سینماسینما، پرویز جاهد:
جشنواره فیلم فجر بعد ۳۶ سال همچنان گرفتار ممیزی و اعمال سلیقه های سیاسی و غیرسینمایی است.حضور افراد غیر متخصص در میان اعضای هیات انتخاب که به فیلم ها از دریچه تنگ سیاست نگاه میکنند،باعث شده مثل سال گذشته،تعدادی از فیلم ها بخاطر ممیزی و سیاه نمایی حذف شده و از رقابت جشنواره باز بمانند.من همه فیلم های حذف شده را ندیدم و نمی دانم چه تعدادی از آنها واقعا شایستگی نمایش در جشنواره و رقابت در بخش مسابقه را داشته اند اما در میان فیلم های حذف شده فیلم “آستیگمات” دومین ساخته ی “مجیدرضا مصطفوی”جوان خلاق و مستعد، فیلمی ست که روی مساله بسیار حساس و مهمی در جامعه ما انگشت گذاشته و آن بحران دوران بلوغ و مشکلات جنسی در میان کودکان است.مساله ای که “سینمای محافظه کار ایران” تاکنون جسارت پرداخت به آن را نیافته است .
“آستیگمات”این موضوع را در قالب ملودرامی خانوادگی مطرح میکند و نشان میدهد که
بی توجهی نظام آموزشی و پرورشی و خانواده ها به مساله بلوغ کودکان و نادیده گرفتن “نیازهای عاطفی و جنسی”آنها چه عواقب و تاثیرات روانی وحشتناکی می تواند روی آنها داشته باشد.
این فیلم از نظر ساختار سینمایی و کارگردانی نیز فیلم قابل دفاعی است و حذف آن از جشنواره هیچ توجیه قابل قبولی ندارد،آن هم در شرایطی که برخی فیلم های حاضر در بخش مسابقه جشنواره امسال از حد سیاه مشق های سینمایی دانشجویی فراتر نمی رود.
منبع: روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آستیگمات»؛ تنها در خانه
- «بی سروصدا» اواخر پائیز کلید میخورد
- بحران بلوغ بر بستری اجتماعی/ نگاهی به فیلم «آستیگمات»
- دنیای تلخ کسری ها در زندگی امروز/نگاهی به فیلم آستیگمات
- «آستیگمات»؛ فیلمی که صلاح نبود در «فجر» باشد!
- از امروز سینماها «آستیگماتی» می شوند/ اولین اکران مردمی، امروز در پردیس باغ کتاب
- «سرو زیر آب» و «آستیگمات» روی پرده میروند
- رضا صادقی برای آستیگمات می خواند
- زمان اکران «آستیگمات» مشخص شد
- صدور پروانه نمایش «آستیگمات» بعد از شش ماه
- گفتوگو با کارگردان «آستیگمات»/ مصطفوی: آشنازدایی را دوست دارم
- نامه اعتراضی کارگردان «آستیگمات» به دبیر جشنواره/ فیلم را تعمدی حذف کردند
- سهراب پورناظری موسیقی فیلم «آستیگمات» را میسازد
- «آستیگمات» به اصلاح رنگ رسید
- «آستیگمات» برای حضور در جشنواره فجر آماده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





