سینماسینما،ایلیا محمدی نیا:
به وقت شام اکشن با طعم هالیوود
در سینمای حاتمی کیا فیلم به” وقت شام” رویکردی تازه در کارنامه این فیلمساز باسابقه محسوب نمی شود.او پیش از این در فیلم های”چمران” و “بایگارد” هم همین رویکرد را داشت.در دوفیلم ذکر شده سینمای گفت و گو محور حاتمی کیا همنشین دیگری پیدا کرده بود یعنی حادثه و اکشن به سبک وسیاق سینمای هالیوود.حال در به وقت شام این نگاه بسیار پررنگ تر از فیلم های پیشین شده است.دیگر کمتر شاهد دیالوگ های آتشین و گاه خطابه گونه. آثار متاخرحاتمی کیا هستیم.حال آنچه که چربش بیشتری در فیلم او داردپرداختن به حادثه و اکشن در پیشبرد قصه و هدف مورد نظر اوست از این منظر باید جدیدترین ساخته حاتمی کیا را موفق ترین ساخته او دانست.هرچند این امر چندان به مذاق دوستداران سینمای او خوش نخواهد آمد
☀️☀️
خجالت نکش”طناز و شریف
رضا مقصودی را همیشه در قامت فیلمنامه نویس دیده ایم اما با فیلم خجالت نکش نشان داد فیلمساز خوبی هم هست.ویژگی بارز فیلم بازی های درخشان شبنم مقدمی و احمد مهرانفر در کنار گریم خوب آن است. اما مهم تر از هر چیزی فیلمنامه طنز خجالت نکش است که در هیاهوی فیلم هایی که با هر قیمتی ولو شوخی های سخیف و تکیه کلام های لوس و گاه شرم آور خجالت نکش اثری شریف و محترم است.
☀️☀️
“امیر” خسته کننده و ملال آور
نیما اقلیا در امیر تلاش دارد فضایی سرد را در بستر داستان تنهایی آدم ها به تصویر بکشد.او انقدر نگران به تصویر کشیدن تنهایی کاراکترهای فیلمش است که به قصه کمرنگ فیلمش قانع نیست و تنهایی را در سراسر فیلم با قاب بندی های تکار شونده که در انتها سرانجامی نمی یابد به رخ مخاطبش می کشد.اما نکته در اینجاست که پیش از هر چیز آدم های فیلمش بیشتر از آنکه از تنهایی و فقدان عشق رنج ببرند از بی هویتی و معلق بودن در عذاب هستند که این امرناشی از فیلمنامه ای لاغر با قصه ای فقدان جذابیت است.
امیر بی هیچ دلیل قانع کننده ای ملال آور است.
☀️☀️
“لاتاری” مهدویان عقب گردی بزرگ
لاتاری غافلگیر کننده شروع می شودوتا نیمه فیلم ادامه می یابد اما با تغییر لوکیشن فیلم از تهران به دبی به یک باره همه چیز ناامیدکننده می شود.فیلمنامه دوپاره در کنار کارگردانی سرگردان بخش دوم که ناشی از عدم درک و شناخت اتمسفر و لوکیشن خارج از کشور است و در نتیجه عدم اعتماد به نفس کارگردان باهوشی که می شناسیم موجب شده است.لاتاری تبدیل به اثری بی رمق و خسته کننده شود. به نظر می رسد مهدویان در کنار ادای دینش به فیلم های قیصر و آژانس شیشه ای نیم نگاهی عمیق به گیشه داشته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
- حسن عباسی:به وقت شام در مقابل هزارپا ساخته شد/فقط فیلمهای دفاع مقدس موثرند
- محمدحسینمهدویان: دیگر فیلم سیاسی نمیسازم/ باید سینمای موردعلاقهام را نجات دهم
- پخش «به وقت شام» برای نخستین بار از تلویزیون
- ادعای روزنامه جوان: فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» با امضای ترامپ به اسکار رفت/ چرا «به وقت شام»را نفرستادید؟
- حاتمی کیا در نشست خبری «به وقت شام» : از برخورد حاج قاسم سلیمانی با فیلمم میترسیدم
- قیصر علیه منافع ملی/ نگاهی به فیلم «لاتاری» به بهانه پخش در نمایش خانگی
- نامزدهای بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران اعلام شدند/ پیشتازی «بدون تاریخ، بدون امضا» در ۱۰ رشته
- زیبا کرمعلی و نادر سلیمانی به «دینامیت» پیوستند
- بعد از ۱۰۰ روز اکران/ به دلیل تداوم فروش فیلم هایی که سینماهایشان را پس نمی دهند!
- غیرت شیشهای: خوانشی بینامتنی از فیلم «لاتاری»
- احمد طالبی نژاد : لاتاری و آیینه بغل هم فیلمفارسی اند
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





