفته نام خودش در صدر این فهرست است! چنان از سینمای خود دفاع می کند که یادش رفته بخشی از سطحی نگری و تنزل ذائقه مخاطب سینمای ما محصول بسیاری از آثاری است که او درسینما تهیه کرده است! کسی که زبانش ازادب تهی بوده و گفتارش سرشار از واژه های چاله میدانی است ادبیات مرسوم سینمایی را به چالش می گیرد و واژه “فیلمفارسی”دکتر هوشنگ کاووسی تمسخر می کند که گویی ادبیات سینمایی ما باید مبتنی برادبیات گفتاری او بازتعریف شود.
عجیب است چطورکسی که معتقد است مردم نمی دانند منقد خوردنی است یا پوشیدنی و اساسا با چیزی به اسم عقلانیت و منطق نقد و تحلیل سر جنگ دارد چطور به خود اجازه می دهد که به زعم خویش به نقد این و آن بپردازد و اصلا چرا باید در برنامه ای که قرار است ناقد سینمای ایران باشد با کسی گفتگو کند که اساسا نقد را به رسمیت نمی شناسد و منتقد را از خوراک و پوشاک تشخیص نمی دهد! حسین فرح بخش بار دیگر بی ربط و با ربط نسبت به سینمای هنر و تجربه عقده گشایی می کند و آن ها را فیلمهایی معرفی می کند که کارگردان ها برای عمه خود می سازنند! چطور فیلمسازی که خود را از شجره طیبعه سینمای ایران می داند نسبت به هم صنفان خود اینگونه توهین آمیز برخورد کرده و منتقدان خود و آثارش را متهم به نفهمی می کند! آقای فرح بخش مگر مخاطبانی که به تماشای فیلم های هنر و تجربه می روند مردم نیستند که همچون سیاستمداران نخ نما شده برای توجیه عملکرد خویش هی ثوپ را به زمین مردم انداخته، پشت مردم سنگر می گیرید و آنها را ولی نعمت خود می دانید! آیا مردم تنها همانهایی هستند که فیلم های شما را می بینند! آیا این همه مخاطبی که به پای تماشای ماهی و گربه و پرویز نشسته اند مردم نیستند!
هفت قرار بود و قرار است کانونی فرهنگی و مجله ای تصویری برای نقد و بررسی مشکلات و مسائل سینمای ایران باشد و حتی به زعم سردبیر جدیدش سینمای ایران را نجات دهد آیا با حضور فرح بخش ها می توان به سینمای فراخ تری امیدوار بود! آیا با ادبیات خشن و پر تنش او می توان به آرامش در سینمای ایران کمک کرد؟ او همیشه چنان شمشیر از غلاف کشیده و گرز به دست گرفته و فریاد زنان سخن می گوید که انگار به میدان جنگ آمده نه میدان نقد!کسی که تنها خط و سیر خود را در فیلمسازی، صراط مستقیم سینمای ایران میداند و سینمای دلالی را به نام سینمای تجاری به مخاطب حواله می کند و در کانون مناقشات سینمایی، اردوکشی خیابانی راه می اندازد چه گره ای از سینمای ایران را باز میکند! آنها که خود گره افکنی می کنند گره گشایی نمی دانند و این شلوغ بازی و بازار گرمی هایشان نیز تنها تعلیق بخشیدن به این نمایش پوشالی است! هفت جای این هفت خط بازی ها نیست! سینمای ایران برای عبور از این بحران به تامل و آرامش نیاز دارد نه تخریب و تنش!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- ساداتیان در برنامه «هفت» مطرح کرد/ سینما، آنقدر که مردم را میترسانند ترسناک نیست
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- تیغ و ابریشم/ نگاهی به تناقضات مسعود فراستی در برنامه هفت؛ یک آلزایمر سینمایی!
- لطفاً کمی انصاف داشته باشید/ یادداشتی در تقبیح سخنان محمدتقی فهیم در برنامه هفت
- ۷ دلیل که برنامه هفت را دچار سقوط وحشتناک کرده/ هفت نه؛ نهایتا سهونیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس
- پرورش نسل آینده تئاتر ایران؛ جشنواره تئاتر «خوشه پروین» به دنبال کشف استعدادهای کارگردانان زن جوان است
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!