سینماسینما، فرهاد خالدی نیک:
مشکل اصلی برخی از فیلم های به ظاهر ساختار شکن سینمای ایران این است که پرداختن به موضوعات و سوژه های به اصطلاح خط قرمزی را در دستور کار قرار می دهند اما بنا به دلایلی کم و بیش معلوم،در حد همان طرح موضوع باقی مانده و در نهایت مخاطب را با نوعی حس سرخوردگی مواجه می کنند. اتاق تاریک،تازه ترین ساخته روح الله حجازی،در زمره چنین آثاری قرار می گیرد. فیلم با قضیه گم شدن و سپس پیدا شدن پسربچه در بیابان های اطراف منزل آغاز می شود که به سرعت حس دلهره و تعلیق را بر فضای فیلم و شخصیت های آن حاکم می کند. به خصوص وقتی که پسربچه (امیر) به پدرش (ساعد سهیلی) در سکانس حمام از راز دیده شدن بدنش توسط غریبه ای پرده بر می دارد،این حس تعلیق مضاعف می شود. در ادامه اما فیلمنامه نویس ترجیح می دهد که واکاوی هر چه بیشتر شخصیت های اصلی و فرعی فیلم را در دستور کار قرار دهد که این مساله،قصه اصلی فیلم را به نوعی به حاشیه می برد. مساله اختلاف سن فرهاد و هاله (ساره بیات)،مشکلات ایشان در محل های کارشان،ارتباط سوال برانگیز پسر و دختر همسایه،شب گردی های کنجکاوی برانگیز فرهاد و … داستانک هایی فرعی هستند که درام فیلم را به نوعی منحرف کرده و البته کمک چندانی به قوام یافتن قصه فیلم و شناخت بهتر شخصیت های اثر نمی کنند. در عین حال حجازی با نمایش جلوه هایی بیرونی از بیماری درونی هاله سعی می کند نوعی نگاه روانشناسانه را نیز چاشنی اثر کند که در این راه نسبتاً موفق می نماید. اوج این مساله در سکانس شام اتفاق می افتد و دیالوگ های پینگ پونگی که بین شخصیت ها رد و بدل می شود تا گره گشایی اثر نیز طی همین روند صورت گیرد. گره گشایی ناامید کننده ای که همان سرخوردگی مورد اشاره در ابتدای این یادداشت را به همراه دارد. در چنین شرایطی،فیلم از احتمال رخ دادن یک تجاوز بی رحمانه به یک کودک آزاری بچه گانه تنزل و در نهایت به یک سوء تفاهم ساده مبدل شده تا به نوعی زهر ماجرا گرفته شده و فیلم به گونه ای خنثی خاتمه یابد. شاید به همین خاطر است که حجازی در سکانس نهایی فیلم،جمله ای در دهان فرهاد می گذارد که از بروز اتفاقی ناگوار در دوران کودکی فرهاد حکایت دارد. جمله ای که لابد قرار است مخاطب را بعد از تماشای فیلم نیز درگیر قصه و شخصیت هایش کند،غافل از این که ارتباط بین مخاطب و حال و هوای حاکم بر فیلم،پیش از این گسسته شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- راهیابی سریال «نوبت لیلی» به جشنوارهای در بریتانیا
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- گمشده در شهر
- معرفی بازیگر جدید سریال «نوبت لیلی»/ امین شعرباف مقابل دوربین حجازی
- پردیس احمدیه بازیگر سریال «نوبت لیلی» شد
- ادامه فیلمبرداری سریال «نوبت لیلی»/ معرفی عوامل
- اختگی/ نگاهی به فیلم «روشن»
- چشمان باز/ نگاهی به فیلم «روشن»
- نفشآفرینیهای متفاوت، قاببندی چشمنواز/ نگاهی به فیلمهای «روشن» و «روزی روزگاری آبادان»
- نگاهی به فیلمهای روز پنجم جشنواره فجر/ «روشن» و «روزی روزگاری آبادان»
- روحالله حجازی: سینما وظیفه دارد به نقاط کور بپردازد
- آوانگارد/ نگاهی به فیلم «روشن»
- ادامه فیلمبرداری روشن/ انتشار اولین عکس از سارا بهرامی در این فیلم
- پروانه ساخت چهار فیلم صادر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





