سینماسینما، مرتضی رنجبران:
عمر انیمیشن در سینمای ایران زیاد طولانی است و تعداد کسانی که در این راه قدم نهاده اند به انگشتان یک دست هم نمی رسد.
سرامد انیمیشن های بلند سینمایی تولید شده در کشورمان به اعتقاد نگارنده تهران ۱۵۰۰ بود که البته با اشکالاتی همراه بود اما این تلاش بهرام عظیمی در زمان خود، قابل تحسین و مخاطب پسند بود.
در این میان برخی نهادها با حمایت از انیمیشن از این قالب برای ساخت آثاری استفاده کرده اند که بیش از آنکه کارکرد اقتصادی داشته باشد اهداف فرهنگی دارد. یکی از این انیمیشن ها فیلشاه است که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
این انیمیشن درباره فیلمشاه است که به دنبال جانشینی پسرش (شادفیل) برای خود می گردد اما چاقی و به اصطلاح دست و پا چلفتی بودن این فیل، فیل شاه را برای جایگزین کردن فرزندش به جای خود ناامید کرده است. با هجوم شکارچی ها فیلشاه کشته می شود و فیل ها برای ساخت معبد شاه به شهر منتقل می شوند.
تا اینجای کار موضوع به رغم برخی کپی برداری های کاراکترها می تواند قابل احترام باشد و تقابل نیروهای خیر و شر در فیلم در حال شکل گیری است اما در ادامه اتفاقات دیگری رخ می دهد.
فیلمساز در ساخت این انیمیشن تحت تاثیر انیمیشن پرفروش جهانی از جمله عصر یخبندان قرار داشته و کاراکتر فیلم ها برگرفته از ماموت های عصر یخبندان است. همچنین برخی کاراکترهای دیگر از جمله موش و یا حیوانات جنگل نیز گرته برداری فیلمساز از این اثر است.
همچنین کاراکتر شکارچی نیز بر اساس کاراکتر ناخدا در عصر یخبندان ۴ ساخته و پرداخته شده است.
نکته مهم درباره این انیمیشن شعار زدگی است. در بسیاری از انیمیشن های روز دنیا، برای بیان شعارهای مورد نظر، با تقابل نیروهای خوب و بد، مسائلی همچون شجاعت، وفاداری و محبت مطرح می شود و به نظر می رسد فیلشاه این بخش از راه را به بیراهه رفته است.
در انیمیشین شاهزاده روم، فرم و قالب ساخته شده کار برای بیان مسئله ای که به اعتقاد سازنده فصل مشترک اسلام و مسیحیت است باورپذیر است و ساختار و فضای در نظر گرفته شده برای کار به درستی انتخاب شده اما امروز سازنده همین اثر، تلاش می کند با گرته برداری از یک انیمیشن جهانی، در فضای فانتزی حیوانات، حرف دینی بزند.
استفاده از کاراکتر مریم، زیر لب خوانی پدر مریم در زندان که منجی می آید، چهره های سیه زورگو که بیشتر شبیه جماعت عرب زمان جاهلیت است موجب می شود انیمیشن وارد محدوده جغرافیایی شود و این امر با نفس استفاده از فضای فانتزی مغایرت دارد. تولد حضرت محمد(ص)، بیان مفاهیمی درباره اتفاقات زمان تولد حضرت محمد (ص) و همچنین ایجاد ارتباط بین فیلم ها با مسئله سپاه ابرهه اگرچه تلاشی قابل تقدیر است اما همانگونه که پیشتر اشاره شد ارتباطی با فضای اثر ندارد.
نگارنده معتقد است این انیمیشن ارتباطی با کودک و نوجوان ندارد. این انیمیشن بیشتر کارکرد فرهنگی داشته و بازدهی اقتصادی نخواهد داشت چراکه اساسا با اهداف اقتصادی ساخته و پرداخته نشده است.
متاسفانه این هوشمندی در نزد سازندگان انیمیشن یاد شده وجود نداشته که به جای بیان گلدرشت داستانی دینی، تلاش کنند به سمت و سوی بیان غیر مستقیم مفاهیم دینی بروند و بودجه های کلان این بخش اینگونه از دست نرود؛ هرچند که این بودجه در مقایسه با بودجه انیمیشن در دنیا بسیار نازل است.
قطعا تلاش برای ساخت انیمیشن فیلشاه قابل تقدیر بوده اما پیش از تولید این انیمیشن ها باید درباره فیلمنامه و محتوایی که مطرح می شود پژوهش و بررسی کرد. متاسفانه داستان این فیلم پس از سپری کردن دقایق اولیه به سمت و سویی می رود که ارتباطی به فضای کار ندارد و این بلاتکلیفی سازنده اثر است در طرح موضوعی دینی و استفاده از کاراکتری فانتزی و البته حیوانی.
به هر حال این امیدواری وجود دارد دیگر انیماتورهای باسابقه کشور از جمله بهرام عظیمی نیز با سرمایه گذاری بخش های مختلف، فرصت ساخت انیمیشن های فانتزی را برای سینمای ایران داشته باشند تا با ساخت چند اثر در قالب انیمیشن، رقابتی درست شکل گرفته و کودکان آزادانه اثر مورد نظر خود را انتخاب کنند و در ادامه به زور نهادهای مختلف به اجبار به پای انیمیشنی ننشینند که انتخاب آنها نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فیلشاه» به خانهها میرسد
- رونمایی از عروسک و لوازم التحریر فیلشاه
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- دعوت تهیهکننده انیمیشن «فیلشاه» از خانوادهها
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
- اعلام جزییات آخرین بخش از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر
- ابراهیم حاتمی کیا: نمیدانم نان چه کسی را از سفرهاش برداشتهام/ناگهان طوفان به پاشد
- رئیسی در دیدار با حاتمی کیا: این سخنان برای جبهه فرهنگی انقلاب یک قوت قلب بود
- نامه انجمن کارگردانان مستند به وزیر ارشاد: سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت






اینقدر غیرحرفهای هستی که داستان فیلم رو لو میدی…
متاسفم
اقای رنجبران، داداش، دو تا نفس عمیق دیافراگمی بکش، هول نکن….تحلیل شتاب زده ننویس