سینماسینما، محمد تقی زاده:
شبیه ترین فیلم به آثار اخیر تهمینه میلانی و حتی پوران درخشنده فیلم جدید منیژه حکمت در مقام کارگردان، نویسنده و تهیه کننده است. اپیدمی دغدغه های اجتماعی و معضلات شهری و خانوادگی در سینمای روز ایران بیش از هر زمان دیگر دستمایه ساخت فیلم های بلند سینمایی شده است و در این میان فیلمسازان زن ایران به مثابه مادری دلسوز و فرهیخته به پژوهش و واکاوی و کشف مشکلات و بعضا ارائه راه حل نیز پرداخته اند. اما کار از آنجایی عیب و ایراد پیدا میکند که فیلمسازان زن سینمای ما فراموش می کنند که قبل از بیان هر درد و مشکل و معضل اجتماعی و فرهنگی مهم و اساسی باید فیلم بسازند ، قصه بگویند و تماشاگرشان را درگیر کنند و بعد در لایه های بعدی و با تمهیدات حرفه ای تر عقاید و دردها و درمان های مورد اشاره و نظر خود را به تماشاگر تلقین نمایند . مسیر فیلم های اخیر این سه فیلمساز زن و بویژه منیژه حکمت و فیلم جاده قدیم بدین صورت است و او با وجود سابقه فراوان در تولید و تهیه فیلم بیشتر غرق بیان حرف های مهم و اساسی خود که از جامعه و مردمش گرفته شده است و اصل داستانگویی و شخصیت سازی را بعدتر مورد عنایت قرار داده است. نتیجه اش هم فیلمی خسته کننده و کش دار شده که خط داستانی اش خیلی مشخص نیست و یکبار قصه زن اول محور قرار میگیرد باردیگر نوجوانان و جوانان بولد و پرررنگ می شود و در آخر هم با پایانی پند آموز و شعاری راهکاری به تماشاگر بی نوا داده می شود که فیلم بدون نتیجه و پیام رها نشود.
نفس موضوع تجاوز و برخورد شخص مورد هتک حرمت قرار گرفته و اطرافیانش موضوع مهم و البته تابو شده ای در جامعه سنتی ایران است ولی آنچه این موضوع را جذاب و قابل باور برای مخاطب عام و خاص می کند دراماتیزه کردن این موضوع و در آوردن کاراکترها در قالب داستانی پرکشش و سرگرم کننده است.
مهتاب کرامتی که بیشتر بار فیلم را به تنهایی به دوش کشیده است از بهترین بازی های کارنامه بازیگری اش را ارائه داده است و از همین حالا می توان برای بهترین نقش اول زن جشنواره آن را واجد شرایط دانست.
تنوع و تعدد شخصیت ها نه تنها فیلم را جذاب تر و داستانک ها و پیرنگ های فرعی را بیشتر نکرده است بلکه به شدت به ساختار فیلم آسیب رسانده و نقش های اضافی و پرداخت نشده زیادی را به مخاطب ارائه کرده است که خیلی هایشان قابل حذف هستند و بیشتر آنها هم ناقص و بدون عمق به تصویر در آمده اند. برندها و سرمایه گذارهای متعدد فیلم نیز بسیار گلدرشت و زیاد در فیلم به تصویر کشده اند و اشارات سیاسی و کنایه آمیز فیلمساز به برنامه های تلویزیون و موضوع هسته ای و بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر نیز از جمله کنایات اضافی و حتی مبهم فیلم جاده قدیم جدیدترین فیلم کارگردان زن ۵۵ ساله سینمای ایران بود که در بخش اصلی جشنواره ۳۶ام فجر و در روز نخست با واکنش نسبتا سرد منتقدان و اهالی رسانه روبرو شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- منیژه حکمت از جشنواره داکا جایزه گرفت
- حضور «ملخ» در بخش رقابتی جشنواره ونکوور
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- بلوغ بازیگری برآمده از یک خانواده سینمایی/ درباره بازی پگاه آهنگرانی
- در بند اما سبز/ نگاهی به فیلم «بندربند»
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با منیژه حکمت کارگردان فیلم «بندربند»/ یاور من مردم هستند
- با طرحی از فرهاد فزونی؛ پوستر رسمی «بندربند» منتشر شد
- در یک اکران خصوصی؛ چهرههای فرهنگی به تماشای «بندربند» نشستند/ حکمت: از تمام اندیشمندان میخواهم صدای ما باشند
- آغاز پیشفروش بلیت فیلم «بندربند» از هفتم آذر ماه
- آغاز اکران «بندر بند» منیژه حکمت از ۱۰ آذر در سینماهای سراسر ایران/ اولین تیزر فیلم منتشر شد
- رونمایی از لوگوی رسمی «بندر بند»/ فیلم منیژه حکمت آذرماه به سینماها میآید
- مصطفی خرقهپوش در ایتالیا جایزه گرفت
- بیانیه منیژه حکمت در پی حذف ۴۰ دقیقه از فیلم «۱۹»/ سازمان سینمایی به دلیل امضای بیانیه حمایت از هموطنانمان مجوز فیلمم را نمیدهد
- نمایش موفق «بندر بند» در بارسلونا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





