
سینماسینما: احسان رفیعی * :
تلفن همراه در ایران ابزار شیکی است که معمولا خریداران هم به دنبال شیکترین مدلهای آن هستند؛ خرید تلفنهای شیک با امکانات زیاد و استفاده اندک!
کاربران از ابتداییترین امکانات تلفن همراه مثل فعالیت در شبکههای اجتماعی یا عکسبرداری ساده یا ابزار تماسهای صوتی و وسیلهای برای بازی و سرگرمی استفاده میکنند و کمتر کسی از صدها کاربرد این تلفنها که با نصب اپلیکشینهای مختلف قابل دسترس است، آشنایی دارد؛ کاربردهایی که گاه میتواند از نقش یک تلفن همراه ساده فراتر برود و برای کاربر نقش یک رسانه قدرتمند را بازی کند.
کمتر کسی می داند چندین فیلم سینمایی مهم با استفاده از همین گوشیهای تلفن ساخته شده است. فیلم «Unsane» یا «دیوانه» که به کارگردانی «استیون سودربرگ» با گوشی آیفون تصویربرداری شده، در جشنواره فیلم برلین نیز جزو ۱۹ فیلم برتر و کاندیدای دریافت خرس طلایی شده است. کمتر کسی میداند فیلم بلند نارنگی (Tangerine) به کارگردانی شان بیکر با نصب یک اپلیکشین روی تلفن همراه ساخته شده است. شاید این دو مثال مهم کافی باشد تا عملکرد و قابلیت گوشیهای هوشمند برای مخاطبان مشخص شود.
گوشی iphone X با کیفیت فیلمبرداری ضبط ویدیو ۴k با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه و ویدیوی صحنه آهسته ۱۰۸۰p با تعداد ۲۴۰ فریم بر ثانیه نمونهای از همین گوشیهاست که با لنز تله فوتو و دیافراگم f/2.4 و با قابلیت تثبیتگر چشمی تصویر دوگانه آن قابلیت استفاده به عنوان ابزار ساخت فیلم را دارد. قابلیتهای ویدیویی این تلفن همراه با دوربین فیلمبرداری حرفهای لومیس GH5 پاناسونیک به عنوان پرچمدار دوربینهای فیلمبرداری شرکت پاناسونیک مقایسه شده است.
گلکسی اس۹ پلاس ساخت شرکت سامسونگ نیز از همان مدل گوشیهای هوشمند است که با قابلیت دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و با کیفیت۴k با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و فیلمبرداری فوق آهسته اچ دی۷۲۰p با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه امکان ساخت فیلم را به کاربران میدهد.
هرچند میتوان از تلفنهای همراه به عنوان ابزاری برای ساخت فیلم استفاده کرد اما این همه ماجرا نیست؛ این کار نیاز به لوازم جانبی و اپلیکشینهایی دارد که باعث کنترل بیشتر بر دوربین خواهد شد. یکی از این اپلیکیشنها Filmic Pro است. شان بیکر فیلم بلند نارنگی را با استفاده از همین اپلیکیشن ساخته است؛ فیلمی که به یکی از پربحثترین فیلمهای جشنواره ساندنس ۲۰۱۵ تبدیل شد. این اپلیکیشن امکاناتی در حد دوربینهای فیلمبرداری دستی و DSLR به کاربر میدهد و امکان کنترل کامل ISO، دریچه دیافراگم و سرعت شاتر از جمله امکانات این ابزار بینظیر است که شاید هنوز فیلمسازان جوان ایرانی کمتر از آن اطلاع داشته باشند؛ فیلمسازانی که شاید در این اندیشه هستند که با دوربینی بزرگتر به کیفیتی بهتر برسند.
هرچند تجریبات فیلمسازان مطرح خلاف این را ثابت میکند. نگاهی به آثار سینمایی بزرگ جهان که تنها با دوریبن موبایل و با استفاده از همین اپلیکیشنها ساخته شده، همین را میگوید.
* توسعه دهنده اپلیکیشن های موبایل
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





