
سینماسینما: احسان رفیعی * :
تلفن همراه در ایران ابزار شیکی است که معمولا خریداران هم به دنبال شیکترین مدلهای آن هستند؛ خرید تلفنهای شیک با امکانات زیاد و استفاده اندک!
کاربران از ابتداییترین امکانات تلفن همراه مثل فعالیت در شبکههای اجتماعی یا عکسبرداری ساده یا ابزار تماسهای صوتی و وسیلهای برای بازی و سرگرمی استفاده میکنند و کمتر کسی از صدها کاربرد این تلفنها که با نصب اپلیکشینهای مختلف قابل دسترس است، آشنایی دارد؛ کاربردهایی که گاه میتواند از نقش یک تلفن همراه ساده فراتر برود و برای کاربر نقش یک رسانه قدرتمند را بازی کند.
کمتر کسی می داند چندین فیلم سینمایی مهم با استفاده از همین گوشیهای تلفن ساخته شده است. فیلم «Unsane» یا «دیوانه» که به کارگردانی «استیون سودربرگ» با گوشی آیفون تصویربرداری شده، در جشنواره فیلم برلین نیز جزو ۱۹ فیلم برتر و کاندیدای دریافت خرس طلایی شده است. کمتر کسی میداند فیلم بلند نارنگی (Tangerine) به کارگردانی شان بیکر با نصب یک اپلیکشین روی تلفن همراه ساخته شده است. شاید این دو مثال مهم کافی باشد تا عملکرد و قابلیت گوشیهای هوشمند برای مخاطبان مشخص شود.
گوشی iphone X با کیفیت فیلمبرداری ضبط ویدیو ۴k با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه و ویدیوی صحنه آهسته ۱۰۸۰p با تعداد ۲۴۰ فریم بر ثانیه نمونهای از همین گوشیهاست که با لنز تله فوتو و دیافراگم f/2.4 و با قابلیت تثبیتگر چشمی تصویر دوگانه آن قابلیت استفاده به عنوان ابزار ساخت فیلم را دارد. قابلیتهای ویدیویی این تلفن همراه با دوربین فیلمبرداری حرفهای لومیس GH5 پاناسونیک به عنوان پرچمدار دوربینهای فیلمبرداری شرکت پاناسونیک مقایسه شده است.
گلکسی اس۹ پلاس ساخت شرکت سامسونگ نیز از همان مدل گوشیهای هوشمند است که با قابلیت دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و با کیفیت۴k با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و فیلمبرداری فوق آهسته اچ دی۷۲۰p با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه امکان ساخت فیلم را به کاربران میدهد.
هرچند میتوان از تلفنهای همراه به عنوان ابزاری برای ساخت فیلم استفاده کرد اما این همه ماجرا نیست؛ این کار نیاز به لوازم جانبی و اپلیکشینهایی دارد که باعث کنترل بیشتر بر دوربین خواهد شد. یکی از این اپلیکیشنها Filmic Pro است. شان بیکر فیلم بلند نارنگی را با استفاده از همین اپلیکیشن ساخته است؛ فیلمی که به یکی از پربحثترین فیلمهای جشنواره ساندنس ۲۰۱۵ تبدیل شد. این اپلیکیشن امکاناتی در حد دوربینهای فیلمبرداری دستی و DSLR به کاربر میدهد و امکان کنترل کامل ISO، دریچه دیافراگم و سرعت شاتر از جمله امکانات این ابزار بینظیر است که شاید هنوز فیلمسازان جوان ایرانی کمتر از آن اطلاع داشته باشند؛ فیلمسازانی که شاید در این اندیشه هستند که با دوربینی بزرگتر به کیفیتی بهتر برسند.
هرچند تجریبات فیلمسازان مطرح خلاف این را ثابت میکند. نگاهی به آثار سینمایی بزرگ جهان که تنها با دوریبن موبایل و با استفاده از همین اپلیکیشنها ساخته شده، همین را میگوید.
* توسعه دهنده اپلیکیشن های موبایل
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





