سینماسینما، پرویز جاهد:
جشنواره فیلم فجر بعد ۳۶ سال همچنان گرفتار ممیزی و اعمال سلیقه های سیاسی و غیرسینمایی است.حضور افراد غیر متخصص در میان اعضای هیات انتخاب که به فیلم ها از دریچه تنگ سیاست نگاه میکنند،باعث شده مثل سال گذشته،تعدادی از فیلم ها بخاطر ممیزی و سیاه نمایی حذف شده و از رقابت جشنواره باز بمانند.من همه فیلم های حذف شده را ندیدم و نمی دانم چه تعدادی از آنها واقعا شایستگی نمایش در جشنواره و رقابت در بخش مسابقه را داشته اند اما در میان فیلم های حذف شده فیلم “آستیگمات” دومین ساخته ی “مجیدرضا مصطفوی”جوان خلاق و مستعد، فیلمی ست که روی مساله بسیار حساس و مهمی در جامعه ما انگشت گذاشته و آن بحران دوران بلوغ و مشکلات جنسی در میان کودکان است.مساله ای که “سینمای محافظه کار ایران” تاکنون جسارت پرداخت به آن را نیافته است .
“آستیگمات”این موضوع را در قالب ملودرامی خانوادگی مطرح میکند و نشان میدهد که
بی توجهی نظام آموزشی و پرورشی و خانواده ها به مساله بلوغ کودکان و نادیده گرفتن “نیازهای عاطفی و جنسی”آنها چه عواقب و تاثیرات روانی وحشتناکی می تواند روی آنها داشته باشد.
این فیلم از نظر ساختار سینمایی و کارگردانی نیز فیلم قابل دفاعی است و حذف آن از جشنواره هیچ توجیه قابل قبولی ندارد،آن هم در شرایطی که برخی فیلم های حاضر در بخش مسابقه جشنواره امسال از حد سیاه مشق های سینمایی دانشجویی فراتر نمی رود.
منبع: روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آستیگمات»؛ تنها در خانه
- «بی سروصدا» اواخر پائیز کلید میخورد
- بحران بلوغ بر بستری اجتماعی/ نگاهی به فیلم «آستیگمات»
- دنیای تلخ کسری ها در زندگی امروز/نگاهی به فیلم آستیگمات
- «آستیگمات»؛ فیلمی که صلاح نبود در «فجر» باشد!
- از امروز سینماها «آستیگماتی» می شوند/ اولین اکران مردمی، امروز در پردیس باغ کتاب
- «سرو زیر آب» و «آستیگمات» روی پرده میروند
- رضا صادقی برای آستیگمات می خواند
- زمان اکران «آستیگمات» مشخص شد
- صدور پروانه نمایش «آستیگمات» بعد از شش ماه
- گفتوگو با کارگردان «آستیگمات»/ مصطفوی: آشنازدایی را دوست دارم
- نامه اعتراضی کارگردان «آستیگمات» به دبیر جشنواره/ فیلم را تعمدی حذف کردند
- سهراب پورناظری موسیقی فیلم «آستیگمات» را میسازد
- «آستیگمات» به اصلاح رنگ رسید
- «آستیگمات» برای حضور در جشنواره فجر آماده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





